2013-07-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Varför måste universum vara ändligt? För att du säger så?

Universum har en början säger vetenskapen. Om det skulle vara evigt var kommer det från då? Hur kom det till? Universum har en rymd som är avståndet mellan de kroppar av materia som är längst ifrån varandra. Hur kan det då vara oändligt? Tid och rymd är bara egenskaper som hör till materia. Allt detta är ändligt och har en början. Men allt utgår från det som inte är av materia och inte är ändligt och inte har en början. Från Gud utgår allt, från Gud som själv är immateriell, evig och oföränderlig, Gud som är 1 och inte 0.
Citera
2013-07-18, 16:26
Medlem
AnaQujirams avatar
Det går inte att bevisa att 'Gud' finns men jag byter namn på det: Livet går att bevisa - varför? - Du finns.
Citera
2013-07-18, 16:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det har aldrig varit noll och intet, nej. Eftersom allt finns så kan vi utesluta det. Men materien, tiden och rummet är ändligt så det måste ha haft en början, eller hur?
Varför det? Jag kan inte hoppa till en sådan konklusion. Det enda vi kan veta är att det inte alltid haft den form det har idag.

Citat:
Bibeln är full av vittnen som säger sig av Gud fått se vad som ska ske i framtiden. Ingen annan än en sådan Gud som jag beskrivit skulle kunna visa dessa vittnen sådant. Om man tror på det eller inte är en annan sak.
Och ändå försöker du ta upp det som bevis? Då presenterar jag motbevis A: Harry Potter. Om man tror på det så är det ett argument.

Citat:
Fakta är att Gud som är immateriell aldrig kommer upptäckas av vetenskapen som mäter på allt som kan mätas. Gud kan inte mätas, inte ses eller tas på. Gud är helig = oberörbar.

Eftersom Gud är immateriell kan han inte upptäckas med våra fysiska ögon eller genom fysiska experiment, därför måste ett logiskt eller matematiskt bevis räknas som fullkomligt tillräckligt. Det immateriella kan bara bevisas med logik. Gud kan inte vara noll och intet. Kan man därför bevisa ett evigt 1, (∞ 1) i teorin är det ett fullgott bevis.

Bevis på ∞ 1
Så din Gud är inte relevant i vår verklighet. Eftersom han inte har någon som helst detekterbar effekt på vår materiella värld som vi kan upptäcka, så kan vi slutleda att han inte påverkar vår värld. Är din Gud bara relevant i efterlivet eller vad? Mirakel, gudomligt ingripande och sådant är inget du tror på? Den Gud som drog runt och sprängde, dränkte, brände och på andra vis mördade människor i GT är inte den Gud du argumenterar för?
Citera
2013-07-18, 16:31
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Universum har en början säger vetenskapen.
Nej. Du tänker nog på det observerbara universum. Många som inte är insatta i frågan brukar blanda ihop dessa begrepp. Jag antar att du är en av dem.

Citat:
Om det skulle vara evigt var kommer det från då? Hur kom det till?
Tänk en gång till.

Citat:
Universum har en rymd som är avståndet mellan de kroppar av materia som är längst ifrån varandra.
Hur vet du det? Question-begging?

Citat:
Hur kan det då vara oändligt?
Och din premiss är sann därför att?

Citat:
Tid och rymd är bara egenskaper som hör till materia. Allt detta är ändligt och har en början.
Att materia som substans skulle vara ändligt, vad grundar du det på? Question-begging kanske?

Citat:
Men allt utgår från det som inte är av materia och inte är ändligt och inte har en början. Från Gud utgår allt, från Gud som själv är immateriell, evig och oföränderlig, Gud som är 1 och inte 0.
Bara lite question-begging, men men.
Senast redigerad av baylife 2013-07-18 kl. 16:52.
Citera
2013-07-18, 16:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Universum har en början säger vetenskapen. Om det skulle vara evigt var kommer det från då? Hur kom det till? Universum har en rymd som är avståndet mellan de kroppar av materia som är längst ifrån varandra. Hur kan det då vara oändligt? Tid och rymd är bara egenskaper som hör till materia. Allt detta är ändligt och har en början. Men allt utgår från det som inte är av materia och inte är ändligt och inte har en början. Från Gud utgår allt, från Gud som själv är immateriell, evig och oföränderlig, Gud som är 1 och inte 0.

