2013-07-09, 21:42
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Nu stämmer Systembolaget City Gross för vinförsäljningen som väntat

http://www.metro.se/nyheter/systembolaget-anmaler-city-gross/Hdzmgi!YZs1fFB1EZWlocx9M5FvA/

Kommer City Gross att sluta sälja vin i väntan på domen?

Finns egen tråd om detta nu.

https://www.flashback.org/t2176851
Citera
2013-07-09, 21:46
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veles
Svårt att svara på.. tror faktiskt inte det blir något. City Gross lär få böta.

Det statliga monopolet är så djupt rotat i Sverige att det blir svårt att få till någon ändring.

Åtalet kommer läggas ner. Annars tar CityGross skiten till Europadomstolen där de garanterat vinner och sätter prejudikat för framtida liknande mål, inte något bolaget vill.
Citera
2013-07-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Åtalet kommer läggas ner. Annars tar CityGross skiten till Europadomstolen där de garanterat vinner och sätter prejudikat för framtida liknande mål, inte något bolaget vill.
Så du menar att City Gross kommer få fortsätta sälja vin? Härligt
Citera
2013-07-09, 21:57
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:

Japp, då lär ju dom andra större livsmedelsbutikerna som ICA mm hänga på och vips så finns det en egen hörna i mataffären där in vinimportör kan sälja sitt vin.
Citera
2013-07-10, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Rent tekniskt så säljer de ju inte alkohol i Sverige och jag tror nog att politikerna är mindre sugna på att gå i clinch med EU i frågan, igen.

Det gick sisådär med snuset, så denna fråga bör ju vara avgjord mer eller mindre.
Citera
2013-07-13, 08:35
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Veles
Så du menar att City Gross kommer få fortsätta sälja vin? Härligt

Även om monopoltänket är djupt rotat i svenskens själ så har vi Eu och tack vare Eu har flera svenska monopol fått stryka om foten. Vi har endast ett par kassakor kvar ,i form av spel och alkohol, som vi fått behålla på dispens men förhoppningsvis kommer dessa försvinna snart nog.
Citera
2013-07-13, 15:30
Bannlyst
Sverige är tillräckligt feministisk för att systembolaget ska försvinna. Be att de inte ska förbjuda alkoholen helt och hållet som i muslimska länder eeftersom Sveriges lagar är väldigt likt det som står i sharialagarna fast istället för att förbjuda det helt så har de begränsat det.
Citera
2013-07-13, 17:44
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentos-fruit
Sverige är tillräckligt feministisk för att systembolaget ska försvinna. Be att de inte ska förbjuda alkoholen helt och hållet som i muslimska länder eeftersom Sveriges lagar är väldigt likt det som står i sharialagarna fast istället för att förbjuda det helt så har de begränsat det.

Feministiskt? Utveckla gärna. Och begränsat alkoholen har man då rakt inte gjort, snarare tvärtom. Du kan i princip handla hur mycket alkohol du vill, i stort sett när du vill. Det finns inga begränsningar men det vill inte svensken fatta. Han lever kvar i illusionen om att systemet minsann värnar folkhälsan och har världens bästa sortiment innan han köper sina Sofiero och Explorer vodka. Fan, vi anser ju tom att krogen är en bra miljö för tonåringar som ska lära sig ansvarsfullt drickande.
Citera
2013-07-13, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Feministiskt? Utveckla gärna. Och begränsat alkoholen har man då rakt inte gjort, snarare tvärtom. Du kan i princip handla hur mycket alkohol du vill, i stort sett när du vill. Det finns inga begränsningar men det vill inte svensken fatta. Han lever kvar i illusionen om att systemet minsann värnar folkhälsan och har världens bästa sortiment innan han köper sina Sofiero och Explorer vodka. Fan, vi anser ju tom att krogen är en bra miljö för tonåringar som ska lära sig ansvarsfullt drickande.

Varför ska ni feminister och morallister bry er om hur mycket andra dricker???

Jag är riktig trött på detta beteende att konstant bry sig om vad andra gör och bestämma över vad de ska göra och hur deras livsstil ska se ut. I utvecklade länder och mer västerländska länder i Europa har man förstått att ju mer man begränsar och förbjuder saker i sitt land desto mer kommer folk vilja testa på det och se det som en stor sak.

Avskaffa Systemet helt och hållet och låt det börja säljas alkohol på vanliga butiker, låt folk dricka när och var de vill.

Ni som kallar också Sverige för fritt land och ett liberalland, MY ASS att Sverige är ett fritt land och ett liberalland, åk inte så långt och åk till Danmark till vår grannland där kan ni få se vad ett fritt land och liberalland är för något. Sverige är så långt ifrån de västerländska länderna ändå sitter ni här och pratar om stolthet.
Citera
2013-07-14, 01:35
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentos-fruit
Varför ska ni feminister och morallister bry er om hur mycket andra dricker???

