2013-07-16, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RikardKostner
GW fokuserar mycket av sina uppfattningar på en vittnesuppgift från Tunnelgatan. Vilka åsikter har ni om GWs resonemang?

Vittnen som avses (som GW ibland brukar kalla för "Vittne 1") är Lars Jeppsson. Men det är nog betydligt mer än bara honom som ligger till grund för hans uppfattningar.

Jeppsson är intressant av flertalet skäl. Av det 20-talet vittnen till mordet och mördaren så var Jeppsson

1. Den som var närmast mördaren.
2. Det vittne som såg mördaren näst längst (efter Inge Morelius).
3. Bekant med Christer Pettersson.

Mot bakgrund av detta säger alltså Jeppsson uttryckligen att det absolut inte var Christer Pettersson han såg skjuta. Det kvittar ju, minst, ut Lisbets motsatta utpekande.

Sen är ju Jeppsson intressant av andra skäl också...
Citera
2013-07-16, 18:04
Medlem
p.norths avatar
Det var väl morrhår och ärtor som visades, och den hade börjat 23.00 och det var ca 45 min in i filmen som den mystiska mannen klev in i biografen och satte sig framför nån vittne, 3 rader framför. Tyckte jag läste nånstans eller kanske mindes fel.
Citera
2013-07-16, 19:46
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Sen är ju Jeppsson intressant av andra skäl också...

Utveckla.
Citera
2013-07-16, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Utveckla.

Jeppsson och Engström. Av ett 20-tal vittnen är det de två som på något vis är suspekta eller har gjort suspekta grejer. Sen kan man ju dra olika slutsatser av det men rörande Jeppsson finns det ett par förhållanden som är värda att anmärka på.

För det första förföljer den tanige, 160 cm långa arkivarien Lars Jeppsson en beväpnad mördare utan att söka samband med den polisbil som dyker upp. Det är något oväntat agerat måste man säga.

För det andra har Jeppsson, antingen medvetet eller omedvetet, gjort en helt osannolikt skuggning av Palme under mordkvällen. Han åker i samma T-vagn som honom till Sveavägen, han går parallellt med Palme till Grand och samtidigt som Palme går in på Grand går Jeppsson in på krogen. Jeppsson lämnar krogen (efter att ha varit där ensam en längre tid ska tilläggas) exakt samtidigt som Palme lämnar Grand och går sedan, återigen, parallellt med honom fram till mordplatsen - där han står i exakt vinkel för att se själva skottet bakom en container. Vi pratar om en position på ett par decimeter där Jeppsson kan se mordet och just där står han efter att ha förföljt Palme hela kvällen. Det är en jävla märklig slump.

För det tredje uppträder Jepsson märkligt i förhören. Han har en väska med sig med "en grej" i som han inte kan förklara vad det är. Men han har "en grej" med sig. Vad var den grejen? Tar man med sig en väska på krogen som man bär runt på hela kvällen så gör man det av en specifik anledning, man behöver ha med sig någonting. Att man inte kan komma ihåg det bara en dag senare är väldigt konstigt.

För det fjärde kan inte Jeppsson, trots att han var det vittne som var närmast mördaren och ett av de vittnen som såg han under längst tid, inte lämna ett korrekt signalement - överhuvudtaget. Han tar (jämfört med övriga vittnen som såg gärningsmannen betydligt kortare tid) fel på jacka, fel på längd, fel på huvudbonad med mera med mera. Konstigt.

Samt det, i mina ögon, mest komprometterande.

Jeppsson har, för det femte, på något sätt lyckas att undgå att se Dekorimamannen. I samband med mordet ser ett vittne (Jan Nilsson) Dekorimamannen springa mot Jeppssons exakta position. Ögonblicket senare ser två vittnen (Sigge och Reine) samma man springa från Jeppssons exakta position. Jeppsson står mitt i - och han ser ingenting.

Hur är det möjligt?
Citera
2013-07-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Vad hade ölvebro för ärende när han/dom var i usa i samma veva när v.g blev skjuten?
Hur mycket information fick man av v.g när dom förhörde honom när dom plockade honom strax efter mordet?
Var det v.g som smög sig in i biografen 45min in i bion?
Kan det vara så att man fick nog klart för sig vem/vilka som låg bakom mordet på Palme efter v.g släpptes?