Universum som vi känner till det har en början. Vad som var innan vet vi inte, om frågan ens går att ställa på det viset då vi finns i kausaliteten.

Igen, dels finns det inget som säger att Gud finns. Vad du gör är skapar en situation var något passar in och ersätter något med Gud. Utan belägg.
Citera
2013-07-18, 16:38
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Genom att frigöra språket från det arv som den cartesianska metafysiken lämnat efter sig.
Du är välkommen att börja.

Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Det beror på att metafysiken är otillräcklig och vilseledande.
Vad anser du ska ta dess plats?
Citera
2013-07-18, 16:54
Medlem
kunskap1s avatar
Finns det en första orsak eller en oändlig orsaksföljd? Någon som är intresserad av att svara på frågan?
Citera
2013-07-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Universum som vi känner till det har en början. Vad som var innan vet vi inte, om frågan ens går att ställa på det viset då vi finns i kausaliteten.

Igen, dels finns det inget som säger att Gud finns. Vad du gör är skapar en situation var något passar in och ersätter något med Gud. Utan belägg.

Ja, jag börjar med att hänvisa till "något" för att sedan säga att det är Gud för att inte proppa in honom innan de logiska argumenten framförts. Men jag anser att jag har belägg för det är Gud eftersom det jag beskriver som "något" har alla de egenskaper som bibeln tillskriver Gud.

Frågan om orsak och effekt är väl sund även om man går till botten med alltings upphov?

Du får väl bemöta mitt bevis först om du ska påstå att jag inte har belägg. Bevis på ∞ 1(Gud)
Citera
2013-07-18, 17:04
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ja, jag börjar med att hänvisa till "något" för att sedan säga att det är Gud för att inte proppa in honom innan de logiska argumenten framförts. Men jag anser att jag har belägg för det är Gud eftersom det jag beskriver som "något" har alla de egenskaper som bibeln tillskriver Gud.

Frågan om orsak och effekt är väl sund även om man går till botten med alltings upphov?

Du får väl bemöta mitt bevis först om du ska påstå att jag inte har belägg. Bevis på ∞ 1(Gud)
På vilket sätt är oändligheter i matematiken ett bevis för Gud? Du skojar eller?
Senast redigerad av baylife 2013-07-18 kl. 17:07.
Citera
2013-07-18, 17:23
Medlem
Citat:
På vilket sätt är oändligheter i matematiken ett bevis för Gud? Du skojar eller?

Inte oändligheter i matematiken. Ett oändligt 1. Jag menar allvar. Läs gärna noggrannare och begrunda saken lite. Svara gärna på varför det inte är så som jag påstår, varför detta inte skulle vara ett oändligt 1? Ett bevis på ett immateriellt faktum som ÄR och alltid har varit och som är "något" till skillnad från inget kan endast vara ett logiskt bevis på ett oändligt 1 till skillnad från ett oändligt 0.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-18 kl. 17:25.
Citera
2013-07-18, 17:23
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Inte oändligheter i matematiken. Ett oändligt 1. Jag menar allvar. Läs gärna noggrannare och begrunda saken lite. Svara gärna på varför det inte är så som jag påstår. Varför detta inte skulle vara ett oändligt 1? Ett bevis på ett immateriellt faktum som ÄR och alltid har varit och som är "något" till skillnad från inget kan endast vara ett logiskt bevis på ett oändligt 1 till skillnad från ett oändligt 0.
Vad fan är ett oändligt 1? Ett oändligt antal 1;or? Hur många universitetskurser i matematik har du tagit?
Senast redigerad av baylife 2013-07-18 kl. 17:27.
Citera
2013-07-18, 17:27
Medlem
Citat:
Vad fan är ett oändlig 1?

Jag har länkat till en förklaring två gånger. Här kommer det igen. ∞ 1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto