2013-07-18, 14:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har egentligen ingen anledning att invända eftersom vi har så lite att gå på. Men vad, menar du, gör transportstyckning så osannolikt?

Jag är övertygad om att mordet på Vatchereeya har skett utomhus. I KJ:s eller någon annans bostad/lokal finns trots allt viss logik att transportstycka, men inte i det här fallet. Jag är dessutom övertygad om att VB:s kvarlevor inte transporterades i KJ:s bil, att de "blodbesudlingar" som omtalas härrör från annat, kanske från "verktyg" av något slag, plastpåsar med något i från mord/styckningsplatsen eller en presenning. Mordet och styckningen är noga utstuderat och planlagt och inte utfört av några personer i psykotiskt tillstånd. Slutligen är jag övertygad om att VB-mordet har rituella inslag och att händerna saknas av en specifik orsak - och att denna orsak inte har att göra med att DNA riskerar att påträffas under naglarna som vissa förhoppningsfulla verkar tro.
Citera
2013-07-18, 14:24
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Jag tror att det är två mördare.
Var och en av dem har gett VB varsit dödande knivhugg.
Därför att ingen av dem ska kunna skvallra på den andre.
Ingen annan vettig människa skulle hjälpa till att dölja mord
eller var medhjälpare till styckning, inte ens familjemedlemmar.

Nu beror det ju på var hon blivit huggen, men är det i bröstkorgen så kan det nog krävas nio hugg för att två ska lyckas passera mellan revbenen.
Citera
2013-07-18, 14:30
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Angående gränspsykotiska tillstånd, god man-skap och "ta ansvar":
Mvh

Jag var luddig i mitt inlägg, förlåt.
Kontentan av det jag ville säga var att det är inget direkt som tyder på att GM skulle varit psykotisk.
Att han har god man talar för att han inte kan ta ansvar för sin ekonomi. Det är ändå ett förfarande som kontrolleras via kommun/tingsrätten, trots att det är frivilligt och det krävs inte läkarintyg annat än om personen inte kan svara själv (ex.vis är sjuk). När god manskapet inte behövs ska det upphöra vilket kan vara anledningen till begränsningen. Självklart kan personen ändå vara effektiv på många andra områden. Det är inte ovanligt att unga personer med asperger har god man just för att de har svårt att se att klumpsumman man får en gång i månaden ska räcka hela perioden (ser inte helheten).
Jag känner också till ett flertal fall där personen i "akut" schizofreni (psykos) begått våldsbrott. Oftast ser GM något som vi inte ser (ex kvinnan som dödade sitt barn efter att ha sett horn i pannan på barnet). Men inte i ett enda av dessa har GM försökt dölja sitt brott eller brottsoffer.
Citera
2013-07-18, 14:32
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nu beror det ju på var hon blivit huggen, men är det i bröstkorgen så kan det nog krävas nio hugg för att två ska lyckas passera mellan revbenen.

så sant men var inte de sju övriga knivmärkena mer rispningar än hugg?
Citera
2013-07-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Hur nära fp2 (ödehuset) är dessa vattenfyllda gropar?
Det är ju inte bra alls om området runt fyndplatserna ej
har genomsökts ordentligt. Kan det verkligen vara så illa
att det delvis lämnats utan genomsök?
Ödehuset betecknas som fyndplats #1, eftersom man först påträffade kroppsfynd där (delar av ben, förmodligen båda underbenen, men det har mig veterligen inte förtydligats i något officiellt uttalande...).
Citera
2013-07-18, 14:44
Medlem
MBoudines avatar
Vill minnas att jag nånstans i tråden läst att en bil påträffades utbrunnen på vägen mellan Boden och Luleå(?). När skedde detta ? Bilmärke ? Vem stod noterad som ägare till bilen ? Var bilen rapporterad "stulen" ? En god idé tror jag är att kartlägga bilägarens bekantskapskrets och internetkontakter.
Citera
2013-07-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Är inte risken större att man blir upptäckt vid ett styckningsförfarande ute än att flytta kroppen?
Har han dessutom haft hjälp kan två personer flytta på en kropp.
Varför skulle GM i så fall flytta kroppen från fortet till ödehuset? Även om tanken var att bränna ner huset (och tanken kanske var att lägga kroppen arrangerat för att det skulle se ut som självmord), så ökar risken att bli sedd ju fler platser där det finns folk man är på.
Ödehuset var också välbesökt vad det verkar här i tråden. Det verkar ändå lättare att transportera hela kroppen till ödehuset och baxa in kroppen än att stycka.

Jag tycker styckningen blir märkligare och märkligare ju mer som kommer fram. Tittar man historiskt på de mord där styckningar gjorts är det nästan uteslutande för att flytta kroppar från lägenheter. I Hovs Hallar styckades kropparna på stranden men detta var i syfte att transportera ut dem i sjön.

Har ingen koll på det statistiska men tror säkert det är som du skriver: den vanligaste anledningen att stycka en kropp är den att underlätta förflyttning (från lgh/bostad).
Jag tror det är så även i detta fall.
Har även tänkt att KJ i någon del i detta brott haft en medhjälpare.