Jag har för mig Ölvebro var i USA för att få hjälp med en gärningsmanna profil samtidigt som V.G blev mördad.
Gissa vad dom kom fram till jo att det var en ensam gärningsman haha vilket Bullshit för att använda V.G:s uttryck.Det sägs att Ölvebro utelämnat en hel del inforamtion men om det är sant vet jag inte men klart är i alla fall att dom hela tiden velat hävdat en ensam gärningsman vilket inte är sant för 5öre.
V.G sa före mordet att det skulle flyta blod på Stockholms gator så även om han inte direkt var inblandad så visste V.G att Palme skulle mördas bara det säger att det inte är en ensam gärningsman.
V.G släååtes av åklagare KG Swenssom som menade att V.G hade ett vattentätt alibi av 2 pojkar som han snackade med på resturang Mon Cheri men andra menar att det inte går fastställa exakt tid ändå minns verkligen pojkarna rätt? minns dom rätt dag? Victor Gunnarsson gillade gå på resturang och var ofta här.
Man hittar bla krutstänk på Victors jacka det förklarar Victor bort med att det var efter fyrverkerier.
V.G sa att han aldrig skjutut med revolver förutom en gång när han provsköt för bli väktare.
Men V.G ljuger en fd flickvän sänder ett kort till Polisen där V.G står på en skjutbana i USA och skjuter med en revolver.
V.G var med i EAP och infiltratör åt SÄPO.EAP har förgreningar till CIA Alltså mot USA, det var väl därför åklagaren släppte V:G trots att den polismannen som förhörde honom ville fortsätta förhöra V.G.
Ja V.G gick tydligen in på en bio mitt under föreställningen.
Vissa saker från Mordnatten mindes han inte alls medans andra saker kunde han minnas väldigt bra, ganska klart att V.G ljög en hel del.

Under en rättegång skriker V.G ta den organisationen som ligger bakom istället.

Klart att kaiptalet ligger bakom Mordet ihop med typ CIA.
Palme var obekväm hos dom alldra flesta även hans partikamrater.
Baseboll poliserna är visste med i mordet dom var så kallade springpojkar och gjorde grovjobbet.
Det är därför man inte släpper på hemlighets stämplarna för Mordet är ett statsmord och många är inblandade.
Obduktionsprotokollet skulle bla visa att Lisbeth ljuger enligt rättsläkaren Milan Valverius som han sa till Lars Krantz.
Grundborg satt som högsta chef på Televerket han kunde sköta telefonavlyssningen och även se till att avlyssningen av radiotrafiken under mordnatten kom bort, för Televerket hade koll på radiotrafiken alltså så kallade walkie talkies och det hade man får att bla hålla koll på spioner men även ha lite kontroll på bla 27mhz bandet så folk skötte sig.
Vidare var det televerket som hade hand om fröken ur det så kallade lacbandet och det färfalskades det kunde man göra då man hade 2 maskiner och bara en var i drift.
Citera
2013-07-16, 23:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Jeppsson och Engström. Av ett 20-tal vittnen är det de två som på något vis är suspekta eller har gjort suspekta grejer. Sen kan man ju dra olika slutsatser av det men rörande Jeppsson finns det ett par förhållanden som är värda att anmärka på.

För det första förföljer den tanige, 160 cm långa arkivarien Lars Jeppsson en beväpnad mördare utan att söka samband med den polisbil som dyker upp. Det är något oväntat agerat måste man säga.
Både Jeppson och Dahlsgaard/Ekesäters agerande är knepigt.

För det andra har Jeppsson, antingen medvetet eller omedvetet, gjort en helt osannolikt skuggning av Palme under mordkvällen. Han åker i samma T-vagn som honom till Sveavägen, han går parallellt med Palme till Grand och samtidigt som Palme går in på Grand går Jeppsson in på krogen. Jeppsson lämnar krogen (efter att ha varit där ensam en längre tid ska tilläggas) exakt samtidigt som Palme lämnar Grand och går sedan, återigen, parallellt med honom fram till mordplatsen - där han står i exakt vinkel för att se själva skottet bakom en container. Vi pratar om en position på ett par decimeter där Jeppsson kan se mordet och just där står han efter att ha förföljt Palme hela kvällen. Det är en jävla märklig slump.

