Resultat: .
0%
röster
2013-07-18, 22:19
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
4522, vafan är det egentligen med Floro Flores och Genoa?

http://video.gazzetta.it/marchese-il-genoa-come-fidanzata/f17a4e0e-ef95-11e2-9b33-3f70b227b31b

Aldrig riktigt förstått den kärleksaffären.

Jag vet inte, ingen vet. Glömmer aldrig sekvensen när vi säkrade CL-kval mot Genoa och Floro Flores valde att inte fira det avgörande målet eftersom han varit utlånad (!) till klubben. Bland det sorgligaste jag skådat. Sedan när han lämnade till Granada kastade hans agent skit på Guidolin och sa bland annat att han byggde laget för mycket kring Di Natale. Ett riktigt dårhus dom där två tillsammans.
2013-07-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Skulle inte förvåna mig om det är du som är Marcus Walkin.
...
Jag har ju tidigare berättat att Brescia var mitt lag i Serie A då Baggio spelade där. Den perioden sammanföll nämligen med senaste gången Cagliari spelade i Serie B.

På den tiden var fotboll ett rent nöje. Man sände ofta Brescias matcher, eftersom Baggio förgyllde tillvaron

Och Cagliaris matcher sändes såklart inte. Så jag slapp genomlida deras matcher, och kunde istället njuta av Baggios geni. Om Brescia förlorade, så hade det mindre betydelse…

Tror faktiskt att jag hade tårar då han slutade…

Och jag har ju tidigare nämnt att jag brukar undvika Svenskafans, men jag tror att det var bl a där som Marcus skrev om Brescia i allmänhet och Baggio i synnerhet. Har ett svagt minne av att han t o m gjorde ett hemma hos reportage...

Citat:
…
Hur som helst är det snygga mål i videon och det var väl Baggios specialitet, han är naturligtvis inte lika bra som Zidane, Maldini eller Zlatan om man ska bedöma det historiskt men visst kunde Baggio sparka fotboll.

FIFA anordnade en omröstning på internet om Århundradets Spelare.

Resultatet blev Maradona 53,6%, Pelé 18,5%, Eusebio 6,2% och Baggio 5,4%. Ingen annan spelare fick över 2%...

Naturligtvis var det inte resultatet som de ville ha, så de tillsatte en ”expertjury” som röstade fram Pelé. Så både Maradona och Pelé fick pris som bästa spelaren.

Expertjuryn fick dessutom endast rösta på spelare som avslutat sin karriär.

Poängen är att Maldini, Del Piero och Totti har högröstade fans, som kommer från respektive lag. Men då man talar med mer sansade personer i Italien så brukar Baggio stå i en särklass...

Nu kommer säkert Totti att hyllas de närmaste åren. Med all rätt. Men i ett större och längre perspektiv så finns Baggio kvar.
Senast redigerad av Brille68 2013-07-18 kl. 22:29. Anledning: Glömde skriva om Marcus...
2013-07-18, 22:27
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det där Brescia-gänget var för övrigt rätt kult. Tvillingbröderna Filippini, en ung Agliardi, Bonera, Dainelli, Fabio Petruzzi, Stankevicius(!!!), Matuzalem, Pep Guardiola (hur fan hamnade han här egentligen?), fyrtornen Luca Toni & Caracciolo, äcklet Igli Tare och så Baggio. Allt detta rattat av Carlo Mazzone. Måste ha varit ett rätt underhållande lag att titta på?

http://it.wikipedia.org/wiki/Brescia_Calcio_2001-2002

Så jävla kul var det inte. Baggio var skadad mycket den säsongen så sopan Igli Tare fick tokmycket speltid. Annars hade Baggio kommit med i VM-truppen för han höll världsklass. Dom där spelarna du nämner utgjorde inte direkt laget samtidigt även om de tillhörde truppen den säsongen. Tvillingarna Filippini var dock ordinarie & spelade nästan alltid.

