Citat:
Ursprungligen postat av
tundra2000
Hörrdu Grandioso...Hellre tiotusen tokiga, nojjiga och ilskna palmespanare i en toktråd än en enda postare som i en annan tråd tyckte att det var lika bra att killen i Varberg sköts ihjäl av polisen. Vi ska verkligen inte ha en polis som tycker sig ha rätt att avrätta folk oavsett vad. Sverige ska fortsätta styras av vår riksdag och vårt rättsväsende och INTE av polisen. Så det så.
Bli inte så ilsk nu snälla...
Och den där killen i Varberg hade innan han sköts till döds skurit halsen av en stackars
värnlös gammal dam på 85 år där hon satt i godan ro och drack sitt förmiddagskaffe på sin
balkong i solskenet som rådde. Dessutom knivskar gärningsmannen två andra personer så att
de ådrog sig mycket allvarliga skador.
När sedan den här besinningslöse knivmördaren - sannolikt med en akut drogutlöst psykos -
vägrade att hörsamma polismännens uppmaningar att lägga ifrån sig den stora kökskniven
och istället fortsatte att hotfullt gå emot desamma så blev man tvungna att först skjuta
honom i benet men inte ens det fick stopp på killen från Stockholmstrakten utan han
masade sig vidare med kniven lyft och där blev det då ytterligare skott avlossat varvid
han slutligen kunde avväpnas.
Nu dog han av sina skador alltså. Men polisen hade inte mycket till val här faktiskt vilket
även en sån som Leif GW kommer fram till:
Citat:
Kriminologen och polisprofessorn Leif GW Persson säger till Dagens Nyheter att det var rätt av Varbergspolisen att använda dödligt våld mot 24-åringen.
– Det var en stor, farlig jävel med kniv som huggit ned flera personer. Av det jag ser på filmen var insatsen invändningsfri – det var rätt att skjuta verkanseld, säger han och fortsätter:
– Av filmen att döma har jag svårt att se att polisens insats skulle vara klandervärd. De gjorde allt man ska göra – de ropade åt honom att släppa kniven, de sköt varningsskott och när han ändå fortsatte fram emot dem så sköt de verkanseld.
– Bara någon som är självmordsbenägen skulle försöka oskadliggöra honom med pepparsprej, säger Leif GW Persson.
http://hn.se/nyheter/varberg/1.2239733--fanns-inget-annat-val-an-att-skjuta-
Att jämställa det här som hände i Varberg med en "avrättning", det är allt lite hårresande,
måste jag säga.
Men nu lämnar vi detta tragiska i Varberg. Det hör ju inte hemma här.