Vet man säkert att han åkte i samma vagn som OP?
I förhören säger han sig åka från Mörby centrum en stund före klockan nio , sedan ska han bytt från röda linjen till gröna linjen vid T-centralen. För att tajma ett ev förföljande av palmes måste han haft någon typ av samband. Små personsökare fanns vid denna tiden. En walkie-talkie skulle väcka alldeles för mycket uppmärksamhet.

För det tredje uppträder Jepsson märkligt i förhören. Han har en väska med sig med "en grej" i som han inte kan förklara vad det är. Men han har "en grej" med sig. Vad var den grejen? Tar man med sig en väska på krogen som man bär runt på hela kvällen så gör man det av en specifik anledning, man behöver ha med sig någonting. Att man inte kan komma ihåg det bara en dag senare är väldigt konstigt. Han nämner detta i förhöret ´med Lars Jonsson den fjärde april. Pressas ganska tufft av Jonsson. Tycker faktumet att han nämner "grejen" talar för att Jeppson inte är inblandad. Han kunde ju helt enkelt tigit om den och helt sluppit frågor.

För det fjärde kan inte Jeppsson, trots att han var det vittne som var närmast mördaren och ett av de vittnen som såg han under längst tid, inte lämna ett korrekt signalement - överhuvudtaget. Han tar (jämfört med övriga vittnen som såg gärningsmannen betydligt kortare tid) fel på jacka, fel på längd, fel på huvudbonad med mera med mera. Konstigt.

I första förhören pratar han om en bred ryggtavla. Överrenstämmer ganska bra med ex Anna Hages iaktagelse. Men stämmer dåligt med Christer Pettersson.

Samt det, i mina ögon, mest komprometterande.

Jeppsson har, för det femte, på något sätt lyckas att undgå att se Dekorimamannen. I samband med mordet ser ett vittne (Jan Nilsson) Dekorimamannen springa mot Jeppssons exakta position. Ögonblicket senare ser två vittnen (Sigge och Reine) samma man springa från Jeppssons exakta position. Jeppsson står mitt i - och han ser ingenting.

Hur är det möjligt?

I GK anges tidpunkten för Sigge/reine iaktagelse av den vita volvon i korsningen sveavägen/Tunnelgatan till ca 2335. Det antyds att föraren till bilen identifierats. Tyvärr har jag aldrig sett något namn på denne volvoförare som enligt GK ska bo i grannskapet.

Tidpunkten 2335 är kritisk för PU då det visar att Sigge/Reine är på väg till Tegnergatan långt senare än vad den av allt att döma manipulerade telefonkontrollen visar. Den senare sköttes av knarkspan som var Hans Holmers skötebarn. Upphottad sedan han dessförrinnan upplöst den erkänt lyckosamma Huddingegruppen.
Citera
2013-07-16, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
När man nu förstår att Almblad, Näss och Jan Sundström, som jag själv liksom Krantz råkade ut för, spelade i samma liga med SPF så faller alla bitarna på plats. I tråden om Anna Lindh har jag just framfört ytterligare konsekvenser av detta. Det verkar nu som om vi som inte velat godta CP eller MM som mördare utan råkat få bevis för agentverksamhet under nya socialfascistiska statens beskydd lever farligt om vi skulle bli trovärdiga i större omfattning.
Uddis affärsidé som PR-konsult åt både CIA och SPF framkom under förra året så snart jag hade dragit mig tillbaka från tjafset här. Då lanserade han istället sin idé om att Bertil Wedin skulle vara både Charles Morgan och gm vilket jag kunde ha bestämda invändningar mot. Hur orimligt detta än var spelade det tydligen ingen roll för uddis som fortsatte sitt ältande. När sedan Dammegårds utmärkta faktaverk publiceras märker jag att Holmérs påpekanden fattas medan just Oliver North och Bertil Wedin ägnas märkvärdigt stort utrymme. Mest reagerade jag för ett löst påstående om att BW brukade kalla sig "Morgan". Sedan avslöjar sig PR-konsulten helt när han här plötsligt framhåller sig själv med att ha varit främsta källa åt Dammegård....
Läser man Berglings ödmjuka memoarer slås man av vilken utstuderad ondska med falska anklagelser från just Näss han fick stå ut med även i fängelset. Bergling sammanfördes med Baresic precis som Ausonius. Holmér hade genom avlyssningarna fått tips om vapenspåret som ledde direkt till Baresic via PKK men om detta var fejkat eller ej fick ingen ta reda på. Ausonius och Bergling fick misstänkas men aldrig Baresic då Näss bestämde.....