Jag drog ner i källaren & rotade fram juni-numret av Calcio 2000 från 2002 för att ha tag i en sammanfattning av säsongen. Tyvärr fick tydligen den där statistiken ge vika för annat då VM upptar det mesta. Därför siktar jag in mig på maj-numret som dock bara räcker fram till 28:e omgången. Ska försöka sy ihop en Brescia-elva så som dom spelade.

Damfotboll fick dock plats i det numret. Patrizia Panico var med redan då. Jämförs med Christian Vieri. På slutet av sin karriär var väl Vieri nästan så dålig att en jämförelse med Panik-Patrizia faktiskt kunde stämma rakt av.

Hur pass dålig var Tare egentligen? Är det hans fula namn & fula uppsyn kombinerat med att han kommer från Albanien & hade träig spelstil som gör att man vilseleds att tro att han var kass? Eller var han kass? Dom tränarna som satsade på honom måste ju dock ansett att han var bra?
2013-07-18, 22:41
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Poängen är att Maldini, Del Piero och Totti har högröstade fans, som kommer från respektive lag. Men då man talar med mer sansade personer i Italien så brukar Baggio stå i en särklass...

Nu kommer säkert Totti att hyllas de närmaste åren. Med all rätt. Men i ett större och längre perspektiv så finns Baggio kvar.
Du har säkerligen följt Baggio bättre än mig men att jämföra "Il divino codino" med Totti, Del piero och Maldini och påstå att han dessutom skulle vara bättre är ändå väl enögt. Dessa sansande personer håller nog på ett lag som Baggio spelat i gissar jag.
Missförstå mig inte jag tycker också att matcherna med Baggio på plan var det bästa som fanns.
2013-07-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Låt oss säga att Verratti går till Fiorentina som det har ryktas om, med en lön på cirka 3 milj euro. Vad händer med Viola om dom inte tar en CL-plats? Har man råd att bibehålla det här projektet? Har man råd att betala spelare som Gomez, Verratti, Joaquin etc... löner? Vad händer när Valero vill ha förlängt och en större lön? Kan man övertyga spelare som Valero, Rossi, Cuadrado etc... att stanna ifall man inte når CL?

Hur står det till med deras ekonomi? Har Della Valle-bröderna alltid haft dessa pengar?

Känns som det hela hänger på den där CL-platsen. Någon mer kunnig som faktiskt vill fylla på här om hur det står till i Fiorentina?

Diego Della Valle hamnar på plats 20 på Forbes The World’s Billionaires List i Italien, och brorsan Andrea hamnar på plats 22. På världslistan är de på plats 965 respektive 1088.

http://www.forbes.com/billionaires/list/#page:1_sort:0_direction:asc_search:italy_filter:A ll%20industries_filter:All%20countries_filter:All% 20states

Så jo, de är hyfsat rika.
Men som jag tidigare har beskrivit (se ovan)så är moral, etik och ekonomisk balans i fokus för Della Valle.
2013-07-18, 22:58
Medlem
Citat:
Du har säkerligen följt Baggio bättre än mig men att jämföra "Il divino codino" med Totti, Del piero och Maldini och påstå att han dessutom skulle vara bättre är ändå väl enögt. Dessa sansande personer håller nog på ett lag som Baggio spelat i gissar jag.
Missförstå mig inte jag tycker också att matcherna med Baggio på plan var det bästa som fanns.

Jo.

Och inte bara på hemmaplan. Han är trots allt den enda i gänget som blev utnämnd till världens bästa spelare (Ballon d'Or). Även om sånt skit har devalverats...
2013-07-18, 23:04
Medlem
Stivalis avatar
Blir knepigare än vad jag trodde det här. Man verkar byta sifferkombination hela tiden. Dock bör man inte hänga upp sig vid sifferkombinationer. Många hobby-experter som hänger på ställen som FB tror ibland att dom här siffrorna påverkar matchen så oerhört mycket. I själva verket är det rätt normalt att ändra om lite. Det är inte så att spelarna blir paralyserade av såna ändringar. Mazzone verkar ha ändrat hela tiden.

