2013-07-14, 18:36
Medlem
DKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Jag vet hur det känns. Jag har varit 1 poäng (på vardera del, dessutom) från ett högre resultat. Alltså två poäng från en höjning på 0.1. Något som är ännu mer irriterande är att jag har endast tränat på den kvantitativa delen, men sänkt mig varje gång. Från 1.7 till 1.4. På den verbala har jag däremot höjt mig varje gång utan något plugg alls (bara läst vanliga böcker). På samma tid har jag höjt mig från 1.5 till 1.9 (1p från 2.0 ). Jag kreverar fan snart om jag inte kan lösa problemet med min sänkning. Hur är det möjligt att bli sämre av mer plugg?

Otroligt snopet är det verkligen!

Konstigt att du sänkte dig så mycket på KVA, men sjukt bra resultat på den verbala! Har själv börjat läsa mycket böcker på sistonde, har knappt läst böcker i mitt liv innan, framförallt inga engelska böcker. Är just nu mitt inne i "A song of ice and fire" böckerna (Game of thrones) och tänker knappt på att man läser på engelska längre
Citera
2013-07-14, 18:44
Medlem
Tony.Starks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweO
En uppgift jag inte förstår hur r = 3 cm (man ser ju tydligt på översta siffran att diametern är 2, precis ovanför glassen).

Uppgiften: http://i.imgur.com/uQswFHS.jpg

Annan fråga, varför används "r". Vilket betydelse har det?
Tack på förhand!

a) du ska räkna ut volymen då konens radie är 3 cm. Bilden har en radie på 2cm men i a vill de att du ska räkna ut hur mycket volym glass rymmer då radie är 3, med andra ord då en annan kon används.

b) har du en formel för att beräkna volymen för en kon. Jag vet inte men du kanske använder en gammal bok, men i alla fall en kons volym beräknas med formeln 4*pi^3/3 lös ut k ur formeln, vilket jag tror det är 4.

ja kan ha fel.
Citera
2013-07-14, 19:44
Medlem
Sweegones avatar
Är där någon som har hört talas om hpguiden och vill veta lite mer om sidan så är det bara att fråga mig i PM.

På ett provtillfälle höjde jag mig från 1.6 till 2.0 på Kvant, och totalt från 1.1 till 1.4.

(Jag kom in på min drömutbildning den 12e genom "Alternativt urval" och jag har vip-medlemskap på hpguiden som jag inte längre har användning av och vill ge ort)
Citera
2013-07-14, 21:32
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweegone
Är där någon som har hört talas om hpguiden och vill veta lite mer om sidan så är det bara att fråga mig i PM.

På ett provtillfälle höjde jag mig från 1.6 till 2.0 på Kvant, och totalt från 1.1 till 1.4.

(Jag kom in på min drömutbildning den 12e genom "Alternativt urval" och jag har vip-medlemskap på hpguiden som jag inte längre har användning av och vill ge ort)

Frågar lite om HPG här så andra kan se också om det är ok?

Hur långt tid innan provet köpte du det och hur många timmar lade du ungefär ner totalt? Har 1,70 (1,7 på bägge delar) som bästa resultat och skulle vilja höja det till 1,90. Tror att jag kan klara 2,0 på kvant med lite plugg men hur är HPG för den verbala delen?
Citera
2013-07-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DKey
Blev berövad på min utbildning tack vare 2 poäng på högskoleprovet, fick 1,2 istället för 1,3 i höstas. Vilket verkligen är snopet och irreterande. Så nu är jag extremt hämndlysten, och arg. Ska verkligen satsa på högskoleprovet det kommande året och ska visa att jag också kan! Kommer antagligen hänga mycket här i tråden för att be om hjälp och givetvis hjälpa andra!

Jag har köpt en hjälpbok för högskoleprovet på rekommendation av en kompis. Den verkar bra men väldigt intriktad för just högskoleprovet, vilket den självklart bör vara (vill dock gärna ta del av information som kan användas även utanför högskoleprovet)! Har även lånat boken Tänka snabbt och långsamt av nobilpristagaren Daniel Kahneman, verkar väldigt lovande med många psyokologiska termer som kan vara bra att kunna. Någon som har andra bra tips på litteratur förutom dom som TS tipsade om?

Inget under 1.5 är acceptabelt. Ska fan krossa det jävla fittprovet iår! (ursäkta språket)

Hör gärna av dig av vad du tycker om boken Tänka snabbt och långsamt !
Citera
2013-07-15, 00:09
Medlem
Sweegones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Frågar lite om HPG här så andra kan se också om det är ok?

Hur långt tid innan provet köpte du det och hur många timmar lade du ungefär ner totalt? Har 1,70 (1,7 på bägge delar) som bästa resultat och skulle vilja höja det till 1,90. Tror att jag kan klara 2,0 på kvant med lite plugg men hur är HPG för den verbala delen?

Jag började med att bli medlem 1 år (2 provtillfällen), jag började kanske 3 månader innan första provtillfället, men pluggade inte speciellt seriöst och höjde mig inte något markant, men inför andra provtillfället tog jag tag om det och pluggade seriöst, även då 3-4 månader innan provet.
Nu har jag nollställt statistiken på sidan så kan inte se hur många timmar jag la ner, men vill minnas att det var någon stans runt 120 ? inte säker alls, sen så gjorde jag också massa gamla hp-prov och läste böcker och artiklar, men lite svårt att säga hur mycket tid jag la ner på det, ibland kunde jag sitta hela dagen och plugga och ibland nån timme bara, men i genomsnitt kanske 3-4 timmar/dag.