Intressant. Men borde inte Bergling själv har lite att berätta om då? Varför pratar han inte mer? Kan han fortfarande ha ett hot över sig? Lovade han kanske något när han återvände från Sovjet?
Ja, Boboslacke är en genuin lögnare och en riktigt fräck jäkel. Han hade dessutom bemödat sig om att ta reda på min identitet vilket han också viftade om härinne. Det fattade säkert inte forumet men det fattade jag. Nä, nu går jag. Lycka till med spanet allihopa. Inklusive fejken Slacke...
Citera
2013-07-17, 04:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Jag har för mig Ölvebro var i USA för att få hjälp med en gärningsmanna profil samtidigt som V.G blev mördad.
Gissa vad dom kom fram till jo att det var en ensam gärningsman haha vilket Bullshit för att använda V.G:s uttryck.Det sägs att Ölvebro utelämnat en hel del inforamtion men om det är sant vet jag inte men klart är i alla fall att dom hela tiden velat hävdat en ensam gärningsman vilket inte är sant för 5öre.
V.G sa före mordet att det skulle flyta blod på Stockholms gator så även om han inte direkt var inblandad så visste V.G att Palme skulle mördas bara det säger att det inte är en ensam gärningsman.
V.G släååtes av åklagare KG Swenssom som menade att V.G hade ett vattentätt alibi av 2 pojkar som han snackade med på resturang Mon Cheri men andra menar att det inte går fastställa exakt tid ändå minns verkligen pojkarna rätt? minns dom rätt dag? Victor Gunnarsson gillade gå på resturang och var ofta här.
Man hittar bla krutstänk på Victors jacka det förklarar Victor bort med att det var efter fyrverkerier.
V.G sa att han aldrig skjutut med revolver förutom en gång när han provsköt för bli väktare.
Men V.G ljuger en fd flickvän sänder ett kort till Polisen där V.G står på en skjutbana i USA och skjuter med en revolver.
V.G var med i EAP och infiltratör åt SÄPO.EAP har förgreningar till CIA Alltså mot USA, det var väl därför åklagaren släppte V:G trots att den polismannen som förhörde honom ville fortsätta förhöra V.G.
Ja V.G gick tydligen in på en bio mitt under föreställningen.
Vissa saker från Mordnatten mindes han inte alls medans andra saker kunde han minnas väldigt bra, ganska klart att V.G ljög en hel del.

Under en rättegång skriker V.G ta den organisationen som ligger bakom istället.

Klart att kaiptalet ligger bakom Mordet ihop med typ CIA.
Palme var obekväm hos dom alldra flesta även hans partikamrater.
Baseboll poliserna är visste med i mordet dom var så kallade springpojkar och gjorde grovjobbet.
Det är därför man inte släpper på hemlighets stämplarna för Mordet är ett statsmord och många är inblandade.
Obduktionsprotokollet skulle bla visa att Lisbeth ljuger enligt rättsläkaren Milan Valverius som han sa till Lars Krantz.
Grundborg satt som högsta chef på Televerket han kunde sköta telefonavlyssningen och även se till att avlyssningen av radiotrafiken under mordnatten kom bort, för Televerket hade koll på radiotrafiken alltså så kallade walkie talkies och det hade man får att bla hålla koll på spioner men även ha lite kontroll på bla 27mhz bandet så folk skötte sig.
Vidare var det televerket som hade hand om fröken ur det så kallade lacbandet och det färfalskades det kunde man göra då man hade 2 maskiner och bara en var i drift.

Praktiskt taget hela svenska folket begriper vid det här laget att Lisbet Palme ljuger om att hon såg Christer Pettersson skjuta maken Olof och att påståendet att även hon blev skjuten är lögn - bogus - vilket ett i alla delar offentliggjort obduktionsprotokoll skulle avslöja.

