2012-09-02, 00:23
Medlem
MyMarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vissatjejer
Åtgärda omedelbart.

Okej, får väl göra det.

Är det du som har den där asiatiska-filmer-bloggen? I så fall, rekommendera några fler filmer där mandarin talas om du kommer på några bra på hand så här

Edit: var visst inte du nvm
Citera
2012-09-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyMars

Är det du som har den där asiatiska-filmer-bloggen? I så fall, rekommendera några fler filmer där mandarin talas om du kommer på några bra på hand så här

Edit: var visst inte du nvm

Jo det var jag. =) Switchade namn bara. Hmm, Raise the Red Lantern och City of Life and Death gillar jag starkt.
Citera
2012-09-02, 00:50
Medlem
InternationalWOTs avatar
Hero är bra, en av nyckelfilmerna som fick in mig på asiatisk film tbh, vilket är lite syftet med den av vad jag läst i efterhand, tsm med crounching tiger hidden dragon och house of flying daggers (som jag hade lite svårt för tbh, även om det ändå är en sevärd film). Flowers of War är inget speciellt egentligen men slog ändå an en sträng hos mig vilket gjorde att jag ändå uppskattade den väldigt.

Jag undrar ifall någon känner till någon tidsresarfilm från fastlandskina? De är ju förbjudna där om jag inte missminner mig men har för mig att det ändå gjorts en del, men som förbjudits där. Men det är ändå möjligt att utgivningsrättigheterna sålts?

----

Fortsatte Miyazakiturnén igår natt med Mt. Tsurugidake från 2009 av regissören Yôichi Sai, en man som uppenbarligen satt sig i sinnet att göra landskapsbaserade filmer utan montagesekvenser...

...För filmen innehåller en rad oehört bländande tagningar av det japanska bergslandskapet. Fullständigt hänförande sådana kan jag tillägga. Men Filmens uppbyggnad gör att inte minst sagt längden blir lidande och 2 h och 20 minuters speltid behandlandes bergsbestigare under 1900 talet känndes lite väl tungt framför allt under småtimmarna.

Handlingen är ganska enkel, militären har en kartdivision som har till uppdrag att kartlägga de Japanska öarna, allting är klappat och klart, utom ett enda berg som man inte vet höjden på, ett berg som betraktas som obestigeligt. Man har lovat folket att åtgärda detta, vilket gjort att det är mycket ära och prestige inblandat för militären som är involverat i ett tungt krig på fastlandet. Det finns andra privata kapitalistiska parter som vill vara först, just för äran och berömmelsen. Detta blir upptakten till ett race om att få komma till toppen.

Det är en jäkla castlista man dragit till med i filmen Tadanobu Asano i huvudrollen, tätt flankerad av Teruyuki Kagawa. Kōji Yakusho är även han med på en liten hörna tsm med Aoi Miyazaki. De två sistnämda är tyvärr mer eller mindre endast paranteser i storyn då de förra och deras gemensamma målmedvetenhet att vinna personlig ära såväl som ära för militären och stärkandet av nationskänslan är det som filmen i mångt och mycket bygger på. Vid sidan om har vi de japanska männes respekt för varandra och varandras framgångar. Vid sidan har vi även en del funderingar kring om framgången i samhället bör respektera de gamla, religösa arven i landet (i det här fallet berget)

Summan av kardemumma blir en helt ok story, om än lite väl långsam emellanåt till följd av till slut nästan omotiverat utstuderade landskapstagningar, en lite bittersöt upplevelse då fotot är fantastiskt men i slutändan inte driver historien framåt alls.

3 av 5 blir betyget då storyn, när den väl ges tillfälle är alldeles utmärkt (om än inte precis ideologiskt nydanande) skildrandes bergsklättrarnas hårda liv på ett iaf relativt naturtroget sätt.
Senast redigerad av InternationalWOT 2012-09-02 kl. 01:01.
Citera
2012-09-02, 01:24
Medlem
MyMarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Hero är bra, en av nyckelfilmerna som fick in mig på asiatisk film tbh, vilket är lite syftet med den av vad jag läst i efterhand, tsm med crounching tiger hidden dragon och house of flying daggers (som jag hade lite svårt för tbh, även om det ändå är en sevärd film). Flowers of War är inget speciellt egentligen men slog ändå an en sträng hos mig vilket gjorde att jag ändå uppskattade den väldigt.

Jag undrar ifall någon känner till någon tidsresarfilm från fastlandskina? De är ju förbjudna där om jag inte missminner mig men har för mig att det ändå gjorts en del, men som förbjudits där. Men det är ändå möjligt att utgivningsrättigheterna sålts?

