2013-07-17, 01:58
Medlem
Slowbros avatar
Fan äre för fel på er? TS vill ha hjälp med grannens kattpiss och ni klagar på fester. Två saker som inte har någonting alls med varandra att göra förrän Aschberg kommer och kompromissar.

Prata med grannen, funkar inte det borde det väl finnas en bostadsrättsförening att kontakta?
Citera
2013-07-17, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanri11
Jag och min pojkvän har bott i en bostadsrätt i nästan 4 år och trivs verkligen jättebra. Våra grannar är sannerligen hur goa som helst och ingen har någonsin klagat eller skickat Securitas på oss fastän vi har haft hur mycket fester som helst med massa folk, jättehög musik och andra diverse aktiviteter som egentligen borde störa våra grannar. Det känns riktigt skönt att våra grannar inte är några partyblockers och notera då att majoriteten är över 50 år gamla.

MEN, Under oss bor en tjej, skulle inte ge henne mer än 25 år och jag har börjat störa mig på hennes stinkande fucking livsstil som förstör mitt liv i denna underbara lägenhet. Jag är sjukt pedant (nästan tvångstanke style) men jag kan inte ens öppna min balkongdörr för att låta lite frisk luft komma in utan att kvävas p.g.a att hennes balkong luktar så fruktansvärt mycket KATTURIN! Det är en härlig luktcocktail med blandning av piss, ammoniak, djurpark och det räcker med att jag har öppet i en minut så stinker hela vårt vardagsrum också för det är där vi har balkongdörren.

Det har bara blivit värre med tiden (luktade nästan inte alls för 4 år sen) och nu är det fan outhärdligt!!! Man kan inte ens gå ut utan att bli hög på lukten och det bränns i ögonen! Min kille säger att det är kattjävlarna som är äckliga men jag vet att katter är en av de renaste djuren och jag ha för mig att de spenderar majoriteten av sin tid på att tvätta sig, så det är fan inte djuren det är fel på utan det efterblivna fettot som fått för sig att man aldrig behöver rensa en kattlåda eller byta sand! Notera att det även stinker nästan lika äckligt i trappuppgången vid hennes lägenhet!

Så nu till min fråga: VAFAN SKA/KAN JAG GÖRA ÅT SAKEN??? Vem kan man ringa och har man rätt och klaga på detta?

Vill bara inte trampa någon på tårna om man säger så, som jag skrev här i början har vi också haft en del roligheter i vår lägenhet och hade man vart en sur jävel har man lätt haft över 50 chanser och ringa Securitas på oss. Så jag vill gärna lösa det men inte trampa henne på tårna/göra fettot sur så att hon plötsligt får för sig och hämnas varje gång vi har kul!

PS: Ingen mening och lämna ett "anonymt tips" hon bor på våning 1 och vi på våning 2, hon har alltså ingen balkong under sig, utan bara oss över sig, så hon kommer fatta att det är vi!!!

OMG HJÄLP MIG NÅGON SNÄLLA FÖR FAN DET STINKER SÅ MAN BLIR YR???

Hej, av döma av dina inlägg är du ett litet pubertalt barn och ett jobbigt och omoget sådant. Du är för ung och dum förstå egenansvar mm. Så det känns som ingen ide att förklara det för någon som inte kommer förstå i alla fall... Läs du är för WT(som du kallar andra) för att lösa ett enkelt litet problem! Om du hade varit vuxen så skulle du pratat med grannen eller brf´n och löst problemet. Inte suttit är och bett om hjälp som en efterbliven och försöka vara cool imponera på andra fjortisar om hur mycket DU festar Så snälla gå och lägg dig nu lilla troll unge!
Citera
2013-07-17, 02:47
Medlem
hestenhejs avatar
Alternativ 1: Ring på - säg till att det luktar sjukt äckligt. Vågar du inte så får du be någon kompis på en av festerna att göra det.

Alternativ 2: Ring till polisen/länsstyrelsen och säg att du misstänker djurplågeri. Fallet kollas upp och blir sedan avklarat.

Alternativ 3: Flytta.

OT: Vem pratar inte med sin granne på fyra år? I en normal konversation löses problemet nog väldigt fort om man inte är oförskämd eller liknande.
Citera
2013-07-17, 03:17
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Hur svårt kan ta vara och gå ner 1 trappa, plinga på och säga " bara så du vet så stinker det kattpiss på din balkong, och denna lukt kommer in till våran lägenhet. Kan du sanera eller göra nått åt saken så lukten försvinner? " svårt?

Haha lite så. Vad har hänt med folk? Vågar man inte prata med sina grannar längre? Varför behöver man ta statliga omvägar?

TS, gå ner och säg till bara, vilket förvisso ger er fettogranne lika rätt att säga till om hon störs av ert festande då och då, men det får man liksom ta. Det värsta som kan hända är att hon inte ger någon respons och då kan man börja ringa runt.
Citera
2013-07-17, 04:16
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowbro
Fan äre för fel på er? TS vill ha hjälp med grannens kattpiss och ni klagar på fester. Två saker som inte har någonting alls med varandra att göra förrän Aschberg kommer och kompromissar.

Prata med grannen, funkar inte det borde det väl finnas en bostadsrättsförening att kontakta?
Handlar snarare om att TS tror att hon är någon primadonna. Skriver först att hon festar MYCKET, OFTA och HÖGT och "förstår inte att någon kan acceptera det", för att sedan vända kappan efter vinden (då låg intelligens är direkt korrelerat till hur pass defensiv man blir vid konfrontation) när hon får mothugg, plötsligt festar hon SÄLLAN och till sist ALDRIG hemma. Allt under loppet av 5 minuter.

