2013-06-20, 16:49
Medlem
Sammanfoga ämnen / mod
Citera
2013-06-20, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somecoolname
Fogden har ingen rätt att ta pengar från ditt konto mig veterligen. Det dom gör vid utmätning om du tex jobbar är att dom skickar en fullmakt till lönekontoret om att arbetsgivaren först måste betala din skuld och sen får du behålla förbehållsbeloppet.

Helt fel. Dom har full rätt till det.
I utredningsordningen ska dom till och med försöka få tag i pengar från bankmedel (konton och liknande) innan dom tar till löneutmätning.
Citera
2013-07-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shwash
Tjabba!

Har en vän som sitter sjukt tight hos fogden.
Problemen började för honom för ett tag sen, kan ej säga hur länge sen då jag själv inte vet detta.
Men, han har över 80 k ( ja! 80.000 kr) i skuld till dem.

Problemet är att han är en utav mina bättre vänner och jag vill hjälpa honom ur detta.

Jag behöver råd om hur ni som har suttit där har tagit er ur detta.
All hjälp uppskattas!

Ha en trevlig kväll
/shwash

Tjabba!
Jag skulle bara vilja tacka er för all hjälp jag fick från FB.
Polaren är fri från sina skulder nu.
Han kan idag leva som en kung!
Tack igen ha de gött!
Citera
2013-07-17, 08:55
Medlem
marixs avatar
Hej,

Har några frågor,
Jag flyttade utomlands i 2007 och har sedan dess inte mottat några som helst brev ifrån fogden.
Jag vet säker att jag hade ett gammalt mob abng som låg hos dom, men 2010 så fick jag detta till sänt av intrum justisia. Då antar jag att intrum tog tillbaka kravet och drev in det på egen hand. (har betalat den skulden)

Nu till mina frågor:
Kan jag ringa fogden och fråga om jag har något liggande?

blir det någon konsekvens om jag ringer?

Preskiberingstiden är 3 år på konsument saker kan jag räkna med att allt är borta ifrån -07 och tidigare ?

Om jag beslutar mig att flytta tillbaka till sverige om 4 år (varit borta i totalt 11år då)
börjar jag då på "blanka ark" ?

Eller måste jag kontakta dom och få allt preskiberat ?

Tack på førhand.
Citera
2013-07-17, 10:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marix
Kan jag ringa fogden och fråga om jag har något liggande?

Ja, fråga efter "skudsaldo"

Citat:
blir det någon konsekvens om jag ringer?

Nej

Citat:
Preskiberingstiden är 3 år på konsument saker kan jag räkna med att allt är borta ifrån -07 och tidigare ?

Det funkar inte så. En fodran mot privatperson preskriberas tre år efter sista preskribtionsavbrott. Det vill säga, så länge fodringsägaren ber KFM hålla skulden vid liv så tickar den vidare, år efter år i all evighet. Kostnaderna för detta läggs såklart ovanpå skulden som man försöker driva in från dig.

Fodringsägaren får såklart ligga ute med de pengarna (600kr/år) så länge.

Citat:
Om jag beslutar mig att flytta tillbaka till sverige om 4 år (varit borta i totalt 11år då)
börjar jag då på "blanka ark" ?

Troligen inte. Se föregående svar.

Citat:
Eller måste jag kontakta dom och få allt preskiberat ?

Återigen, KFM preskriberar aldrig något om inte fodringsägaren avaktualiserar ärendet, eller tre år efter att fodringsägaren slutat att förnya ärendet.
Citera
2013-07-17, 10:47
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, fråga efter "skudsaldo"

Det funkar inte så. En fodran mot privatperson preskriberas tre år efter sista preskribtionsavbrott. Det vill säga, så länge fodringsägaren ber KFM hålla skulden vid liv så tickar den vidare, år efter år i all evighet. Kostnaderna för detta läggs såklart ovanpå skulden som man försöker driva in från dig.

Fodringsägaren får såklart ligga ute med de pengarna (600kr/år) så länge.

Återigen, KFM preskriberar aldrig något om inte fodringsägaren avaktualiserar ärendet, eller tre år efter att fodringsägaren slutat att förnya ärendet.

Lite fel där, bara för att ärendet ligger hos KFM så sker inte preskriberingsavbrott så länge du inte påminns om skulden via brev eller i vissa fall telefon.

Om KFM 2010-01-01 ger ett utslag på en skuld och INGA andra preskribtionsavbrott sker så är skulden preskad 2013-01-01. (Däremot så kan ju skulden finnas kvar, den är bara inte indrivningsbar.)

Utslaget är preskriberingsavbrytande (du får ett brev om utslaget och därmed kännedom om skulden)
Varje påminnelse man får om skulden från ombud eller ägare av skulden är preskriberingsavbrytande.

Ex. löpande Löneutmätning eller utmätning från skatteåtebäring är INTE är preskriberingsavbrytande.
Så att ringa till KFM och kontrollera skuldsaldo kommer vara preskriberingsavbrytande då de kommer sända dig information om skulden.

Däremot så gör du detta, begär ut ett PUL-utdrag enligt §26 från både KFM och sökande, det är inte preskriberingsavbrytande. Då ser du om du enligt deras register kontaktats och kan då bestrida detta.