I en match står det faktiskt 3-6-1. Man undrar lite hur det ser ut. Min bild av den tidens Brescia är att man hade ett fruktansvärt starkt mittfält med spelare som löpte mycket & kom farande från alla håll & kanter. Med Baggio som regissör & Toni som målskytt.

4-4-2 verkar man dock aldrig ha spelat men eftersom just fyra backar, fyra mittfältare & två forwards framstår som mest ordinarie så illustrerar jag vilka som oftast spelade med ett 4-4-2 system:

Luca Castellazzi

Daniele Bonera
Alessandro Calori
Fabio Petruzzi
Andrea Sussi

Andrés Yllana
Federico Giunti
Antonio Filippini
Emanuele Filippini

Luca Toni
Igli Tare

Som sagt, man spelade aldrig så här men dessa namn var mest frekventa. Den här Sussi låg nog oftast högt upp i banan som mittfältare snarare. Giunti är kanske något bortglömd idag men var oerhört viktig i det här laget. Yllana minns jag också som en riktigt bra spelare som gillade just att bryta genom i samspel med Baggio. Calori & Petruzzi är legender. Klockrent mittbackspar!!

Efter 28 omgångar står Baggio noterad för endast 9 matcher men 7 mål. Man flyter runt ovanför strecket. Tare står noterad på 5 mål på 23 matcher.

Hm...tråden blev kanske lite nördig nu, men det är ju sånt här jag gillar.
2013-07-18, 23:37
Medlem
Stivalis avatar
Ni undrar såklart över det här med att spela 3-6-1. Jag är inte hundra på hur man ställt upp exakt men kan konstatera att det inte gick bra. Man förlorade borta mot Juventus med 5-0. Daniele Bonera blev utvisad efter en timme vid ställningen 1-0 så möjligen har det alltså klappat ihop med en man mindre. Kanske har siffror ändå viss betydelse?

Luca Castellazzi

Daniele Bonera
Alessandro Calori
Amedeo Mangone

Antonio Filippini
Jonathan Binotto
Emanuele Filippini
Josep Guardiola
Jonathan Bachini
Andrea Sussi

Luca Toni

Vad tror ni? Jag tror att det är väldigt defensivt med Binotto & tvillingarna som ett defensivt block. Guardiola som spelfördelare. Bachini & Sussi på varsin kant. Det måste vara det som menas. Notera att Juventus gör 2-0 först i 71:a minuten då Bonera varit utvisad sedan 60:e.

Lustigt är att Guardiola blir utbytt i 54:e mot Yllana. Därför kommer Pep undan med överlägset högst betyg i Brescia. Han var inte med om genomklappningen.

Baggio började spelas in i laget efter skadan & kom in i 66:e. Aj, aj, aj....Baggio . Många ropade på Baggio till VM. Jaja, nu ska vi inte lasta honom för det här fiaskot. Jag tyckte själv han borde funnits med i VM-truppen.

I 75:e byter Mazzone in Tare istället för Toni. Hur tänkte du där Carletto? Visst blev det en massa mål, men de kom i fel målbur.
2013-07-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Så jävla kul var det inte. Baggio var skadad mycket den säsongen så sopan Igli Tare fick tokmycket speltid. Annars hade Baggio kommit med i VM-truppen för han höll världsklass. Dom där spelarna du nämner utgjorde inte direkt laget samtidigt även om de tillhörde truppen den säsongen. Tvillingarna Filippini var dock ordinarie & spelade nästan alltid.

