2013-07-02, 23:39
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knickedick18
Om vi går tillbaka i tiden till 1930-talet och tidigare var det ett enormt supande i Sverige. Ett fylleri som saknar motstycke i Västeuropa.

Gubbarna söp tills ögonen blödde och spöade sina fruar.

De dog unga, utslitna.

Till slut, alldeles för sent, ingrep samhället och folkrörelserna. Då hade en fyllekultur redan skapats och cementerats.

Jag har äldre släktingar som har berättat hemska saker för mig.

Så motboken, nykterhetsrörelserna och socialdemokratin gjorde många bra saker också. På den tiden. Svenskarna är inte vuxna att hantera alkoholen. Många förblir barn och tonåringar hela livet.
Så hög fattigdom, generellt sämre levnadsstandard och låg utbildningsgrad hade inget med saken att göra, endast Systembolaget håller oss från att återgå till det tidiga 1900-talets supande?

Systembolaget på Klarabergsgatan i Stockholm har öppet 10:00 - 20:00 måndag-fredag, 10:00 - 15:00 lördag och stängt på söndag. Här serveras det alkisar och hemlösa som hänger kring Klara kyrka på löpande band, vad gör Systembolaget för dem? Och vilka öppettider sen! Servicen kan man knappast klaga på, men är det halvdagen på lördagen och den stängda dagen på söndagen som ska frälsa oss från alkoholen? Alkisarna har i alla fall lärt sig att bunkra upp.
Citera
2013-07-03, 22:51
Medlem
Tycker egentligen det e helt ok med systembolaget,men saknar möjligheten att kunna köpa en vinare när jag handlar övrig mat. Klarar man inte att handla under bolagets öppettider kanske man skulle fundera på att inte dricka i huvud taget.

Jag skulle gärna se att de stora drakara typ ica,willys och coop skulle kunna få sälja ett fåtal reglerade vin och ölsorter under extremt kontrollerade former.
Jag skulle inte vilja se Hassans kebab sälja detta till vem som helst.
Citera
2013-07-06, 18:46
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Så hög fattigdom, generellt sämre levnadsstandard och låg utbildningsgrad hade inget med saken att göra, endast Systembolaget håller oss från att återgå till det tidiga 1900-talets supande?

Systembolaget på Klarabergsgatan i Stockholm har öppet 10:00 - 20:00 måndag-fredag, 10:00 - 15:00 lördag och stängt på söndag. Här serveras det alkisar och hemlösa som hänger kring Klara kyrka på löpande band, vad gör Systembolaget för dem? Och vilka öppettider sen! Servicen kan man knappast klaga på, men är det halvdagen på lördagen och den stängda dagen på söndagen som ska frälsa oss från alkoholen? Alkisarna har i alla fall lärt sig att bunkra upp.

Självklart är bolaget den store frälsaren för man måste ha en religiös inställning till systemet för att kunna bevisa dess storhet.

Citat:
År 2008 var alkoholkonsumtionen i Sverige 10 procent lägre än toppåret 2004. Nedgången beror främst på att införsel och smuggling har minskat och sker samtidigt som Systembolaget ökar sin försäljning
Halleluja, staten kan både öka försäljningen och minska drickandet samtidigt.

Året efter toppnoteringen började man med alkoholreklam i Sverige vilket givetvis borde ha ökat på drickandet men icke. Kan det vara så att ju mindre regleringar och förbud, desto mer avslappnad blir man i sin inställning till alkohol? Hur kommer det sig annars att drickandet minskar trots alkoholreklam, generösa lägen, låga priser och mycket bra öppettider? Och hur kan drickandet öka med fler förbud och regleringar om det nu funkar så bra?

År 2005 blev alkoholreklam lagligt i Sverige dessutom och det
Citera
2013-07-06, 18:49
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Tycker egentligen det e helt ok med systembolaget,men saknar möjligheten att kunna köpa en vinare när jag handlar övrig mat. Klarar man inte att handla under bolagets öppettider kanske man skulle fundera på att inte dricka i huvud taget.

Jag skulle gärna se att de stora drakara typ ica,willys och coop skulle kunna få sälja ett fåtal reglerade vin och ölsorter under extremt kontrollerade former.

Som vi säljer cigaretter och folköl menar du? Eller starköl och starksprit över disk? Uppenbarligen är nuvarande kontroller bra nog. Varför skulle en butik inte kunna kolla leg lika bra som en annan butik?
Citera
2013-07-06, 21:09
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Klarar man inte att handla under bolagets öppettider kanske man skulle fundera på att inte dricka i huvud taget.

Så du menar att om man arbetar på udda tider så får man inte dricka alkohol? Vad fan då för?

Citat:

Reglerade vin och ölsorter? Du menar att man skulle bestämma att butiksägarna enbart fick sälja typ Heinekken och Carlsberg för att det förmodligen är det bästa ölet i världen?

Det är en jävligt konstig tankevurpa att tro att allt blir bra om man bara låter några stora sälja ett begränsat utbud. Det enda det leder till är att folk vänjer sig vid att dricka piss.

För övrigt är Hassans Kebab en restaurang. Restauranger med utskänkningstillstånd får sälja sprit för förtäring i restaurangens lokaler.

Och vad är "extremt kontrollerade former"? Pistolhot?

Du tror att allt blir bra om du använder några PK nyckelord och superlativ, eller hur?
Citera
2013-07-07, 11:14
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Finns det någon som på fullaste allvar vill mena på att dom kommer att börja dricka mer uteslutande pga av att det finns en annan sorts öl i matbutiken?
Citera
2013-07-08, 08:25
Medlem
M Nordströms avatar
Det är väl idag premiären är för City Gross matpaket + vin?
Citera
2013-07-08, 14:19
Medlem
M Nordströms avatar
Såg att dom nu fixat detta.

http://www.citygross.se/Handla-pa-sajten/Tillaggsprodukter/Vinlador/
Citera
2013-07-09, 18:20
Medlem
M Nordströms avatar
Nu stämmer Systembolaget City Gross för vinförsäljningen som väntat

http://www.metro.se/nyheter/systembolaget-anmaler-city-gross/Hdzmgi!YZs1fFB1EZWlocx9M5FvA/

Kommer City Gross att sluta sälja vin i väntan på domen?
Citera
2013-07-09, 21:05
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
"Det är nu oerhört viktigt att regering och riksdag tydliggör vem som har rätt att sälja alkohol i Sverige och vem som inte har det", säger Systembolagets vd Magdalena Gerger i pressmeddelandet.
Rent tekniskt så säljer de ju inte alkohol i Sverige och jag tror nog att politikerna är mindre sugna på att gå i clinch med EU i frågan, igen.
Citera
2013-07-09, 21:27
Medlem
RedXs avatar
Det vore ju rätt trevligt om bolaget torskade i rätten.

Vad har Gerger egentligen tänkt att regering/riksdag ska göra? Vill hon att de ska blixtstifta nya lagar? De kan ju inte påverka utgången av polisanmälan.
Citera
2013-07-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Bored
Vad tror ni på FB, är det nu vi får se övergången till en mer liberal alkoholpolitik?
Det har ju varit ganska måga fall den senaste tiden, med privatimport och vodkabilar. Ser vi slutet av detta och får se alkohol i butikerna?
Svårt att svara på.. tror faktiskt inte det blir något. City Gross lär få böta.

Det statliga monopolet är så djupt rotat i Sverige att det blir svårt att få till någon ändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in