Sen kontrollerar inte KFM legimitet på skulder som inkommer, det är upp till gäldenären (dig själv).
Citera
2013-07-17, 12:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av addkock
Lite fel där, bara för att ärendet ligger hos KFM så sker inte preskriberingsavbrott så länge du inte påminns om skulden via brev eller i vissa fall telefon.

Fast det sker ju per automatik när fodringsägaren förlänger ärendet. Så har i alla fall det varit fallet för mig. Jag har en snart femton år gammal skuld hos KFM mot exfrun, och det enda som jag gör är att betala när KFM (cirka) vart tredje år ber mig reglera saldot på avgifterna. Inget annat har gjorts, och skulden är fortfarande såväl synlig, som aktiv.
Citera
2013-07-17, 13:06
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Fast det sker ju per automatik när fodringsägaren förlänger ärendet. Så har i alla fall det varit fallet för mig. Jag har en snart femton år gammal skuld hos KFM mot exfrun, och det enda som jag gör är att betala när KFM (cirka) vart tredje år ber mig reglera saldot på avgifterna. Inget annat har gjorts, och skulden är fortfarande såväl synlig, som aktiv.

Om du bara har fått papper från KFM på denna skuld skulle jag direkt begära ut PUL från både KFM och sökande, och sen bestrida skulden om det visar sig att du har grund för det.
Det är busenkelt att begära uppgifter, en liten guide: http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0
Citera
2013-07-17, 23:16
Medlem
Citat:
Så att ringa till KFM och kontrollera skuldsaldo kommer vara preskriberingsavbrytande då de kommer sända dig information om skulden.

Lite fel där också, man behöver inte ens presentera sig hos kfm, jag har kontakt flera gånger i veckan med dem o det spelar ingen roll om jag presenterar vart jag ringer ifrån eller om jag bara säger "Hej, Lasse från Gnesta här.. jag vill veta om Gurra född xxxxxx har något skuldsaldo, vilka skulder det är osv osv" och att kfm lämnar ut den infon till någon random person kan väl knappast vara preskriptionsbrytande mot gäldenären?
Citera
2013-07-18, 00:15
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Lite fel där också, man behöver inte ens presentera sig hos kfm, jag har kontakt flera gånger i veckan med dem o det spelar ingen roll om jag presenterar vart jag ringer ifrån eller om jag bara säger "Hej, Lasse från Gnesta här.. jag vill veta om Gurra född xxxxxx har något skuldsaldo, vilka skulder det är osv osv" och att kfm lämnar ut den infon till någon random person kan väl knappast vara preskriptionsbrytande mot gäldenären?

nej självklart inte, men det gäller att inte presentera sig i sånt fall, då går det under offentlighetsprincipen.
Jag var mer ute efter om han bad KFM om ett utdrag över sina egna skulder, då blir det presk-avbrott.

jag kunde varit tydligare, det var jag inte

Helt kort, så fort det har skickats ut papper på en skuld (som inte gått i retur avsändare) eller man själv kontrollerat om man har en skuld via telefon så är det preskriptionsbrytande enligt en dom i HD.

Man KAN komma runt det genom att man bevisar att man inte bodde på den aktuella adressen vid tillfället, men det är ganska ovanligt att Inkasso och KFM har fel uppgifter i sina system, och det är alltså folkbokföringsadressen som gäller, även om man har 20 vittnen som säger man bott utomlands så anses ändå breven som levererade om man är skriven på en viss adress i Sverige. Det sistnämnda vet jag inte om det är prövat i högre instans, men Tingsrätten ansåg att det räckte.
Senast redigerad av addkock 2013-07-18 kl. 00:20.
Citera
2013-07-18, 00:17
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Om du bara har fått papper från KFM på denna skuld skulle jag direkt begära ut PUL från både KFM och sökande, och sen bestrida skulden om det visar sig att du har grund för det.
Det är busenkelt att begära uppgifter, en liten guide: http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0

Varför skulle jag vilja göra det? Exfrun är skyldig mig ett sexsiffrigt belopp, och jag tänker jaga henne ända in i graven för dem.

Dessutom är skuldbrevet välformulerat, och hennes underskrift (och såklart även min) bevittnad av notarius publicus.
Citera
2013-07-18, 00:23
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Varför skulle jag vilja göra det? Exfrun är skyldig mig ett sexsiffrigt belopp, och jag tänker jaga henne ända in i graven för dem.

Dessutom är skuldbrevet välformulerat, och hennes underskrift (och såklart även min) bevittnad av notarius publicus.

Jag läste för snabbt, trodde det var du som hade skulden. Men såvida KFM inte skickat henne ett papper var tredje år (vilket de INTE gör bara för att ärendet förlängs) , och du inte heller har gjort det, så kan HON bestrida fordran.

(om nu det där anses vara en konsumentkredit(?), det borde väl gå som kredit, då är det 10 års presk)

edit: så var det
Övriga enskilda fordringar, t.ex. skuld till privatpersoner eller fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev, exempelvis banklån, har en preskriptionstid på tio år.
http://www.kronofogden.se/Preskription2.html
Senast redigerad av addkock 2013-07-18 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in