Jag drog ner i källaren & rotade fram juni-numret av Calcio 2000 från 2002 för att ha tag i en sammanfattning av säsongen. Tyvärr fick tydligen den där statistiken ge vika för annat då VM upptar det mesta. Därför siktar jag in mig på maj-numret som dock bara räcker fram till 28:e omgången. Ska försöka sy ihop en Brescia-elva så som dom spelade.

Damfotboll fick dock plats i det numret. Patrizia Panico var med redan då. Jämförs med Christian Vieri. På slutet av sin karriär var väl Vieri nästan så dålig att en jämförelse med Panik-Patrizia faktiskt kunde stämma rakt av.

Hur pass dålig var Tare egentligen? Är det hans fula namn & fula uppsyn kombinerat med att han kommer från Albanien & hade träig spelstil som gör att man vilseleds att tro att han var kass? Eller var han kass? Dom tränarna som satsade på honom måste ju dock ansett att han var bra?
Kanske inte så kul, men åren då Baggio spelade i Brescia var kanske klubbens bästa tid rent sportsligt. Se bara över Brescias tabellplaceringar i Serie A:
Baggio spelade i Brescia säsongerna 00/01 till 03/04, under samtliga dessa säsonger höll sig Brescia kvar i Serie A, något högst ovanligt för klubben som blir extra tydligt om man undersöker statistiken ovan. Baggios storhet blir särskilt tydlig då klubben direkt åker ur Serie A 04/05, då Baggio pensionerat sig från fotbollen. Brille nämnde innan att Brescia är det lag som spelat flest säsonger i Serie B, att spela fem raka säsonger i Serie A måste vara som en evighet för en sådan klubb.

Jag läste vidare lite om Baggio, tydligen blev han utnämnd kapten i samband med sin flytt till Brescia och blev även tilldelad nummer 10. Men varför valde han Brescia av alla lag? Jag förstår när jag vidare läser att han ville få speltid och således komma med till VM-truppen 2002, men visst måste andra klubbar kunnat erbjuda honom det?
2013-07-18, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Och för att vidare knyta an till knäppa sifferuppställningar och Brescia, länkar jag här Bayern Münchens förväntade startelva i framtiden (som cyberkalle ursprungligen länkade i tråden om tysk fotboll): http://www.ladda-upp.se/files/2013/b61711.png

Här snackar vi en 1-8-1 uppställning, med ett försvar helt i händerna på Lahm. Men det är klart, ett Tiqui-Taca Bayern som bara håller i bollen ger ju aldrig motståndaren möjlighet att anfalla, kanske funkar.

Laget tränas ju som bekant av en viss Pep Guardiola, som givetvis ingår i det där sexmanna-mittfältet du presenterar ovan.
Senast redigerad av Pellebelle 2013-07-18 kl. 23:48.
2013-07-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
...
Jag läste vidare lite om Baggio, tydligen blev han utnämnd kapten i samband med sin flytt till Brescia och blev även tilldelad nummer 10. Men varför valde han Brescia av alla lag? Jag förstår när jag vidare läser att han ville få speltid och således komma med till VM-truppen 2002, men visst måste andra klubbar kunnat erbjuda honom det?
För att Mazzone bad honom.

http://www.youtube.com/watch?v=4tzhxiHiIj8

”One day in the summer of 2001 I opened the newspaper to read that Reggina were negotiating with Baggio. I telephoned Cesare Metori, a friend of Roberto, a lovely person no longer with us and I asked him: “Is it true that Baggio may go to Reggio Calabria? Would you do me a favour; phone him and ask him to speak with me.” Baggio told me that it was all true. He added that he wasn’t sure because he didn’t want to be so far away from his family. I immediately seized my chance to ask, ‘Would you like to play for Brescia?' Roberto replied, ‘Of course’.

”They were saying he was worn-out. Roberto had suffered from a bad knee for years, but he took care of it. He arrived for training an hour early for physiotherapy and strengthening and was the last to leave the pitch. A couple of leading managers had almost burned him out. That was wicked.”

