Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Jaså? Men om vi kan se att det inte är omöjligt att bibelns Gud är Gud så finns ju möjligheten att han är det.
Ja, lika möjligt som Det Flygande Spaghettimonstret.
Citat:
Vad för system, naturlag eller annan funktion?
Ingen aning. Konstanterna kanske. Poängen var att om man nu spekulerar så blir det mindre komplicerade svaret och med mest likheter med det vi känner till det troligare. Naturliga processer är vad som formger vår värld.
Citat:
Om man förstår att inget kan komma ur inget så inser man att det måste kommit ur eller genom något. Detta måste vara något som inte själv har "uppkommit" eftersom då är vi tillbaka till första frågan, -var kommer det ifrån, hur har det uppkommit? Detta som inte själv har uppkommit måste därför alltid ha funnits, fortfarande finnas och vara immateriellt, utanför tid och rum, likt ett logiskt faktum, likt ett bevis på ett evigt 1 på oändligt många sätt.
Men som vi konstaterat vet vi ju inte om "inget" någonsin funnits, alltså kan man inte säga att "inget kan komma ur inget, så något måste..", för då faller ju hela argumentet.
Ett evigt 1-värde, även om det skulle ha någon betydelse på verkligheten att du kan kludda det på ett papper, vilket det inte har, har ingen betydelse. Du har ju inte visat vad det har för koppling till dina påståenden.
Dessa kriterier du upprepar säger ingenting om vad som egentligen finns. Dessutom förstår vi inte förhållandena innan Big Bang vilket gör det hela ännu mindre relevant.
Citat:
Nej, det sa jag inte. Jag har gett bevis på ett evigt 1 men eftersom det kan vara svårt att begripa då det kräver ett annat slags tänkande än det vi är vana vid så säger jag att jag inte begär att en annan ska förstå det, men att jag själv vet att det är sanningen och att det är ett bevis på Gud. Men vill man ha mer bevis kan man söka Gud själv, han kan visa sig för dig, genom namnet Jesus så möter han dig.
Nix. Funkar inte. Jag har testat och ingen Jebbe-baby dök upp.
Igen. Din eviga etta bevisar ingenting, oavsett hur man tänker.
Citat:
Så även om ingen är övertygad så har jag i alla fall genom att visa på
EVIGT 1(länk här) visat att det teoretiskt kan finnas någonting som är evigt "något" till skillnad från "inget" som kan vara det eviga immateriella faktum som är alltings upphov och som kallas Gud. Så även om det nu finns tusen små myror i huvudet som kan ge skäl till att Gud inte kan finnas så finns det nu också en liten myra som säger att inte är omöjligt att Gud finns. Därmed har jag berövat er på att vara säkra på er sak.
Nej, vad du visat är hur man kan göra ett sifferexperiment var resultatet alltid är ett. Inget mer.
Det har ingen koppling till verkligheten, för du har inte presenterat någon sådan.
Bara för att man kan säga att något inte är omöjligt har ingen bäring på om det finns eller ej. Tyvärr. Jag vet att det är populärt bland professionella apologister att försöka skapa tvivel på det viset, men att något är möjligt betyder inte att det är sant.
Jag känner inte till någon här som är säker på att Gud inte finns. Vad vi säger är att bevisbördan ligger på teisten att visa på att det HAN tror på är sant.