2013-07-18, 10:59
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Eftersom polisen avfärdat KJs lägenhet som MP är frågan varför hon styckades, lägenheten hade gett en bra förklaring till styckningen. Frågan är då, är hon mördad på annan plats där det varit svårt att få ut kroppen hel eller är styckningen gjord i annat syfte?

Min gissning är att kroppen legat på en olämplig plats utomhus, rimligtvis i anslutning till mordplatsen och sen delats för att underlätta förflyttning till en plats där den kunde gömmas undan. Och här åter en gissning: Som exempel på olämplig plats är något av forten. Det är platser dit brottsoffret följt med frivilligt. Det är också platser där folk rör sig mycket och därav behovet att flytta kroppen. Ödehuset kan ha varit en desperat åtgärd där planen var att sätta eld på byggnaden.

I nuläget kan vi bara spekulera. Polisen har förstås en rad rättsmedicinska uppgifter, vittnesmål, mobiltrafik m.m. som ger underlag för rimliga händelseförlopp.
Citera
2013-07-18, 11:23
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Min gissning är att kroppen legat på en olämplig plats utomhus, rimligtvis i anslutning till mordplatsen och sen delats för att underlätta förflyttning till en plats där den kunde gömmas undan. Och här åter en gissning: Som exempel på olämplig plats är något av forten. Det är platser dit brottsoffret följt med frivilligt. Det är också platser där folk rör sig mycket och därav behovet att flytta kroppen. Ödehuset kan ha varit en desperat åtgärd där planen var att sätta eld på byggnaden.

I nuläget kan vi bara spekulera. Polisen har förstås en rad rättsmedicinska uppgifter, vittnesmål, mobiltrafik m.m. som ger underlag för rimliga händelseförlopp.

Är inte risken större att man blir upptäckt vid ett styckningsförfarande ute än att flytta kroppen?
Har han dessutom haft hjälp kan två personer flytta på en kropp.
Varför skulle GM i så fall flytta kroppen från fortet till ödehuset? Även om tanken var att bränna ner huset (och tanken kanske var att lägga kroppen arrangerat för att det skulle se ut som självmord), så ökar risken att bli sedd ju fler platser där det finns folk man är på.
Ödehuset var också välbesökt vad det verkar här i tråden. Det verkar ändå lättare att transportera hela kroppen till ödehuset och baxa in kroppen än att stycka.

Jag tycker styckningen blir märkligare och märkligare ju mer som kommer fram. Tittar man historiskt på de mord där styckningar gjorts är det nästan uteslutande för att flytta kroppar från lägenheter. I Hovs Hallar styckades kropparna på stranden men detta var i syfte att transportera ut dem i sjön.
Citera
2013-07-18, 11:37
Medlem
Vet man motivet till mordet och styckningen vet man också mycket mer om GM. Det finns alltid en anledning till varför GM gjort som han gjort. Det behöver inte alltid vara rationellt för oss andra men det finns alltid en förklaring till händelseförloppet.

Frågan som är relevant just nu är om det finns indikationer på att någon hjälpt KJ på något sätt.
Varför har man gjort det i sådana fall?
Personligen tror jag att KJ är ensam med detta. Det här med att någon frivilligt skulle hantera en kropp eller blanda in sig själv i ett så grovt brott som ändå KJ är misstänkt för är för långsökt.

Även en familjemedlem skulle dra sig för att stå till svars för detta.
Nej, det finns nog ingen medhjälpare.
Citera
2013-07-18, 11:45
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Är inte risken större att man blir upptäckt vid ett styckningsförfarande ute än att flytta kroppen?
Varför skulle GM i så fall flytta kroppen från fortet till ödehuset? Även om tanken var att bränna ner huset (och tanken kanske var att lägga kroppen arrangerat för att det skulle se ut som självmord), så ökar risken att bli sedd ju fler platser där det finns folk man är på.
Ödehuset var också välbesökt vad det verkar här i tråden. Det verkar ändå lättare att transportera hela kroppen till ödehuset och baxa in kroppen än att stycka.

Jag tycker styckningen blir märkligare och märkligare ju mer som kommer fram. Tittar man historiskt på de mord där styckningar gjorts är det nästan uteslutande för att flytta kroppar från lägenheter. I Hovs Hallar styckades kropparna på stranden men detta var i syfte att transportera ut dem i sjön.

Helt rimliga ifrågasättanden. Jag tänker att fyndplatserna visar på en förövare som handlar i desperation med syfte att dölja bevis på kroppen. Det skulle tala för att kroppen hela tiden varit i närområdet. Varför packa och transportera den långa vägar och sen lämna den synligt? Vapnet och redskap är dumpade på annan plats, kanske i älven eller nån av alla sjöar. Det som skaver i det här fallet är bilden av gärningsmannen. Psykotisk och irrationell eller beräknande och effektiv i fråga om att städa upp efter brottet?
Citera
2013-07-18, 12:31
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Helt rimliga ifrågasättanden. Jag tänker att fyndplatserna visar på en förövare som handlar i desperation med syfte att dölja bevis på kroppen. Det skulle tala för att kroppen hela tiden varit i närområdet. Varför packa och transportera den långa vägar och sen lämna den synligt? Vapnet och redskap är dumpade på annan plats, kanske i älven eller nån av alla sjöar. Det som skaver i det här fallet är bilden av gärningsmannen. Psykotisk och irrationell eller beräknande och effektiv i fråga om att städa upp efter brottet?

