Citat:
Ursprungligen postat av
nittionio
http://www.studentstaden.se/ tror jag dom snackar om. Du får ett poäng/dag. Ligger på stadiga 30 och har insett att uppsala suger. Hoppas jag kommer in i göteborg på andra dragningen.
Det finns ju betydligt fler sätt att få tag på bostad än via studentstaden, för där är det kört om man ställer sig i kö nu. Mitt tips är att göra det ändå dock för framtida behov.
Runt om i Uppsala finns ett flertal olika alternativ för sådana som dig, det gäller bara att ha något sånär hum om hur bostadsbranschen i staden fungerar.
Det första är att försöka skriva in sig på ALLA nationer som skyltar något sånär med att man kan få bostad som recce via dom (titta på respektive hemsida).
Folk hyr även ut rum/lägenheter via UNT(den lokala tidningen), blocket eller lappar om sökande av inneboende i matbutiken (åk till ICA Väst i Flogsta eller Folkes Livs i Rackarberget och leta efter dessa).
Ett tredje alternativ är att skriva in sig på uppsalahem (de hyr ibland ut bostäder med kort varsel och först till kvarn).
Rikshem och Stena Fastigheter (de hyr ut lägenheter med rivningskontrakt pga större stamrenoveringar).
Ett alternativ kan vara att hyra en lägenhet i andra hand i Storvreta. Bussar går varje kvart samt att du kan ta tåget dagtid (går varje kvart) och hem tar du dig med buss hela natten.
Har du täta föräldrar så kan du ju alltid köpa dig en lägenhet. En 1a i "utkanten" av stan med 15 min på cykel till centrum bör du kunna få för 1-1.3 miljoner.
Ett annat alternativ är att bo på vandrarhem första tiden och sedan försöka lära känna folk i samma situation som vill gå ihop och hyra en större lägenhet i andra hand (man kan komma ner på riktigt bra priser).
Ett sista alternativ är att skaffa en husvagn och bo på lämplig camping tills dess att du hittat ett boende.
Om man inte orkar dessa alternativ och först börjat tänkt på bostad när man fick antagningsbeskedet. Ja, då får man skylla sig själv. Här finns i alla fall de standardtips som gäller för att få bostad helt utan kötid. Den duktige har dock stått i kö hos studentstaden sedan den fick det och har därför en mycket god chans på ett "reccerum".