"He was one of the greatest, but he was even greater as a man. The man outstripped the player.”

http://english.gazzetta.it/Football/04-03-2010/mazzone-baggio-worn-out-of-course-not-he-was-magic-603197143848.shtml

Tyvärr hade han sin karriär då Calcio dominerades av de stora demontränarna. Sacchi, Capello, Lippi, Trapattoni osv. De hade sina system som var överordnat allt. Och det var framgångsrikt.

Baggio var ett geni som bröt mönstret, och kunde luckra upp alla system. De kunde inte hantera honom, och de var dessutom hänsynslösa mot honom. De förvärrade hans skador och drev honom alldeles för hårt.

Hade han haft dagens italienska tränare så hade han varit om möjligt ännu större. Men eftersom italienarna kan sin Calcio, så såg de detta. Vilket gjorde honom ännu mer älskad.
2013-07-19, 00:10
Medlem
Citat:
Tyvärr hade han sin karriär då Calcio dominerades av de stora demontränarna. Sacchi, Capello, Lippi, Trapattoni osv. De hade sina system som var överordnat allt. Och det var framgångsrikt.

Baggio var ett geni som bröt mönstret, och kunde luckra upp alla system. De kunde inte hantera honom, och de var dessutom hänsynslösa mot honom. De förvärrade hans skador och drev honom alldeles för hårt.

Hade han haft dagens italienska tränare så hade han varit om möjligt ännu större. Men eftersom italienarna kan sin Calcio, så såg de detta. Vilket gjorde honom ännu mer älskad.
Ja, just det, så var det. Det där visste jag egentligen, du har ju skrivit om det tidigare i tråden. Var tvungen att söka bakåt i tråden och mycket riktigt förklarade du att Baggio blev övertalad.

Jag hittade även det här inlägget skrivet av Vivoli som jag tyckte beskrev det jag citerade ovan på ett adekvat sätt. Jag skriver, precis som du skrev när du citerade stycket själv, att det tåls att läsas igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Det fanns alltid ett stort lidande över honom, något plågat & melankoliskt. Som fotbollsstjärna blir man superkändis & den biten klarade aldrig den skygge Baggio riktigt av att trivas med. Han verkade alltid otursförföljd. Ett briljant geni som var halvskadad i en hel karriär, aldrig riktigt frisk. Han sökte sig till buddismen, med en djupt katolsk mor var detta steg nog lika stort som att komma ut ur garderoben för bögar.

Baggio ville inte lämna Fiorentina & de våldsamma kravallerna vid övergången till Juventus plågade honom. Han fick en Judas-stämpel som han inte bett om. Han tvingades bära hela nationen på sina axlar i VM-94 & plågades av en omänsklig press som till sist kulminerade i ett misstag som kom att bli det som de flesta minns bäst av hans karriär.

Han var ett missförstått geni som aldrig fick riktigt förtroende från Arrigo Sacchi, Fabio Capello & framförallt ärkefienden Marcello Lippi. En spelare som varit i både Juventus, Milan & Inter blir inte kung i något av lagen hur bra man än är. Han hamnade aldrig uppe bland legenderna i dessa klubbar.

Efter nytändningen i Brescia ville alla att landets mest talangfulle spelare genom tiderna (?) skulle komma med i VM 2002. Han valdes bort av Trappatoni som istället valde Marco Delvecchio som gjort 2 mål under säsongen. Demontränarna hittade aldrig en plats för Baggio.

Efter karriären har han tydligen bosatt sig ute på landsbygden i Argentina och syns aldrig i media. Det senaste jag läste om honom i Four Four Two var en av mycket få intervjuer han gett och han ville inte ens ställa upp på bild.

Så han var (är) lite av en trasig själ, en melankolisk sökare som inte passade in i proffsfotbollens cyniska värld. Inte nån go´gubbe som Glenn Hysén eller mediakändis som David Beckham.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in