När det gäller Kvant, tror jag inte du har några problem alls med att ordna 2.0, för du har redan 1.7 vilket talar för att du inte direkt har större problem för Kvant.

HPG's orddel är riktigt bra, många av orden brukar komma på det riktiga provet.
Där finns även massa engelska och svenska texter, och många MEK-uppgifter.
De ger även råd på massa bra artikel-sidor att läsa på, din kontaktperson har skrivit 2.0, så han vet vad han talar om, och han ger alltid sjukt logiska och smidiga svar.

Kort och gott, jag rekommenderar sidan till alla som vill satsa seriöst på högskoleprovet !
Citera
2013-07-15, 12:47
Medlem
takgolvets avatar
Hallå

Kan nån nämna några vanliga svåra adjektiv som ofta förekommer i texter?
(Jag tänker på MEK delen)
Citera
2013-07-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalyxen
Ganska stor. Själv skrev jag 1.65 på mitt första nu i våras.
Mitt tips är att öva så att du förstår hur de olika delproven är uppbyggda samt öva på att förbättra din tidsanvändning, jag hade en väldans tur då det delprovet jag inte hann skriva färdigt var det delprov som inte räknades.
Jag gjorde hp våren 2012 på nätet och fick då 1.7 men jag antar att göra det på nätet inte är likadant som att göra det irl
Citera
2013-07-16, 12:23
Medlem
Goddag Flashback!

~100 dagar kvar och idag börjar jag hårdsatsningen. 1.0 ska bli minst 1.5 (HT 13) och 2.0 (VT 14).

Jag kommer inte att köpa HP-guiden. Den tar vi till vårterminen om det skulle behövas. Rent generellt har jag enkelt för matte och engelska men failar ganska rejält på svenskan.

Har lite frågor och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig

Jag kommer nöta ordprov.se dagligen. Finns det fler liknade gratissidor?

Hur användbara är tipsen på första sidan av denna tråden? De är nästan 10 år gamla så det är därför jag undrar.

Vad tycker ni är bästa sättet för att träna upp Sve-Läs? Vad för av böcker (tidningar?) ska man rikta sig in på?

Tack på förhand

/ Karl
Citera
2013-07-16, 12:33
Medlem
DKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Goddag Flashback!

~100 dagar kvar och idag börjar jag hårdsatsningen. 1.0 ska bli minst 1.5 (HT 13) och 2.0 (VT 14).

Jag kommer inte att köpa HP-guiden. Den tar vi till vårterminen om det skulle behövas. Rent generellt har jag enkelt för matte och engelska men failar ganska rejält på svenskan.

Har lite frågor och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig

Jag kommer nöta ordprov.se dagligen. Finns det fler liknade gratissidor?

Hur användbara är tipsen på första sidan av denna tråden? De är nästan 10 år gamla så det är därför jag undrar.

Vad tycker ni är bästa sättet för att träna upp Sve-Läs? Vad för av böcker (tidningar?) ska man rikta sig in på?

Tack på förhand

/ Karl

Tjena

Du kör ungefär samma satsning som jag! När det gäller ordprov så har jag laddat ned ett program vid namn Vokabula, det är ganska användbart då man kan göra sina egna ordlistor om man vill! När det gäller böcker så kan jag tipsa om Tänka snabbt och långsamt med nobelpristagaren Daniel Kahneman, har precis börjat läsa den men hitills verkar den väldigt nyttigt och innehåller många psykoligska termer som kan vara bra att känna till!
Citera
2013-07-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DKey
Tjena

Du kör ungefär samma satsning som jag! När det gäller ordprov så har jag laddat ned ett program vid namn Vokabula, det är ganska användbart då man kan göra sina egna ordlistor om man vill! När det gäller böcker så kan jag tipsa om Tänka snabbt och långsamt med nobelpristagaren Daniel Kahneman, har precis börjat läsa den men hitills verkar den väldigt nyttigt och innehåller många psykoligska termer som kan vara bra att känna till!

Thanks =). Såg att den fanns på biblioteket. Ska göra en reservation.

Så du kör bara på vokabula? Inget på ordprov.se. Såg nyss på ordprov.se att 14/20 orden på det senaste provet fanns med där. Är inte det ganska bra?

Jag kommer klara detta, det är ingen tvekan om saken. Lycka till =) Vi får hjälpas åt under resan
Citera
2013-07-16, 13:29
Medlem
DKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Thanks =). Såg att den fanns på biblioteket. Ska göra en reservation.

Så du kör bara på vokabula? Inget på ordprov.se. Såg nyss på ordprov.se att 14/20 orden på det senaste provet fanns med där. Är inte det ganska bra?

Jag kommer klara detta, det är ingen tvekan om saken. Lycka till =) Vi får hjälpas åt under resan

Oj då, det lät ju skitbra! Kommer definitivt göra fler prov där då, tack för tipset! Haha ja!! 1,5 är det som gäller till hösten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in