Citat:
Ursprungligen postat av
mjulven
Anledningen till att Flogsta har ett dåligt rykte är för att korridorerna generellt är rätt så slitna med många som bor i varje korridor. Det gör att omsättningen i de allra flesta korridorer är hög.
Med det sagt så är ju alla som bor där studenter, så även om det kan vara livat så beter ju alla sig som folk (låg risk för att hamna i trubbel). Om man nu ändå skulle vilja bo i den lite lugnare delen så är hus 8-12 möjligtvis något lugnare, men det är i sådana fall ytterst marginellt. Man får räkna med att någon i korridoren alltid festar, men korridorsrummen är faktiskt förvånansvärt isolerade från ljud utifrån.
Håller med och fyller på lite. Inte för jag själv bodde i korridor i Flogsta men hade såklart många klasskompisar som gjorde det så har varit där en del. Jag har även blivit sentimental såhär nattetid så kan uppleva lite goda minnen när jag skriver inlägget.
Omsättningen är hög då det är mångas förstaboende i Uppsala och de flesta drar vidare när de får något bättre. Vilket 99 % får efter ett år eller två. Detta gör också att det blir en lätt taskig attityd där ingen riktigt orkar ta tag i saker och ting. Då de flesta ser det som ett tillfälligt boende i väntan på något bättre. Vet en som började styra upp med städlistor och hitta på saker med sin korridor och det blev tydligt väldigt bra resultat av det då stämningen blev mycket bättre, och även mindre grisande. Så vill man kan man förbättra.
Hus 11-12 är "lägenheter" med pentry så där är det självklart lugnare. Men fick även jag uppfattningen att hus 8-10 med korridor var något lugnare, av någon oförklarlig anledning. En självklarhet värd att tänka på för nyinflyttade är att det finns bra och det finns dåliga korridorer. Så är ett litet lotteri men det finns möjligheter att påverka. Några som har dåligt rykte vid korridorsboende är utbytesstudenter, folk som är här bara för att festa, asiater som bjuder hem 10 andra asiater och ockuperar hela köket en hel kväll.
Läget på Flogsta är bra, trots att det på kartan ser ut att ligga lite off, cykelavstånd till alla universitetsområden, förutom SLU men dit är det ju långt till från alla områden i Uppsala.
Förövrigt, har inte korridorerna i Flogsta två spisar? Korridorerna på Studentvägen där de är åtta på ett kök har bara en spis, så jämförelsen 12 pers och ett kök mot 8 pers och ett kök är inte helt rättvis.