En fråga man har anledning att ställa är vad namngivna, uppräknade MOP-engagerade personer med Inga Britt Ahlenius, ett antal namnkunniga författare och justitierådet Göran Lambertz i spetsen ägnar sig åt för närvarande. Var deras högstämda upprop om engagemang i MOP bara läpparnas bekännelse, eller vad ? Vilka hinder har satts upp i deras väg när de ställt obekväma frågor ? Vilken riktning i spaningarna efter Olof Palmes mördare och motivet till detta har Dag Andersson anvisats av sina överordnade ? Har Andersson kommit en millimeter närmare lösningen på mordgåtan Olof Palme ?
Citera
2013-07-17, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lite fakta om Stay Behind

Stay Behind nätverket byggde på tre delar. Samtliga med täcknamn.

1.
Underrättelsearbete under ockupation(utvidgades sedan till även under fredstid). Generell underrättelseverksamhet, hålla koll på främmande fartyg, politisk kartläggning, politisk infiltration, meteorologiska insamlingar.
2.
Evakuering av först och främst VIP, sedan evakuering av individer i ockupations zonen(-erna). Livlina för nedskjutna piloter. Ordna "pilgrimsleder" för införsel och utförsel av personal i zonerna.
3.
Sabotageverksamhet. Rekognoscering och sabotage mot fysiska mål. Skydda viktiga anläggningar, organisera lokalt motstånd. Förbereda kupp, kuppförsvar, likvidera motståndare, likvidera quislingar.

Prioriterade områden
Radarinstallationer
Flygplatser
Kommunikationslinjer och kommunikationsmedel.

Ger ett litet exempel nedan.

Landet indelades i zoner, ett eller ett par län bildade en zon. För varje zon/region fanns det en regionsledare som själv till en början kunde styra rekryteringen, som hade till uppgift att vara sin egen "försvarsområdesbefälhavare", sin egen "mobiliseringsofficer", sin egen "tygofficer" och sin egen "intendenturofficer". Gällde att koll på terrängen, för att kunna ta emot materiel från luften, gällde att ha koll på skogsvägar, lämpliga platser för landning med flygplan och helikoptrar.
Med andra ord en liten stabsfunktion och många fredstida roller för regionsledaren. Viktigt att man skiljer på freds¨och krigsorganisation.
Varifrån kommer dina uppgifter om Stay-Behind? Är det dina egna funderingar eller har du källor?

Inte för att jag misstror den bild du målar upp men risken är att man i framtiden kommer att beskriva SB på ett alltför tandlöst sätt, genom att betona det yttre och det "legitima". Man ska inte glömma bort att SB bildades av CIA och att många nazister och fascister engagerades. Allt tyder på en draksådd, vilket händelser i Europa bevisat, och det kanske inte bara är MOP som SB i Sverige ska misstänkas för?

Från åttiotalet och framåt har det nazistiska våldet trappats upp. Kvinnor och män har mördats och misshandlats av högerextrema ungdomar utan att samhället har reagerat speciellt. Ofta har gm kommit undan helt och ibland har mord förvandlats till vållande under inflytande av alkohol.

På femtiotalet var de offentligt kända nazisterna en samling udda typer utan inflytande i samhället, medan de idag kan bre ut sig och terrorisera ortsbefolkningar utan att någon kraft mobiliseras emot dem. Det finns flera aktuella fall där flickvänner blivit mördade och kropparna saknas utan att de näst intill överbevisade gärningsmännen visar några tecken på oro. Vilket jag tycker pekar på att de känner sig säkra därför att de har en stark kraft som står bakom dem.

Undrar om det inte är så att CIA även i "fredstid" behöver ha tillgång till samvetslösa psykopater och att Stay Behind står bakom dessa när de går överstyr?
Senast redigerad av lehs 2013-07-17 kl. 10:43.
Citera
2013-07-17, 12:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Varifrån kommer dina uppgifter om Stay-Behind? Är det dina egna funderingar eller har du källor?

Kanger/Colby/Säktjänstkommissionen/KRA

Inte för att jag misstror den bild du målar upp men risken är att man i framtiden kommer att beskriva SB på ett alltför tandlöst sätt, genom att betona det yttre och det "legitima". Man ska inte glömma bort att SB bildades av CIA och att många nazister och fascister engagerades. Allt tyder på en draksådd, vilket händelser i Europa bevisat, och det kanske inte bara är MOP som SB i Sverige ska misstänkas för?

