Citat:
Ursprungligen postat av
J.R.
Skulle inte förvåna mig om det är du som är Marcus Walkin.
...
Jag har ju tidigare berättat att Brescia var mitt lag i Serie A då Baggio spelade där. Den perioden sammanföll nämligen med senaste gången Cagliari spelade i Serie B.
På den tiden var fotboll ett rent nöje. Man sände ofta Brescias matcher, eftersom Baggio förgyllde tillvaron
Och Cagliaris matcher sändes såklart inte. Så jag slapp genomlida deras matcher, och kunde istället njuta av Baggios geni. Om Brescia förlorade, så hade det mindre betydelse…
Tror faktiskt att jag hade tårar då han slutade…
Och jag har ju tidigare nämnt att jag brukar undvika Svenskafans, men jag tror att det var bl a där som Marcus skrev om Brescia i allmänhet och Baggio i synnerhet. Har ett svagt minne av att han t o m gjorde ett hemma hos reportage...
Citat:
Ursprungligen postat av
J.R.
…
Hur som helst är det snygga mål i videon och det var väl Baggios specialitet, han är naturligtvis inte lika bra som Zidane, Maldini eller Zlatan om man ska bedöma det historiskt men visst kunde Baggio sparka fotboll.
FIFA anordnade en omröstning på internet om Århundradets Spelare.
Resultatet blev Maradona 53,6%, Pelé 18,5%, Eusebio 6,2% och Baggio 5,4%. Ingen annan spelare fick över 2%...
Naturligtvis var det inte resultatet som de ville ha, så de tillsatte en ”expertjury” som röstade fram Pelé. Så både Maradona och Pelé fick pris som bästa spelaren.
Expertjuryn fick dessutom endast rösta på spelare som avslutat sin karriär.
Poängen är att Maldini, Del Piero och Totti har högröstade fans, som kommer från respektive lag. Men då man talar med mer sansade personer i Italien så brukar Baggio stå i en särklass...
Nu kommer säkert Totti att hyllas de närmaste åren. Med all rätt. Men i ett större och längre perspektiv så finns Baggio kvar.