Men 1: MP är inte KJ:s lgh, sommarstugan, föräldrars hus (om jag fattat rätt verkar detta nu stå någotsånär klart?).
Men 2: Om KJ fått assistans borde då inte Polisen kunnat ringa in personen; en fam-medlem, en air-softare? Och om KJ lyckats övertala någon att hjälpa till med transport, städning, röja undan bevis etc är det då troligt att denne någon lyckas hålla tyst om det?

Ändå spökar detta med en medhjälpare:
-Åkl:s upprepande av att de inte utesluter fler inblandade och att det saknas pusselbitar.
-Polisens intresse av en vit Caddy, el iaf en annan bil än KJ:s.

En långskottsteori som säkerligen våldför sig på det sannolika men som "får in" MP i en bostad (förklarar styckningen) och ger en medhjälpare är den att VB och KJ den 4/5 var hemma hos någon annan (det är väl inte klarlagt att VB öht var hemma hos KJ?) och att saker där gick riktigt illa/VB dödats under omständigheter som gör både KJ och X gravt inblandade, dvs det låg inte i någons intresse att kontakta polis. Sedan i allmän stress/panik tas beslut om styckning (som kanske bara den ene utför) och efter det finns ingen mental återvändo, det gäller för KJ att hålla sig till enklast möjliga berättelse om kvällen och hoppas att indicierna inte håller för fällande dom.

Hukar för kritiken av ovanstående och menar inte att det är vad jag tror har hänt men tycker trots allt det är en tankegång som i vart fall behandlar styckning/MGM.
Citera
2013-07-18, 15:20
Medlem
Citat:
Jag var luddig i mitt inlägg, förlåt.
Kontentan av det jag ville säga var att det är inget direkt som tyder på att GM skulle varit psykotisk.
Att han har god man talar för att han inte kan ta ansvar för sin ekonomi. Det är ändå ett förfarande som kontrolleras via kommun/tingsrätten, trots att det är frivilligt och det krävs inte läkarintyg annat än om personen inte kan svara själv (ex.vis är sjuk). När god manskapet inte behövs ska det upphöra vilket kan vara anledningen till begränsningen. Självklart kan personen ändå vara effektiv på många andra områden. Det är inte ovanligt att unga personer med asperger har god man just för att de har svårt att se att klumpsumman man får en gång i månaden ska räcka hela perioden (ser inte helheten).
Jag känner också till ett flertal fall där personen i "akut" schizofreni (psykos) begått våldsbrott. Oftast ser GM något som vi inte ser (ex kvinnan som dödade sitt barn efter att ha sett horn i pannan på barnet). Men inte i ett enda av dessa har GM försökt dölja sitt brott eller brottsoffer.

Jag har inte personligen direkt erfarenheter av olika former av akuta psykoser.
Jag misstror att KJ har haft en psykos under och efter gärningen. Dels därför att som du nämner att de insjuknade sällan försöker att dölja mordet/kroppen.
Frågan är väl om GM verkligen har försökt att dölja kroppen med tanke på att den hittades relativt öppet där dessutom folk brukar röra sig.
Citera
2013-07-18, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Ödehuset betecknas som fyndplats #1, eftersom man först påträffade kroppsfynd där (delar av ben, förmodligen båda underbenen, men det har mig veterligen inte förtydligats i något officiellt uttalande...).

Du har så rätt. Fp1 ska det vara såklart.
Angående den vita skåpbilen. Är det verkligen så svårt att hitta möjliga sådana och om någon av dess ägare är relaterad till den misstänkte? Boden och dess omgivningar kan väl knappast ha så många så det kan vara omöjligt att hitta den menar jag. Har polisen inte något slags registersystem för att hitta en viss slags bil?
Citera
2013-07-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Du har så rätt. Fp1 ska det vara såklart.
Angående den vita skåpbilen. Är det verkligen så svårt att hitta möjliga sådana och om någon av dess ägare är relaterad till den misstänkte? Boden och dess omgivningar kan väl knappast ha så många så det kan vara omöjligt att hitta den menar jag. Har polisen inte något slags registersystem för att hitta en viss slags bil?
Visst kan polisen med tillgängliga register ta fram beståndet av bilar och deras ägare, utifrån signalementen. Men det måste ju bygga på information som är vederhäftig; är vittnesmålet objektivt sant, t ex av en viss fordonstyp, färg, märke e d. Är det inte något speciellt signalemente kan ju antalet sannolika fordon bli högt och värdet av en sökning begränsat. Kan emellertid ett sådant fordon knytas till en redan i övrigt misstänkt person så blir det intressant.
Citera
2013-07-18, 15:36
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

De två var för sig dödande huggen återfanns i kroppens vitala delar och dit hör bl a hjärt- och lungtrakten, likaså magen. Jag har sett obduktionsfoton på en yngling som dödades med ett enda knivhugg, strax under hjärtat. Sticksåret var bara någon centimeter stort.
Så att det skulle behövas en mängd knivhugg för att döda någon, håller jag inte med om.
Citera
2013-07-18, 15:52
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
så sant men var inte de sju övriga knivmärkena mer rispningar än hugg?

De sju övriga knivsticken har (i media) beskrivits som ytliga och således icke dödande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in