2013-07-10, 22:34
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Bestämde mig för att förbereda systemskiftet från Win7 till Win8.x genom installera Linux på den bärbara, först dual boot med Win7 men senare utan belamringen från Microsoft.

Har använt *buntu varianter förut men inte mer än för att testa eller få ett billigt och säkert OS under en kortare tid.

Tänkte att jag skulle prova Ubuntu 13.04, kanske man kunde leva med det men inom några dagar stod det mig upp till halsen med sin "design".

Prövade Lubuntu, Kubuntu och Mint. Kubuntu och Mint var för tröga och tungdrivna för den gamla E-350 bärbara.
Lubuntu fungerade smidigare men hade en bugg, vissa program kunde man minska teckenstorleken på för att spara värdefull skärmyta men andra program fortfarande hade uppblåsta teckenstorlek. Även andra buggar eller saknade funktioner gjorde att gick över till Xubuntu.

Av alla Debian baserade distributioner (och ubuntu), tycker jag Xubuntu funkar bäst.
Fast det finns mycket kvar att ändra och förbättra för att ta 1 eller 2 % av Windows marknadsandel.
Pröva senaste LTS-releasen av Ubuntu - Ubuntu 12.04.
Citera
2013-07-10, 23:20
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Pröva senaste LTS-releasen av Ubuntu - Ubuntu 12.04.

Det rekommenderar jag också. Funkar prima.
Citera
2013-07-11, 08:54
Medlem
Jag tycker Unity misslyckas med att göra de fundamentala delarna enkelt.

Fönsterhanteringen (speciellt med flera skärmar) är buggig. Framför allt när man skall maximera eller flytta fönster mellan skärmarna, då kan i princip vad som helst hända. Fel fönster maximeras eller flyttas, fönstret maximeras på fel skärm ... o.s.v.

Att lägga till en ny genväg, eller editera den, är inte särskilt användarvänligt.

Tabba mellan olika fönster har en äcklig fördröljning.

Det känns liksom inte klart. Hade vi släppt en sådan produkt till någon kund, hade vi skämts ögonen ur oss. Jag kan inte förstå hur man kan släppa officiella versioner av ett OS, som stora företag använder och inte ha bättre acceptanstest än Ubuntu har.
Citera
2013-07-11, 19:30
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Jag tycker Unity misslyckas med att göra de fundamentala delarna enkelt.

Fönsterhanteringen (speciellt med flera skärmar) är buggig. Framför allt när man skall maximera eller flytta fönster mellan skärmarna, då kan i princip vad som helst hända. Fel fönster maximeras eller flyttas, fönstret maximeras på fel skärm ... o.s.v.

Att lägga till en ny genväg, eller editera den, är inte särskilt användarvänligt.

Tabba mellan olika fönster har en äcklig fördröljning.

Det känns liksom inte klart. Hade vi släppt en sådan produkt till någon kund, hade vi skämts ögonen ur oss. Jag kan inte förstå hur man kan släppa officiella versioner av ett OS, som stora företag använder och inte ha bättre acceptanstest än Ubuntu har.
Fast då de flesta företagen kör Server-versionen är det ingen big deal för dem. Värre för alla Linux-noobs som dissar Linux på grund av Canonicals stora failande.
Citera
2013-07-12, 09:14
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Fast då de flesta företagen kör Server-versionen är det ingen big deal för dem. Värre för alla Linux-noobs som dissar Linux på grund av Canonicals stora failande.

Problemet är utvecklingsformatet och releaseschemat i Linux. Utvecklingen sker väldigt snabbt och utvecklarna bygger med hjälp av varandras mjukvara, vilket gör att de blir tvungna att ha fasta och korta releasedatum som leder till att det släpps för mycket buggig och halvfärdig mjukvara.

För att Canonical ska kunna hålla samma standard som Microsoft och Apple så krävs det att de gör precis allting själva och att andra utvecklare enbart följer deras standard.

Sedan så har vi naturligtvis det här med drivrutiner från hårdvarutillverkarna, vilket man inte kan klandra linuxutvecklarna för.
Senast redigerad av TheBurden 2013-07-12 kl. 09:44.
Citera
2013-07-13, 19:33
Medlem
Citat:

Ok. Så folk som tycker Unity fungerar dåligt i Ubuntu är helt enkelt noobs?
Citera
2013-07-13, 20:44
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ok. Så folk som tycker Unity fungerar dåligt i Ubuntu är helt enkelt noobs?
Det sa jag inte. Du pratade om företagen. Jag sa att för företagens del, gör det inte så mycket om Canonical förstör Unity, då i princip alla företag som kör Ubuntu, endast kör det på en server där ett GUI är överflödigt.
Citera
2013-07-14, 01:44
Medlem
Citat:
Det sa jag inte. Du pratade om företagen. Jag sa att för företagens del, gör det inte så mycket om Canonical förstör Unity, då i princip alla företag som kör Ubuntu, endast kör det på en server där ett GUI är överflödigt.

Det kanske stämmer där du bor. Men vi, liksom många andra företag i Stockholm, har använt Ubuntu som utvecklingsmiljö i flera år. Det är väldigt vanligt på produktbolag.

Dock kommer vi att överge Ubuntu, eftersom Unity och releaserna i stort varit så otroligt buggiga och labila de senaste åren. Jag vet fler företag i Stockholm som också håller på att städa bort Ubuntu, av samma anledning.
Citera
2013-07-14, 01:55
Medlem
Citat:
Det kanske stämmer där du bor. Men vi, liksom många andra företag i Stockholm, har använt Ubuntu som utvecklingsmiljö i flera år. Det är väldigt vanligt på produktbolag.

Dock kommer vi att överge Ubuntu, eftersom Unity och releaserna i stort varit så otroligt buggiga och labila de senaste åren. Jag vet fler företag i Stockholm som också håller på att städa bort Ubuntu, av samma anledning.

Raderat
Senast redigerad av Rouko 2013-07-14 kl. 02:02.
Citera
2013-07-14, 11:50
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:

Åh, ni kör Ubuntu på klientsidan?
Varför inte bara köra LTS-releaserna?
Citera
2013-07-14, 18:00
Medlem
Just nu har vi policy att vi kör 12.04 . Men även den var ett inferno av buggar och fel. Senaste åren har dessutom hårdvarustödet gjort att det kostar så mycket tid och resurser, så i våras tog vi beslut att alla nya datorer skall vara MAC.
Citera
2013-07-14, 18:30
Medlem
Citat:
Just nu har vi policy att vi kör 12.04 . Men även den var ett inferno av buggar och fel. Senaste åren har dessutom hårdvarustödet gjort att det kostar så mycket tid och resurser, så i våras tog vi beslut att alla nya datorer skall vara MAC.

Ta bort Unity och kör typ XFCE istället. Jag tycker XFCE är den stabilaste DE:n man kan köra i linux. Unity är bara något löjligt skit som canonical håller på med och som dessutom suger. Är nog mycket tack vare Unity som folk upplever så mycket buggar i Ubuntu. Men tar man bort det så fungerar Ubuntu riktigt bra. Annars skulle ni väl kunna köra Debian som riktigt jävla stabilt och innehåller knappt några buggar alls.
Senast redigerad av Rouko 2013-07-14 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in