2013-07-15, 12:39
Medlem
KinkigaKerstins avatar
Någon som har erfarenhet av att bo i triplett? Håller på och velar gällande ett byte från nuvarande Kantorn 19kvm med dusch i en 5-korridor till Rackis triplett 13kvm. Känns nice att komma närmre då Kantorsgatan känns jävligt segt att bo på under vinterhalvåret.

Skönt att dela 3 pers på kök till skillnad från typ korridorerna med 9 rum i. Samtidigt, osäker om det ens är tvättställ på rummet?

Behöver folks input på detta. Hur skulle ni gjort?

Mvh
KinkigaKerstin
Citera
2013-07-15, 12:41
Medlem
KinkigaKerstins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bussmongo
Inte under sommaren iaf. Jag fick ett rum med dusch för 1400 ködagar på Kantorsgatan, och det var efter jag hade legat på plats 3-5 i ett par andra rum innan också i samma område.

Ojävlar, såpass. Där ser man...
Citera
2013-07-15, 13:58
Medlem
Pierrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinkigaKerstin
Någon som har erfarenhet av att bo i triplett? Håller på och velar gällande ett byte från nuvarande Kantorn 19kvm med dusch i en 5-korridor till Rackis triplett 13kvm. Känns nice att komma närmre då Kantorsgatan känns jävligt segt att bo på under vinterhalvåret.

Skönt att dela 3 pers på kök till skillnad från typ korridorerna med 9 rum i. Samtidigt, osäker om det ens är tvättställ på rummet?

Behöver folks input på detta. Hur skulle ni gjort?

Mvh
KinkigaKerstin

Gick från korridor till triplett där jag bodde 2 år och det var så klart en klar förbättring från korridoren. Lite tråkigt att dela badrum också men skönt att vara några färre i köket. Sen handlar det ju mycket om vilka man bor med, man hamnar ganska nära varandra så det gäller att man funkar ihop.
Citera
2013-07-15, 14:30
Medlem
KinkigaKerstins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierren
Gick från korridor till triplett där jag bodde 2 år och det var så klart en klar förbättring från korridoren. Lite tråkigt att dela badrum också men skönt att vara några färre i köket. Sen handlar det ju mycket om vilka man bor med, man hamnar ganska nära varandra så det gäller att man funkar ihop.

Tack för svaret!

Skulle absolut sakna eget badrum med badkar som jag har nu, men samtidigt tre personer känns helt okej att dela badrummet med.

Var det Rackarberget du bodde på och är det tvättställ/handfat i ens egna rum?
Citera
2013-07-15, 15:22
Medlem
Pierrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinkigaKerstin
Tack för svaret!

Skulle absolut sakna eget badrum med badkar som jag har nu, men samtidigt tre personer känns helt okej att dela badrummet med.

Var det Rackarberget du bodde på och är det tvättställ/handfat i ens egna rum?

Du delar ju bara med två till om du inte räknar mig dig själv .

Jag bodde i Snerikes tripletter, där fanns det inget tvättställ på rummet!
Citera
2013-07-15, 16:49
Medlem
Tips: http://newman.se/studetbostader

Centrala Uppsala...
Citera
2013-07-15, 16:53
Medlem
http://newman.se/studetbostader
www.studentstaden.se
Citera
2013-07-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjulven
Anledningen till att Flogsta har ett dåligt rykte är för att korridorerna generellt är rätt så slitna med många som bor i varje korridor. Det gör att omsättningen i de allra flesta korridorer är hög.

Med det sagt så är ju alla som bor där studenter, så även om det kan vara livat så beter ju alla sig som folk (låg risk för att hamna i trubbel). Om man nu ändå skulle vilja bo i den lite lugnare delen så är hus 8-12 möjligtvis något lugnare, men det är i sådana fall ytterst marginellt. Man får räkna med att någon i korridoren alltid festar, men korridorsrummen är faktiskt förvånansvärt isolerade från ljud utifrån.

Håller med och fyller på lite. Inte för jag själv bodde i korridor i Flogsta men hade såklart många klasskompisar som gjorde det så har varit där en del. Jag har även blivit sentimental såhär nattetid så kan uppleva lite goda minnen när jag skriver inlägget.

Omsättningen är hög då det är mångas förstaboende i Uppsala och de flesta drar vidare när de får något bättre. Vilket 99 % får efter ett år eller två. Detta gör också att det blir en lätt taskig attityd där ingen riktigt orkar ta tag i saker och ting. Då de flesta ser det som ett tillfälligt boende i väntan på något bättre. Vet en som började styra upp med städlistor och hitta på saker med sin korridor och det blev tydligt väldigt bra resultat av det då stämningen blev mycket bättre, och även mindre grisande. Så vill man kan man förbättra.

Hus 11-12 är "lägenheter" med pentry så där är det självklart lugnare. Men fick även jag uppfattningen att hus 8-10 med korridor var något lugnare, av någon oförklarlig anledning. En självklarhet värd att tänka på för nyinflyttade är att det finns bra och det finns dåliga korridorer. Så är ett litet lotteri men det finns möjligheter att påverka. Några som har dåligt rykte vid korridorsboende är utbytesstudenter, folk som är här bara för att festa, asiater som bjuder hem 10 andra asiater och ockuperar hela köket en hel kväll.

Läget på Flogsta är bra, trots att det på kartan ser ut att ligga lite off, cykelavstånd till alla universitetsområden, förutom SLU men dit är det ju långt till från alla områden i Uppsala.

Förövrigt, har inte korridorerna i Flogsta två spisar? Korridorerna på Studentvägen där de är åtta på ett kök har bara en spis, så jämförelsen 12 pers och ett kök mot 8 pers och ett kök är inte helt rättvis.
Citera
2013-07-16, 17:01
Medlem
Ingvarperssons avatar
Har cirka 90 köpoäng på studentstaden. Hur länge tror ni jag kommer få vänta för att det ska vara en stor sannolikhet att jag kan få en studentlägenhet?
Citera
2013-07-16, 17:28
Medlem
knakkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingvarpersson
Har cirka 90 köpoäng på studentstaden. Hur länge tror ni jag kommer få vänta för att det ska vara en stor sannolikhet att jag kan få en studentlägenhet?

Ett par år, minst.
Citera
2013-07-16, 19:09
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Jag har bott i Flogsta höghus i ett halvår och jag vill säga ett par sanningens ord:

Flogsta höghus är jättebra för nya studenter som inte har poäng för att få något annat boende. Det är rymligt, bra studentkultur och närhet till fest i princip varje kväll. Nackdelarna är priset, samt att Flogsta höghus är infekterat av äckliga människor som tycker om att bo i en smutsig korridor. Många utbytesstudenter hamnar även i Flogsta (många indier) så köp en gasmask om ni vill vistas i det allmänna köket i större utsträckning.
Citera
2013-07-16, 21:51
Medlem
Ingvarperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knakken
Ett par år, minst.

Tråkigt... kommer ta 1 timme att ta sig till skolan. 2 timmars resande varje dag. Jävligt drygt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in