Citat:
Ursprungligen postat av
Guardian Angel
Är inte risken större att man blir upptäckt vid ett styckningsförfarande ute än att flytta kroppen?
Har han dessutom haft hjälp kan två personer flytta på en kropp.
Varför skulle GM i så fall flytta kroppen från fortet till ödehuset? Även om tanken var att bränna ner huset (och tanken kanske var att lägga kroppen arrangerat för att det skulle se ut som självmord), så ökar risken att bli sedd ju fler platser där det finns folk man är på.
Ödehuset var också välbesökt vad det verkar här i tråden. Det verkar ändå lättare att transportera hela kroppen till ödehuset och baxa in kroppen än att stycka.
Jag tycker styckningen blir märkligare och märkligare ju mer som kommer fram. Tittar man historiskt på de mord där styckningar gjorts är det nästan uteslutande för att flytta kroppar från lägenheter. I Hovs Hallar styckades kropparna på stranden men detta var i syfte att transportera ut dem i sjön.
Har ingen koll på det statistiska men tror säkert det är som du skriver: den vanligaste anledningen att stycka en kropp är den att underlätta förflyttning (från lgh/bostad).
Jag tror det är så även i detta fall.
Har även tänkt att KJ i någon del i detta brott haft en medhjälpare.
Men 1: MP är inte KJ:s lgh, sommarstugan, föräldrars hus (om jag fattat rätt verkar detta nu stå någotsånär klart?).
Men 2: Om KJ fått assistans borde då inte Polisen kunnat ringa in personen; en fam-medlem, en air-softare? Och om KJ lyckats övertala någon att hjälpa till med transport, städning, röja undan bevis etc är det då troligt att denne någon lyckas hålla tyst om det?
Ändå spökar detta med en medhjälpare:
-Åkl:s upprepande av att de inte utesluter fler inblandade och att det saknas pusselbitar.
-Polisens intresse av en vit Caddy, el iaf en annan bil än KJ:s.
En långskottsteori som säkerligen våldför sig på det sannolika men som "får in" MP i en bostad (förklarar styckningen) och ger en medhjälpare är den att VB och KJ den 4/5 var hemma hos någon annan (det är väl inte klarlagt att VB öht var hemma hos KJ?) och att saker där gick riktigt illa/VB dödats under omständigheter som gör både KJ och X gravt inblandade, dvs det låg inte i någons intresse att kontakta polis. Sedan i allmän stress/panik tas beslut om styckning (som kanske bara den ene utför) och efter det finns ingen mental återvändo, det gäller för KJ att hålla sig till enklast möjliga berättelse om kvällen och hoppas att indicierna inte håller för fällande dom.
Hukar för kritiken av ovanstående och menar inte att det är vad jag tror har hänt men tycker trots allt det är en tankegång som i vart fall behandlar styckning/MGM.