Citat:
Ursprungligen postat av
ferro2
Ang. ev. bensinförråd, så är det förmodligen historierna om förvaringen av flygbränsle under kriget som avses. Bränslet ska ha förvarats i de gamla skifferbrotten. Om detta verkligen skedde eller om det är sägner låter jag vara osagt...
Det har funnits bensinförråd i Hunneberg, det stämmer.
Läste om det i TT ( Trollhättans Tidning ) för många år sen. Det var en person som var ute och gick med sin hund, då hunden fick vittring på något och stack iväg. Den lyckades krypa ner i en grotta vars ingång var nästan helt igenrasad. Har för mej att hunden inte kunde ta sej upp själv utan hundägaren fick tillkalla hjälp. Det var då det uppdagades att där fanns massvis med flygbensin som bara hade lämnats kvar efter kriget. Kommer inte ihåg var nånstans runt berget det var, men detta förråd sanerades och ingången fylldes igen efter detta vill jag minnas.
Frågan är om inte det kan ha funnits mer än ett förråd. Det var ju praktiska grottor som redan fanns där, mörka och svala, perfekt att lagra bensin i.
Jag minns att Flygvapnet som ju fick ta på sej denna miss, var ju inte jätteglada att detta uppdagades.