2013-07-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentCarter
Kan inte annat än o hålla med!

Tyvärr är det så verklighetsbilden ser ut. Jobbar deltid med läxhjälp och har träffat på ett flertal elever som studerar matte D/E och trots att de använt trigonometri och kalkyl under ca 1 år saknar de totalt förståelsen över vad t ex. en derivata är. Det måste delvis bero på dåliga lärare.

*(I förra inlägget bör det stå logiken bakom. Vet inte riktigt vad som hände där.)
Citera
2013-07-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grifoni
Tyvärr är det så verklighetsbilden ser ut. Jobbar deltid med läxhjälp och har träffat på ett flertal elever som studerar matte D/E och trots att de använt trigonometri och kalkyl under ca 1 år saknar de totalt förståelsen över vad t ex. en derivata är. Det måste delvis bero på dåliga lärare.

*(I förra inlägget bör det stå logiken bakom. Vet inte riktigt vad som hände där.)

Jag har själv varit med om vänner som frågat om hjälp när det gäller matematik i gymnasiet, och det är precis som du säger. Inte nog med att matematiken blir enklare om du förstår den, utan tänk på all tid man kan spara. Finns folk jag känner som lägger ner flera timmar om dagen i flera veckor inför ett prov, men ändå hamnar på gränsen. Samtidigt som de som har en bättre förståelse för matten klarar högre betyg på så mycket mindre tid.

Jag håller med till viss del att lärarna är en del av problemet. Det finns en del lärare jag har haft som verkligen försökt men där eleverna inte tagit emot hjälpen. Å andra sidan har vi lärare som själva inte riktigt förstår logiken i matematik. Då blir det omöjligt för dem att lära ut den och istället lär de eleverna att komma ihåg formler osv. Tragiskt är det..
Citera
2013-07-13, 23:10
Medlem
DKeys avatar
Blev berövad på min utbildning tack vare 2 poäng på högskoleprovet, fick 1,2 istället för 1,3 i höstas. Vilket verkligen är snopet och irreterande. Så nu är jag extremt hämndlysten, och arg. Ska verkligen satsa på högskoleprovet det kommande året och ska visa att jag också kan! Kommer antagligen hänga mycket här i tråden för att be om hjälp och givetvis hjälpa andra!

Jag har köpt en hjälpbok för högskoleprovet på rekommendation av en kompis. Den verkar bra men väldigt intriktad för just högskoleprovet, vilket den självklart bör vara (vill dock gärna ta del av information som kan användas även utanför högskoleprovet)! Har även lånat boken Tänka snabbt och långsamt av nobilpristagaren Daniel Kahneman, verkar väldigt lovande med många psyokologiska termer som kan vara bra att kunna. Någon som har andra bra tips på litteratur förutom dom som TS tipsade om?

Inget under 1.5 är acceptabelt. Ska fan krossa det jävla fittprovet iår! (ursäkta språket)
Senast redigerad av DKey 2013-07-13 kl. 23:11. Anledning: Ett Å istället för ett Ä
Citera
2013-07-14, 00:02
Medlem
Dr.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DKey
Blev berövad på min utbildning tack vare 2 poäng på högskoleprovet, fick 1,2 istället för 1,3 i höstas. Vilket verkligen är snopet och irreterande. Så nu är jag extremt hämndlysten, och arg. Ska verkligen satsa på högskoleprovet det kommande året och ska visa att jag också kan! Kommer antagligen hänga mycket här i tråden för att be om hjälp och givetvis hjälpa andra!

Jag har köpt en hjälpbok för högskoleprovet på rekommendation av en kompis. Den verkar bra men väldigt intriktad för just högskoleprovet, vilket den självklart bör vara (vill dock gärna ta del av information som kan användas även utanför högskoleprovet)! Har även lånat boken Tänka snabbt och långsamt av nobilpristagaren Daniel Kahneman, verkar väldigt lovande med många psyokologiska termer som kan vara bra att kunna. Någon som har andra bra tips på litteratur förutom dom som TS tipsade om?