Samtidigt som hon hunnit med att kalla sin granne äckel, socfall, fetto, no lifer osv. Tycker du själv att det här verkar vara en person som kommer lyssna på råd som ges? Svar nej. Skit ska skit ha, hon verkar inte inse hur man ska bete sig och tycker det är väldigt jobbigt när hennes perfekta värld inte stämmer överrens med hur hon förväntar sig den.

Och för övrigt, vilket svar förväntar hon sig? Prata med styrelse och/eller granne är det enda svaret som finns. Ska folk hitta på saker? "Ööhh testa släng ned brandbomber i brevnedkastet så löser det sig serru".

Kommer hon ta till sig av något i tråden? Nix. Varför? Noll självinsikt.
Citera
2013-07-17, 04:51
Medlem
Först och främst (som många redan påtalat) ska man försöka prata med sin granne, men vill du inte det så har du som medborgare en plikt att anmäla djurplågeriet till länsstyrelsen. Varsågod, här är formuläret:
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/djur-och-natur/djurskydd/djur-som-far-illa-webb/Pages/anmalan-av-djur-som-far-illa.aspx

Sedan kan du gå på BRF möte och ta upp detta då hennes misskötsel av sin lägenhet är en hälsofara för dig och er andra (JA amoniaken är hälsofarlig, och även alla andra bakterier som ansamlas vid kvarvarande urin och avföring) men speciellt katterna själva samt ägarinnan (inte för att hon verkar bry sig) och det kan sprida sig och förstöra andra lägenheter (att sanera hennes lägenhet i dagsläget kostar många tusen!). SÅ det ligger i BRF:ens intresse att få bukt på det, och ev. kanske "vräka" henne.
Citera
2013-07-17, 07:01
Medlem
Festar ni till klockan 24 varje helg så har ni verkligen inget kapital att förhandla med i frågan. Var lyckliga att ni får bo kvar överhuvudtaget.
Citera
2013-07-17, 07:03
Moderator
v50s avatar
Steg ett är att tala direkt med grannen och förklara att du störs av lukten, steg två är att kontakta hyresvärden / bostadsrättsföreningens styrelse och i sista hand kommunen tror jag det är som har hand om djurskyddsfrågor och höra om inte det kan klassas som vanvård.

Nu skriver du i ditt första inlägg att du är snudd på extrem pedant, kan det vara så att det är du som överdramatiserar det hela och överdriver grovt? Vad säger grannarna störs de av den påstådda lukten antigen utomhus eller i trapphuset, kan vara ide att prata med dem också.

Jag får faktiskt känslan av att det är du som överdriver problemen, i alla fall utifrån den information du har lämnat så här långt. Skulle det vara en sanitär olägenhet lär dina övriga grannar ha reagerat också, antar att det finns balkonger bredvid och snett ovanför denna tjejs bostad och även de bör störas av lukten samt inte minst ifrån trapphuset bredvid hennes dörr.

Vet du hur många katter hon har, handlar det om 1-2 stycken eller talar vi om 5-20 stycken eller rent av fler?
Citera
2013-07-17, 07:53
Medlem
santos_devilles avatar
Hahaha lol. SM i dubbelmoral.
Visst hade även jag stört mig på pissdoften, men är man själv en jobbigt dubbelmoralisk pedant loser så bör man nog hålla käft och sitta ner i båten.

ingen kanske klagar på er för att ni intr klagar ovh gnäller. Men börjar ni så kanske även grannarna hänger på.

Nej du. Sluta gnälla och håll dig till ditt..
Citera
2013-07-17, 07:59
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElegantlyInDespair
Securitas? Varför skulle man ringa securitas på grund av en fest?

För att vissa inte fattar förrän de får en faktura för sitt uppförande.

TS, du verkar inte speciellt smart. Om du på hederligt gammalt svenskt sätt inte vågar knacka på (vilket du inte vågar pga du är skitnödig över att få klagomål över erat ständiga vilda festande - med all rätt) så kontaktar du brf. Thats it.

Men, efter att ha läst alla inlägg, verkar TS inte våga. Du har ju stått ut i mer än 4 år av kattpiss, och de/hon stått ut med erat liv...

Det känns lite trollo över det hela, festa 4 ggr i månaden utan att någon knackar på och gnäller..? Njaa.. svensson älskar att fega och anmäla/skicka någon annan dvs trygghetsjouren detta förbryllar.

Egentligen är det ju inget problem alls som jag ser det, hon är en ung tjej så det är väl bara att knacka på och fråga om det är ifrån hennes balkong det luktar "konstigt"..

En uppföljning på detta vill vi nog ha!
Senast redigerad av WhenAllLightDies 2013-07-17 kl. 08:01.
Citera
2013-07-17, 08:01
Medlem
RiverStyxs avatar
Innan du tar upp detta med din granne är det en väldigt viktig sak som behöver utredas: kan du i smyg på något sätt döda katterna? Min tanke är i linje med: ingen katt - inget kattkiss - ingen kattkisslukt. Ofta är nämligen den enklaste lösningen den mest eleganta. Vad tror du om det? Att döda katterna?
Citera
2013-07-17, 08:05
Medlem
Det är helt sjukt att användare på ett forum som ofta handlar om knark och användning av andra preparat kan vara Så fördomsfulla mot någon som dricker alkohol och går ut med sina vänner.

Jag är klar i denna tråden efter att ha blivit kallad både det ena och det andra. Tråkigt att man inte kan diskutera här utan att bli påhoppad.

Ska ner och prata med grannen idag så hoppas det löser sig, tack till er som faktiskt gav bra tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in