Bra tänkt, just att händerna fortfarande saknas talar för att det behöver döljas. Hur mycket försvarade hon sig? Två hugg i bröstet som var och en var direkt dödande borde innebära att hon tappade medvetande ganska omgående. Förutom knivskadorna (som bildade mönster) finns det andra skador?
Har han varit psykotiskt har det varit av övergående karaktär (dvs. gränspsykotisk). Man kan inte handla så rationellt om man är psykotisk.
Jag kan heller inte komma på något styckmord där förövaren varit psykotisk. I en psykotisk gärning brukar gärningsmannen uppfatta offret som ett hot. De brukar heller inte göra sig av med offret. Det har diskuterats att han har Asperger, någon förklaring måste finnas till att han har en överförmyndare. Han kan alltså inte ta ansvar för sig själv. Sådana här brott brukar ofta handla om kräkningar. Att GM har känt sig kränkt. Just dumpningen av vapen/telefon etc. talar emot det faktum att han inte kan ta ansvar, och därmed frågan om någon hjälpt honom?
Citera
2013-07-18, 13:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Styckningen av VB har nästan garanterat ingenting med transport att göra. Att händerna saknas kan tyda på ett rituellt inslag. Glöm det där med transportstyckning.
Citera
2013-07-18, 13:34
Medlem
Citat:
Bra tänkt, just att händerna fortfarande saknas talar för att det behöver döljas. Hur mycket försvarade hon sig? Två hugg i bröstet som var och en var direkt dödande borde innebära att hon tappade medvetande ganska omgående. Förutom knivskadorna (som bildade mönster) finns det andra skador?
Har han varit psykotiskt har det varit av övergående karaktär (dvs. gränspsykotisk). Man kan inte handla så rationellt om man är psykotisk.
Jag kan heller inte komma på något styckmord där förövaren varit psykotisk. I en psykotisk gärning brukar gärningsmannen uppfatta offret som ett hot. De brukar heller inte göra sig av med offret. Det har diskuterats att han har Asperger, någon förklaring måste finnas till att han har en överförmyndare. Han kan alltså inte ta ansvar för sig själv. Sådana här brott brukar ofta handla om kräkningar. Att GM har känt sig kränkt. Just dumpningen av vapen/telefon etc. talar emot det faktum att han inte kan ta ansvar, och därmed frågan om någon hjälpt honom?
Angående gränspsykotiska tillstånd, god man-skap och "ta ansvar":
Mvh
Citera
2013-07-18, 13:36
Medlem
Rozzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Har fått en pm från en ny användare.

Fick en pm tidigare, som jag skrivit om, som nämnde att vittnet som vallades direkt efter fynden på Mjösjöberget var en minderårig. Förra pm:aren skrev att den minderårige skulle observerat KJ vid ödehuset den 16/5. Förra pm:aren skrev även att den minderårige skulle ha sett en vit skåpbil högre upp på berget.

Det som är nytt med detta pm är att den minderårige som vallades är en väldigt ung flicka som är cirka elva eller tolv år. I övrigt så är uppgifterna rätt samstämmiga. Samma när det gäller att vittnet ska ha sett två personer, varav en troligtvis är KJ. Även fått initialer på flickan, men väntar med att skriva dem tillsvidare. Vi får se om jag får mer uppgifter från denna pm:are. Tydligen ska flickan varit och sökt efter en borttappad karta i samband med en orienteringsträning/-tävling i detta område.

Det som är anmärkningsvärt är att båda pm:arna skriver om att två personer blivit sedda. En skriver att hon sett två bilar, den andra att det varit två personer.

Som vanligt ska man betrakta pm som pm.
Min vän sa att hon hade sett en mörk bil och det fanns ju andra orienterare tydligen där och dem andra ska ha sett en vit skåpbil vid gammelängsfortet. Kan det vita skåpbilen vara där dem har fraktat kroppsdelarna? Det finns ett område nedanför huset tydligen med vattenfyllda gropar. Där måste man kolla. Entligt min kompis så är det inte kollat där.
Citera
2013-07-18, 13:47
Medlem
Jag tror att det är två mördare.
Var och en av dem har gett VB varsit dödande knivhugg.
Därför att ingen av dem ska kunna skvallra på den andre.
Ingen annan vettig människa skulle hjälpa till att dölja mord
eller var medhjälpare till styckning, inte ens familjemedlemmar.
Citera
2013-07-18, 13:51
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Styckningen av VB har nästan garanterat ingenting med transport att göra. Att händerna saknas kan tyda på ett rituellt inslag. Glöm det där med transportstyckning.

Jag har egentligen ingen anledning att invända eftersom vi har så lite att gå på. Men vad, menar du, gör transportstyckning så osannolikt?
Citera
2013-07-18, 13:51
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rozzen
Min vän sa att hon hade sett en mörk bil och det fanns ju andra orienterare tydligen där och dem andra ska ha sett en vit skåpbil vid gammelängsfortet. Kan det vita skåpbilen vara där dem har fraktat kroppsdelarna? Det finns ett område nedanför huset tydligen med vattenfyllda gropar. Där måste man kolla. Entligt min kompis så är det inte kollat där.

Tipsa polisen då! De har ju tydligen inte varit alltför energiska med sökande, vad det verkar.
Skulle inte bli förvånad om övriga kroppsdelar, kläder med mera funnes i anslutning till fp 1 och 2.
Citera
2013-07-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rozzen

Hur nära fp2 (ödehuset) är dessa vattenfyllda gropar?
Det är ju inte bra alls om området runt fyndplatserna ej
har genomsökts ordentligt. Kan det verkligen vara så illa
att det delvis lämnats utan genomsök?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in