Inget under 1.5 är acceptabelt. Ska fan krossa det jävla fittprovet iår! (ursäkta språket)

Helt rätt! Känner helt och hållet samma sak som du gör.
Citera
2013-07-14, 01:17
Medlem
Hur stor är chansen att skriva minst 1.3 på sitt första HP någonsin?
Citera
2013-07-14, 01:28
Medlem
kalyxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anlu
Ganska stor. Själv skrev jag 1.65 på mitt första nu i våras.
Mitt tips är att öva så att du förstår hur de olika delproven är uppbyggda samt öva på att förbättra din tidsanvändning, jag hade en väldans tur då det delprovet jag inte hann skriva färdigt var det delprov som inte räknades.
Citera
2013-07-14, 03:44
Medlem
VerbalSpaceys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anlu

Allt beror på dig själv! Lille bror min fick 1.75 på första försöket och han börjar första ring nu i augusti. Själv börjar man trean nu och fick 1.25 första försöket. Jag är inte heller alltför smart så det borde ju gå om du tänker logiskt och ätit en bra frukost!

Mvh /
Citera
2013-07-14, 03:48
Medlem
Är det bara jag som lägger hjärnan på viloläge under sommaren och blir seg som en mongolid för att under hösten igen starta upp den? Känns som att ett HP tal nu hade tagit 5 min att lösa. Undrar om detta semester-tänk håller i sig eller om min hjärna återhämtar sig i höst som tidigare höstar. Haha. En höjning från 1.45 känns i alla fall avlägsen...
Citera
2013-07-14, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentCarter
Jag har själv varit med om vänner som frågat om hjälp när det gäller matematik i gymnasiet, och det är precis som du säger. Inte nog med att matematiken blir enklare om du förstår den, utan tänk på all tid man kan spara. Finns folk jag känner som lägger ner flera timmar om dagen i flera veckor inför ett prov, men ändå hamnar på gränsen. Samtidigt som de som har en bättre förståelse för matten klarar högre betyg på så mycket mindre tid.

Jag håller med till viss del att lärarna är en del av problemet. Det finns en del lärare jag har haft som verkligen försökt men där eleverna inte tagit emot hjälpen. Å andra sidan har vi lärare som själva inte riktigt förstår logiken i matematik. Då blir det omöjligt för dem att lära ut den och istället lär de eleverna att komma ihåg formler osv. Tragiskt är det..
Självklart kan man inte skylla allt på läraren (skrev trots allt delvis i mitt förra inlägg) men av min egen erfarenhet är det extremt sällan en lärare går in i det grundläggande bakom en formel/sats som de lär ut. Ett annat exempel är att väldigt få som gör integralkalkyl i gymnasiet förstår varför man skriver 'dx' efter integranden och antar att det enbart är någon notation utan vikt när det egentligen är väldigt grundläggande för integralkalkyl.

Självklart finns det vissa delar som kan vara svåra att bevisa, men överlag anser jag att en lärare bör visa ett bevis för en formel/sats så ofta som möjligt. Att de själva inte känner till ett bevis är ingen acceptabel ursäkt då man enkelt kan hitta några på nätet.
Citera
2013-07-14, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DKey

Jag vet hur det känns. Jag har varit 1 poäng (på vardera del, dessutom) från ett högre resultat. Alltså två poäng från en höjning på 0.1. Något som är ännu mer irriterande är att jag har endast tränat på den kvantitativa delen, men sänkt mig varje gång. Från 1.7 till 1.4. På den verbala har jag däremot höjt mig varje gång utan något plugg alls (bara läst vanliga böcker). På samma tid har jag höjt mig från 1.5 till 1.9 (1p från 2.0 ). Jag kreverar fan snart om jag inte kan lösa problemet med min sänkning. Hur är det möjligt att bli sämre av mer plugg?
Citera
2013-07-14, 17:24
Medlem
SweOs avatar
En uppgift jag inte förstår hur r = 3 cm (man ser ju tydligt på översta siffran att diametern är 2, precis ovanför glassen).

Uppgiften: http://i.imgur.com/uQswFHS.jpg

Annan fråga, varför används "r". Vilket betydelse har det?
Tack på förhand!
Citera
2013-07-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweO
En uppgift jag inte förstår hur r = 3 cm (man ser ju tydligt på översta siffran att diametern är 2, precis ovanför glassen).

Uppgiften: http://i.imgur.com/uQswFHS.jpg

Annan fråga, varför används "r". Vilket betydelse har det?
Tack på förhand!
r står för radie. Diametern är radie+radie därför står det 2r där uppe. Radien är 3,0 cm alltså är diametern 6 cm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in