2013-07-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Man tar sig för pannan. Ska hela Sveriges befolkning förvandlas till överbelanade ränteslavshjon?

Helt otroligt vilket punggrepp bankerna har om svensken.

Ja, i Stockholm måste folk vara livrädda för att förlora jobbet. Bara någon månads arbetslöshet spräcker väl hela ekonomin. Det gäller att fjäska för bossen m.a.o... Ingen bra situation för vanligt folk...
2013-07-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Man tar sig för pannan. Ska hela Sveriges befolkning förvandlas till överbelanade ränteslavshjon?

Helt otroligt vilket punggrepp bankerna har om svensken.

Nu hade redan gladakatten sagt ungefär det jag tänkte.

Visst är det en prekär situation. En hårt belånad människa är en lydig människa. Är man konspiratoriskt lagd kan man säkert hävda att det finns en tanke bakom att skuldsätta människor så hårt att de aldrig har en chans att betala tillbaka. Finns andra samhällen där det redan hänt och där har vi facit på hur det går för människorna som satt sig i sådan sits. Vi är inte riktigt där än att konsekvenserna syns så tydligt.

Jag kommer aldrig kunna förstå varför folk frivilligt väljer ett slavliknande liv för lite tillfällig bekvämlighet.
2013-07-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T
Nu hade redan gladakatten sagt ungefär det jag tänkte.

Visst är det en prekär situation. En hårt belånad människa är en lydig människa. Är man konspiratoriskt lagd kan man säkert hävda att det finns en tanke bakom att skuldsätta människor så hårt att de aldrig har en chans att betala tillbaka. Finns andra samhällen där det redan hänt och där har vi facit på hur det går för människorna som satt sig i sådan sits. Vi är inte riktigt där än att konsekvenserna syns så tydligt.

Jag kommer aldrig kunna förstå varför folk frivilligt väljer ett slavliknande liv för lite tillfällig bekvämlighet.

Jag tror inte att man behöver bli så konspiratorisk.

Däremot är det ett sjukt system som bygger på ett extremt kortsiktigt tänkande, bankerna har för stora marginaler för att låta bli att låna ut, trots att de vet att det inte är hållbart långsiktigt, och bolånetorskar tittar bara på sin månadskostnad, skiter i ett amortera och tänker att de kan bara sälja med vinst när det skiter sig. Det är antagligen det som kommer att göra att bubblan brister också, på samma sätt som alla tänker nu att priserna kan bara gå upp så kommer alla plötsligt att inse att allt är på väg att gå åt helvete. De som lever på gränsen kommer att få väldigt bråttom med att bli av med sin BR och när alla gör samma sak samtidigt så kommer alla att sänka priset mer än grannen för att bli med sin BR, så kan det gå fort.
2013-07-18, 09:32
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Verkar inte vara det. http://cornucopia.cornubot.se/2011/09/befolkningsutveckling-och.html.

Sedan är det ju också så att det räcker faktiskt med mark för att fixa bostäder...

Om det inte är bostadsbrist, varför har huspriserna stigit så mycket då?
2013-07-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand

Den frågan verkar redan ha besvarats flera gånger i den här tråden ganska utförligt.

Men som du ser i länken tidigare så har priserna ökat mest i avfolkningsorter. Nej, det är krediter (bolån) och spekulation (jag kan sälja till ett ännu högre pris senare) som driver priserna.

EU/Ekofin (fler?) har uppmanat att stoppa vansinnet med amorteringskrav på nya lån. Men det struntar regeringen i. Förmodligen för att alliansen är rädd att förlora väljare i storstäderna där situationen är som värst men deras väljare finns.

Märkligt i.o.f att inte Vänsterpartiet gör en sak av detta. Men det är väl ingen som trodde att de lever som de lär kanske...
Senast redigerad av gladakatten 2013-07-18 kl. 10:05.
2013-07-18, 10:21
Medlem
Moffegrevs avatar
Hittade den här länken i en annan trad här pa fb, och det är fan skrämmande:

http://flutetankar.blogspot.se/2011/07/bostadspriser-fran-1967-och-framat.html

Den här smällen som är pa väg far 90talskrisen att blekna i jämförelse.
2013-07-18, 11:16
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand

Enligt bubbelteorierna i den här tråden, så påstås följande:

1. Riksbanken sänker räntan.

2. Det resulterar direkt i att bankerna sänker räntorna (ränteswappar och obligationsupplåning ignoreras i tråden, det är tydligen Riksbankens ränta som är den enskilt påverkande komponenten)