Hittar ingen film men dessa två serier kanske du kan få tag i på något sätt, och de har sänts på TV.

http://wiki.d-addicts.com/Bu_Bu_Jing_Xin
http://wiki.d-addicts.com/Holy_Pearl

Antar att det inte riktigt är det du menar dock
Citera
2012-09-02, 01:39
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMars
Hittar ingen film men dessa två serier kanske du kan få tag i på något sätt, och de har sänts på TV.

http://wiki.d-addicts.com/Bu_Bu_Jing_Xin
http://wiki.d-addicts.com/Holy_Pearl

Antar att det inte riktigt är det du menar dock

Jag har aldrig testat på någon Hong kong eller kinesisk serie men har faktiskt funderat på om jag ska testa på något därifrån i framtiden. Men det är i framtiden som sagt då alla osedda filer och serier jag har att handskas med för tillfället står mig upp i halsen
Citera
2012-09-02, 10:19
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Hur är Yimou Zhang's Flowers of War, i samma klass som Hero och Flying Daggers?
Tyckte den var väldigt välgjord och bra! Höll den faktiskt som förra årets film! Inte särskilt speciell eller annorlunda på något sätt - precis som InternationalWOT skrev - men väldigt välgjord, välspelad och bra!
Citera
2012-09-03, 01:37
Medlem
DumBeasts avatar
Fick äntligen sett Sion Sonos Himizu. Hade tänkt skita i honom efter Love Exposure om han inte skärpte till sig men Cold Fish och Guilty of Romance fick mig att fortsätta följa honom och förhandssnacket om Himizu var ändå ganska spännande. En film om tsunamin och jordbävningarna gjord bara ett par månader efter att de inträffade. En ypperlig chans att på riktigt få med alla stora känslor han annars brukar krysta ur sig i sina filmer.

Till en början lyckas han, första 20 minuterna eller så. Känslan av en faktiskt film istället för ett hopkok av skit och korkade påhitt som infann sig i Guilty of Romance återfinns även i Himizu och Sono lyckas till och med hitta en balans mellan den fruktansvärda katastrofen, rollfigurer som skrikläser poesi och familjetragedier. Men så tappar han sig. Av nån anledning känner han sig tvungen att sabba allt genom att göra saker och ting för bisarra. Frågan är om rödmålade giljotiner och psykomorsor ingick i mangan filmen är baserad på, men Sono har ju inte haft några problem att frångå den när det gäller andra saker, så varför inte fortsätta i riktningen han tagit ut med grabbens historia och för en gångs skull realistiska familjeproblem.

Det blir också alltför uppenbart att manuset redan var klart innan katastrofen inträffade, allt som har med den att göra känns fruktansvärt påklistrat och bidrar inte till historien. State of the nation-film my ass, kan han inte bara göra en bra film nån gång!?! Bespara mig symboliken, den är pajas. Och med det sagt, det här var hans näst bästa film
Citera
2012-09-03, 09:12
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Hur är Yimou Zhang's Flowers of War, i samma klass som Hero och Flying Daggers?
Jag håller med NirvanaA här, som jag skrivit i tråden.
Men vad jag mer kortfattat skrev på filmtipset:
Citat:
Bale kan inte riktigt prestera fullt ut som en nyförälskad man som offrar mycket för sin kärlek. Tror det var det som gjorde att jag inte alls hängde med i Bales karaktärs motiveringar på slutet. Allmänt kändes det (kanske mycket därav) som det var något eller en hel del som behövde förklaras mer eller uttryckas bättre i sista delen av filmen. Svag 3:a som ändå var vacker att se rakt igenom om inget annat. Började riktigt bra första timmen. Sista delen som sagt var problemet.
...förresten stort plus att dem vågar göra den så grafisk och rå gällande kvinnovåldtäckter i krig! (Om än jag håller med att soldaterna blev för mycket demoniserade).
Men helt klart värd att se du kanske gillar den bättre.

Nog sett Hero, men kommer inte ihåg. Men skall laddas och definitivt se båda i annat fall.
Citera
2012-09-03, 15:10
Medlem
alprazolam_s avatar
Hittade en pinku som jag fann intressant. Har du sett denna, Rakii?

http://www.imdb.com/title/tt0451788/
Citera
2012-09-03, 16:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Hittade en pinku som jag fann intressant. Har du sett denna, Rakii?

http://www.imdb.com/title/tt0451788/

Har inte sett den ännu trots att jag har den på datorn, sneglat på den länge utan att det någonsin har blivit av! Kanske ser jag den ikväll tillsammans med någon Miike-film!
Citera
2012-09-03, 16:05
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har inte sett den ännu trots att jag har den på datorn, sneglat på den länge utan att det någonsin har blivit av! Kanske ser jag den ikväll tillsammans med någon Miike-film!
Snubblade över den av en slump. Verkade ganska lovande faktiskt. Jag ska se den jag med tänkte jag.

Om jag ser den först så skriver jag lite här och vice versa!

Du har inte sett nåt intressant på senaste som du kan rekommendera?
Citera
2012-09-03, 17:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Snubblade över den av en slump. Verkade ganska lovande faktiskt. Jag ska se den jag med tänkte jag.

Om jag ser den först så skriver jag lite här och vice versa!

Du har inte sett nåt intressant på senaste som du kan rekommendera?

Återkommer med ett omdöme senare då jag har sett den, ska ta en liten paus från film innan jag ger mig i kast med den. Jag såg The Wayward Cloud för en vecka sedan och gillade den, kändes lite som en taiwanesisk pinku, tror att du skulle tycka om den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in