Jag är riktig trött på detta beteende att konstant bry sig om vad andra gör och bestämma över vad de ska göra och hur deras livsstil ska se ut. I utvecklade länder och mer västerländska länder i Europa har man förstått att ju mer man begränsar och förbjuder saker i sitt land desto mer kommer folk vilja testa på det och se det som en stor sak.

Avskaffa Systemet helt och hållet och låt det börja säljas alkohol på vanliga butiker, låt folk dricka när och var de vill.

Ni som kallar också Sverige för fritt land och ett liberalland, MY ASS att Sverige är ett fritt land och ett liberalland, åk inte så långt och åk till Danmark till vår grannland där kan ni få se vad ett fritt land och liberalland är för något. Sverige är så långt ifrån de västerländska länderna ändå sitter ni här och pratar om stolthet.

Feminist och moralist? Citerade du rätt nu? Av alla saker jag blivit kallad genom åren tar nog detta priset annars . Jag ville bara veta hur ett feministiskt samhälle skulle knäcka bolaget.
Citera
2013-07-18, 23:14
Medlem
Germanofils avatar
Den "liberale" fp-politikern Carl B Hamilton vill till varje pris täppa till detta kryphål i lagen:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kryphalet-i-alkohollagen-maste-tappas-till_8355786.svd

Citat:
...att svenskarna visat sig kunna dricka ansvarsfullt”. Javisst, men man kan inte bunta ihop alla individuella svenskar och betrakta dem som ett kollektiv med en gemensam genomsnittlig risk för alkoholskador. Alkoholpolitiken är tvärtom inriktad på att minska risken för den minoritet individer som inte klarar av alkoholens risker...

Det jag genast frågar mig är hur man kan definiera sig själv som liberal och samtidigt tycka att staten ska bestämma över vuxnas människors alkoholkonsumtion? Och alkisarna sitter ju där på bänken oavsett om de måste köpa ölen på bolaget eller Hemköp...

Vidare så drar han argumentet om att Systembolaget erbjuder ett "fantastiskt utbud" som är vida överlägset privata aktörer i Europa. Detta kan jag till viss del köpa om vi snackar utbudet i fysiska butiker. Däremot så finns det ju helt klart näthandlare som erbjuder enormt många öler, viner och spritsorter som Systembolaget inte har, alternativt har men då kräver att man ska köpa en hel låda åt gången. Jag törs lova att tillgånen på "finare" alkohol skulle öka för svensken om man tillät privatimport via postorder!
Citera
2013-07-20, 02:43
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Den "liberale" fp-politikern Carl B Hamilton vill till varje pris täppa till detta kryphål i lagen:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kryphalet-i-alkohollagen-maste-tappas-till_8355786.svd

Det jag genast frågar mig är hur man kan definiera sig själv som liberal och samtidigt tycka att staten ska bestämma över vuxnas människors alkoholkonsumtion? Och alkisarna sitter ju där på bänken oavsett om de måste köpa ölen på bolaget eller Hemköp...

Vidare så drar han argumentet om att Systembolaget erbjuder ett "fantastiskt utbud" som är vida överlägset privata aktörer i Europa. Detta kan jag till viss del köpa om vi snackar utbudet i fysiska butiker. Däremot så finns det ju helt klart näthandlare som erbjuder enormt många öler, viner och spritsorter som Systembolaget inte har, alternativt har men då kräver att man ska köpa en hel låda åt gången. Jag törs lova att tillgånen på "finare" alkohol skulle öka för svensken om man tillät privatimport via postorder!

Utbudet spelar kanske inte så stor roll då Sofiero och Vodka explorer är storsäljare? Och i slutändan så är Systemet ingen unik butik utan vem som helst kan duplicera deras sortiment och köra.

Citat:

Du kan självfallet inte definiera dig som liberal och samtidigt vilja behålla ett så pass idiotiskt monopol som Systembolaget.

En majoritet ska alltså anpassa sig efter en minoritet. En minoritet som uppenbarligen klarar av att gå förbi bolaget på vägen till Ica för att sedan gå förbi hyllvis med alkohol och sedan utsättas för dussintals pubar/pizzerior på vägen hem utan att smygsupa. Hur många är det som har såna alkoholproblem att dom inte kan gå förbi vin på ica utan köpa men klarar av att inte gå in på bolaget som ligger allt som oftast vägg i vägg?

Självfallet snackar människan skit, det är profit det handlar om. Bolaget och Svenska spel drar in alltför många sköna miljarder till staten trots att dom inte är vinstdrivande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in