3. Med låg ränta, har folk råd att låna mer (det faktum att banken räknar med att du ska klara en mångdubbelt hög ränta, i vissa fall uppemot 7-8% ignoreras i tråden)

4. Vid budgivningarna bjuder den ene över den andre, just på grund av punkt 3. Varför en köpare skulle välja att skuldsätta sig mer än nödvändigt framgår inte. Om det inte finns brist på bostäder, så borde det ju rimligtvis inte heller pressas upp några priser hur låg räntan än är. Jag köper ju hellre en lägenhet för 200 000 kronor till 2% ränta än en för 2 miljoner kronor, om de båda finns på den ort jag vill bo.
2013-07-18, 12:20
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki

2. Det resulterar direkt i att bankerna sänker räntorna (ränteswappar och obligationsupplåning ignoreras i tråden, det är tydligen Riksbankens ränta som är den enskilt påverkande komponenten)

3. Med låg ränta, har folk råd att låna mer (det faktum att banken räknar med att du ska klara en mångdubbelt hög ränta, i vissa fall uppemot 7-8% ignoreras i tråden)

4. Vid budgivningarna bjuder den ene över den andre, just på grund av punkt 3. Varför en köpare skulle välja att skuldsätta sig mer än nödvändigt framgår inte. Om det inte finns brist på bostäder, så borde det ju rimligtvis inte heller pressas upp några priser hur låg räntan än är. Jag köper ju hellre en lägenhet för 200 000 kronor till 2% ränta än en för 2 miljoner kronor, om de båda finns på den ort jag vill bo.

Handlar ju givetvis inte enbart om billiga krediter, utan allt hänger ihop. En reglerad hyresmarknad leder till att inga hyresrätter byggs. Mangkulturen har gjort förorterna outhärdliga, och ingen svensk kan tänka sig att bo där, och da betalar man gärna lite mer för ett tryggt omrade. Ränteavdragen är givetvis även det en morot för att stimulera lantagandet.

Ibland ser man inte skogen för alla träd, och i det här fallet gar det inte att komma undan faktumet att vi betalar orimliga priser (uppdrivna av spekulation och inte reella värdeökningar) för vanliga lägenheter när reallönerna inte stigit i samma takt:

http://flutetankar.blogspot.se/2011/...ch-framat.html
2013-07-18, 12:25
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Då ska vi se!

Citat:
Ja det gör Riksbanken så fort ek. stud. Anders Borg lyfter luren för att ringa Ingves när han svettas över att Alliansens bostadsrättslinje knakar i fogarna.

Citat:
Då tittar vi på diagrammet från Ekonomifakta. Sambandet mellan reporäntan och bolåneräntorna verkar nästan övertydligt. Håller du inte med om det? Om du själv orkar googla kommer du hitta hur många källor som helst där sambandet mellan reporäntan och övriga räntor tydligt framgår.

Citat:
Man ska klara en högre ränta, förutsatt att förhållandena i sin privatekonomi inte ändras. Arbetslöshet, sjukdom, skilsmässa eller en bristande bostadsbubbla tas naturligtvis inte med i kalkylerna. Då skulle ju ingen få låna. Dessutom är 7-8% ränta inte "mångdubbelt" hög ränta.

Citat:
Bostadspriserna bestäms av hur mycket man får låna. Om bankerna villigt skulle låna ut en miljard till en ljus och fräsch etta på Söder skulle den också kosta en miljard.
2013-07-18, 13:02
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Bostadspriserna bestäms av hur mycket man får låna. Om bankerna villigt skulle låna ut en miljard till en ljus och fräsch etta på Söder skulle den också kosta en miljard.

Varför kostar villor och lägenheter mycket mer i vissa områden än andra då?
2013-07-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Varför kostar villor och lägenheter mycket mer i vissa områden än andra då?

Lägenheters priser är inte oberoende av attraktiviteten. Bankernas utlåningsvilja bidrar dock till att blåsa upp priserna ungefär enligt proportion.

I Luktenutavbajs värld skulle en risig etta i Alby kosta säg 200 miljoner.
2013-07-18, 15:46
Medlem
Twixess avatar
Bolåneräntor är förmodligen på väg upp. Kan vara ett tecken. IOM att Amerikanska centralbanken ska släppa lite på stöden.
De släpper ju inte på stöden om de inte verkligen tror att USA går bra, så bra att de klarar sig utan stöden t.o.m. Så jag uppfattar det iaf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in