Från åttiotalet och framåt har det nazistiska våldet trappats upp. Kvinnor och män har mördats och misshandlats av högerextrema ungdomar utan att samhället har reagerat speciellt. Ofta har gm kommit undan helt och ibland har mord förvandlats till vållande under inflytande av alkohol.

På femtiotalet var de offentligt kända nazisterna en samling udda typer utan inflytande i samhället, medan de idag kan bre ut sig och terrorisera ortsbefolkningar utan att någon kraft mobiliseras emot dem. Det finns flera aktuella fall där flickvänner blivit mördade och kropparna saknas utan att de näst intill överbevisade gärningsmännen visar några tecken på oro. Vilket jag tycker pekar på att de känner sig säkra därför att de har en stark kraft som står bakom dem.

Det du skriver är fel . Kända fd nazister och antidemokrater som PO Sundman, Birgit Rohde, Ingvar Kamprad, Ragnar Edenman m fl m fl klara sig alldeles utmärkt efter kriget. Bevisen fanns men officiella sverige valde att titta bort. idag görs samma sak med efterkrigstidens kommunistiska Quislingar. Vi får inte veta vilka vår blivande bödlar var och en del diktaturkramare kan breda ut sig i media utan att nånsin få en fråga om sitt vidriga förflutna.

Undrar om det inte är så att CIA även i "fredstid" behöver ha tillgång till samvetslösa psykopater och att Stay Behind står bakom dessa när de går överstyr?

Oss emellan är det väl inte meningen att allt ska mynna ut i en Luthersk förkastelsedom och att rörelsen och anknutna ska brännmärkas till androm fruktan och varnagel. Ex. Regi Geijer, Sune Gladh, Arne Geijer, Walter Åman och hundratalet andra anslutna stod så långt ifrån nazisterna du kan komma.

Västmaktsorienterade i en tid när det fanns två val,
blicken österut mot diktaturer eller blicken västerut mot fel och brister men med demokrati och mänskliga värden.

Glöm inte att sveriges hemliga tjänster byggdes upp under överinseende av Tage Erlander, Riksväktarnas främste utan konkurrens. Respekterad i alla läger och en som bakom mysgubbefasaden hade en mycket klar bild om sveriges väl och ve.

Hade ryssen kommit hade sådana som vår grobladsredaktör åkt ner i diket och så ett nackskott medan personer som Åke Ek hade seglat upp till toppen. I en demokrati har även välvilliga fånar sin plats men det glömmer fånen när den orerar om ihåliga ideal, om det är djupaste röd eller mörkaste brun är saksamma, fånen får plikta likväl.
Citera
2013-07-17, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Oss emellan är det väl inte meningen att allt ska mynna ut i en Luthersk förkastelsedom och att rörelsen och anknutna ska brännmärkas till androm fruktan och varnagel. Ex. Regi Geijer, Sune Gladh, Arne Geijer, Walter Åman och hundratalet andra anslutna stod så långt ifrån nazisterna du kan komma.

Västmaktsorienterade i en tid när det fanns två val,
blicken österut mot diktaturer eller blicken västerut mot fel och brister men med demokrati och mänskliga värden.

Glöm inte att sveriges hemliga tjänster byggdes upp under överinseende av Tage Erlander, Riksväktarnas främste utan konkurrens. Respekterad i alla läger och en som bakom mysgubbefasaden hade en mycket klar bild om sveriges väl och ve.

Hade ryssen kommit hade sådana som vår grobladsredaktör åkt ner i diket och så ett nackskott medan personer som Åke Ek hade seglat upp till toppen. I en demokrati har även välvilliga fånar sin plats men det glömmer fånen när den orerar om ihåliga ideal, om det är djupaste röd eller mörkaste brun är saksamma, fånen får plikta likväl.
Jag tror du missförstår mig (som vanligt). Med femtiotalets nazister menade jag i stort sett NRP, inte dem som var nazister under kriget och sedan låsades, och tilläts låtsas, som ingenting. Till din lista av detta slag vill jag tillägga bröderna Wallenberg, regeringsrådet Gustaf Petre'n, och byrådirektören Jan Rydström på ÖEB. Dessa nazister var långt ifrån så ofarliga som Assar Oredsson och hans fru, och hade säkerligen alla med Stay-Behind att göra.

