Citat:
Ursprungligen postat av
Martin-Daniel
Hejsan jag har uppkörning och teorin imorgon och sen förstnämnda är jag mycket nervös inför. Teori har jag alltid haft mycket lätt för så det ska inte vara några problem.
Detta har säkert frågats minst 1000 gånger tidigare i denna gigantiska tråd så jag ber om ursäkt på förhand.
Vilka är era bästa tips för en uppkörning? Jag tänker mest på småsaker man ska tänka på osv.
Utan att börja nämna saker som att titta ordentligt i speglar som nämnts 500 gånger i tråden:
- Förklara för din uppkörningsman (kvinna?) att du är väldigt nervös. Det gör inte att du klarar dig lättare, men det kan kännas lättare för dig att veta att h*n vet om att det kan vara nerverna som spökar.
- Om du gör något fel (Bromsar för sent, glömmer blinka etc etc), säg då till. "Oj, nu missade jag helt att blinka, men jag vet att jag skulle ha gjort det". Det kan vara skillnaden mellan att klara sig och kugga, då de blir medvetna om att du vet hur du egentligen skulle ha gjort.
- Häng inte upp dig på småfel. Blir det fel så blir det, bara att släppa och gå vidare.
- Tro inte automatiskt att du är kuggad bara för att du kört 52 på 50-väg eller för att du får göra om en fickparkering, släpp det och kör vidare. Det är inga extrema krav för att bli godkänd, tänk på det. Det handlar mer om hur du hanterar fordonet i allmänhet än hur du presterar på vissa, enskilda moment.
Sist men inte minst: Är du osäker på något under säkerhetskontrollen (Var man kollar oljan eller vad som helst), plocka fram fordonets instruktionsbok. Det är helt okej, och klart bättre än att du säger "Nej, jag vet inte hur man gör".