Men de öppna nazisterna var marginaliserade på femtio- och sextiotalen. Demokratisk Allians var nästa organisation att sticka ut hakan mot mer extremt högerhåll. Idag är bilden helt annorlunda. Nazister tågar på gatorna och slår ihjäl människor utan hämningar alls. Och jag undrar varför detta bara fortgår och t o m eskalerar? Någon står bakom dem, DET är skillnaden från NRP. Försvinner de som står bakom nazisterna så försvinner först deras självförtroende och sedan själva företeelsen. En nazist utan den som står bakom är som en fisk på torra land.

Lite larvigt det där med nackskott och fånen. Av egen kraft var jag nog inte kvalificerad för att hamna någon ärofull dödslista, men min far var aktiv kommunist under kriget så de skulle säkert offra en kula på mig vid tillfälle.
Citera
2013-07-18, 00:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag tror du missförstår mig (som vanligt). Med femtiotalets nazister menade jag i stort sett NRP, inte dem som var nazister under kriget och sedan låsades, och tilläts låtsas, som ingenting. Till din lista av detta slag vill jag tillägga bröderna Wallenberg, regeringsrådet Gustaf Petre'n, och byrådirektören Jan Rydström på ÖEB. Dessa nazister var långt ifrån så ofarliga som Assar Oredsson och hans fru, och hade säkerligen alla med Stay-Behind att göra.

Men de öppna nazisterna var marginaliserade på femtio- och sextiotalen. Demokratisk Allians var nästa organisation att sticka ut hakan mot mer extremt högerhåll. Idag är bilden helt annorlunda. Nazister tågar på gatorna och slår ihjäl människor utan hämningar alls. Och jag undrar varför detta bara fortgår och t o m eskalerar? Någon står bakom dem, DET är skillnaden från NRP. Försvinner de som står bakom nazisterna så försvinner först deras självförtroende och sedan själva företeelsen. En nazist utan den som står bakom är som en fisk på torra land.

Lite larvigt det där med nackskott och fånen. Av egen kraft var jag nog inte kvalificerad för att hamna någon ärofull dödslista, men min far var aktiv kommunist under kriget så de skulle säkert offra en kula på mig vid tillfälle.

Per Engdahl var ytterst aktiv på 50-talet, Nysvenska rörelsen höll sig framme, Vigdis Simonsen kanske inte var gatuvåldsnazisten men hon var inte mindre samhällsfarlig för det. Visst förekom det handgemäng även då men samhället i stort hade väl inte samma råhet som idag. Den unga generationen då var väl less på våld och ond bråd död.

Turerna runt Carlbergska stiftelsen och vapenlagren som byggdes upp visar väl att det fanns nazister som i teorin var redo att gripa till våld. Det krävs väl mer än nazistiska ideal för våldsbrott, nazistledare då förespråkade kanske inte samma våldsideal som Klas Lund gör idag, kanske ville de driva kampen på ett annat sätt. Einar Åberg är ett bra exempel på hur aktivisterna då agerade, flygblad, uppseendeväckande skyltar i skyltfönster. Hätsk propaganda som samhället då inte hade lagrum att stoppa, man fick skapa en lag för att komma åt Åberg, Lex Åberg eller hets mot folkgrupp.

Samhället idag är väl inte redo att möta den våldsfilosofi som dagens nazister driver. Lagrummet har sakta men säkert kringskuret nazisterna och fört dem längre ut i periferin. Våldet kanske trappas ner den dagen Klas Lund tar sitt f!örnuft till fånga eller trillar av pinn,

Nordiska Rikspartiet hade i två omgångar försökt sig på att skapa aktionsgrupper, NRP/AG. Dessa grupper genomförde en hel del större och mindre attentat, utöver det spöade man folk och betedde sig allmänt vidrigt. Sent 60 och in över 80 talet.
Traditionsbärarna för Sveriges nationella förbund med Åke Lindsten och Ulf Hamacher i spetsen var väl rätt så inflytelserika.

Det handlar om generationer och gengångare, generationsväxlingar och samhällsklimat i växelverkan som formar ytterlighetsgrupperna.

Vänster om vänster har ju gått samma väg, mer gatuvåldsbejakande än de är idag har de väl aldrig varit. Det maskerade slöddret i AFA har en hel del på sitt samvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in