Citat:
Ursprungligen postat av
Lemuria
Det gör mig glad att läsa så medkännande och respektfulla ord i den här tråden där så många talar illa om ett mordoffer. Det är många som blir kära i fel person, kvinnor och män, det är en djupt mänsklig sak, och ingen ska behöva mista livet för det. Nån gång har de alla trott att den andra personen varit just den som de kunde få vara lycklig med och göra lycklig. Ingen är heller mindre värd på grund av sina livsval, sitt yrke, eller vem den andre / andra var.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sokko
Jag har saknat tid att läsa hennes skriverier på nätet utan istället koncentrerat mig på handlingarna i LVU och vårdnadstvist. Vid en snabbtitt nyss noterade jag att E-M skrev om sin anmälande släkting. Ja, vilken slump att kusinen anmälde prostitution till soc dagen innan Joel. E-M säger till soc att Joel övertalade henne (kusinen). Efter anmälan lyckades aldrig socialtjänsten nå denna kusin, hon gjorde sig oanträffbar för dem och har än idag ej kunnat höras och utveckla sin anmälan. Så stor var den oron.
Citat:
Ursprungligen postat av
Suundie
Och antagningsbeskeden till iaf högskolan damp väl ner i maillådan hos dom
flesta så sent som i fredags! Förbannat tragiskt.
Och ja, jag tycker väl inte heller att det verkar speciellt begåvat att prostituera sig, då det borde vara något av det sista desperata jobb än människa borde göra.(min åsikt). Men när man läst lite av vid hon skrivit så märker man bara genom hennes grammatik och formuleringar att hon inte kan vart helt dum! Möjligen mycket naiv, men det har vi som sagt alla varit! Jag kan mycket väl tänka mig att hon var begåvad även om hennes handlande inte alltid kanske varit det! Men hur socialen kan välja en knarkande jäkla maffioso-wannabe att placera barnen hos ist är för mig ett jäkla under! Det skulle förvåna mig om han ens va skrivkunnig..
Citat:
Ursprungligen postat av
Sokko
He...viss okunskap uppvisar pappan när han oroar sig för att barnen ska få farliga smittor (läs könssjukdomar) för att deras mamma säljer telefon- och webcamsex. E-M berättar att hon som tidigare eskort ställde upp som sällskap på middagar (t ex affärsmän), hålla handen genom stan medan han t ex shoppade - dvs utan att sex var inblandat, samt på sexträffar. Det var mycket varierat enligt henne. Joel utmålar henne som en gatuprostituerad sprutnarkoman.
Citat:
Ursprungligen postat av
griffen
Tack själv för detta

. Jag träffade aldrig henne i verkligheten men hon var en flitig debattör här på Flashback till och från i flera års tid. I mina ögon är det närmast omöjligt att inte tycka om och respektera henne för den som hade mycket kontakt med henne. Hon var en varm människa, hatade aldrig någon - inte ens sitt ex trots det lidande han utsatt henne för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Weissmuller
Finns det något ställe där hon berättar om att hon idkat webcamsex o telefonsex och inte mer? Då torde ju själva prostitutions-grejen vara utagerad. Eskortverksamhet är ju - som du riktigt beskriver - vitt spännande från att vara sällskap, hålla-hand-flicka, osv till sexpartner. Om hon nu inte har haft fysisk sex med män för betalning, anser jag inte hon varit prostituerad. Men det är min åsikt. Har läst igenom hennes blogg och några inlägg här på FB och hon är oerhört välartikulerad och framstår som riktigt intelligent. Att hon engagerat sig i olika organisationer visar ju också att hon var socialt välanpassad.
Fruktansvärt det som hände. Hoppas snubben får sitta inne länge, länge. Stackars barn. Cirkeln är liksom sluten, nu kommer de hamna i den onda cirkel hon försökte (och lyckades, uppenbarligen) ta sig ur.
Jag kan bara instämma i era inlägg. Det E-M har lärt mig i sin enorma Don Quijotekamp mot systemet (Soc osv), mot en hyfsat vidrig man, mot alla odds är det precis som Winston Churchill sa, Uthållighet, Uthållighet och Uthållighet krävs.
Efter en flera år lång kamp där E-M fick slåss mot undanglidande organisationer som inte svarade upp, som inte ville engagera sig i sak utan bara i moralpanik så fortsatte hon sin kamp. Hon gav inte upp!
Visst hade E-M gjort några riktigt usla och dåliga val men satan vad hon kompenserade för dem i sin vilja att göra rätt nu.
E-M tog massor av sitt engagemang och energi för att hjälpa övriga arbetare inom världens äldsta skrå, hon vågade ta även den diskussionen. Hon engagerade sig i RFSU och Rose Alliance med stor energi för att göra det lättare för övriga som jobbar i den verksamheten.
Nu var saker och ting på väg att komma i mer ordning och hon fick ju även rätt i sin överprövning. Nu var hon ännu en gång lovad att få börja träffa sina barn som hon saknade så fruktansvärt.
E-M var för mig beviset på att det går att få styr på ett liv som startar med ett kaos, skit, jämmer och elände. Visst kan man ha stora synpunkter på vissa val men hon styrde upp sin tillvaro enligt de förutsättningar hon hade och hon låg fanimig INGEN till last. Hon stod på barrikaderna och löste ut sina problem utan att belasta systemet mer än vad det skulle/ krävde.
Sexarbetarna har nu förlorat ett unikt språkrör som var engagerad, vältalig, smart och en ruskigt skicklig debattör.
Att våga stå på barrikaderna, slå ner sitt spett, blotta sig så totalt för sin övertygelse, att göra det som krävs för att överleva, att inte ligga någon till last, att alltid vara glad och sprida positiv energi var E-M adelsmärke.
E-M är för mig det yttersta beviset på att det går alltid, oavsett utgångsläge att förändra både sitt liv och inriktning under resans gång.
Den här underbara damen har vidgat mina vyer om vad som är möjligt att göra som människa.
Med stor saknad så är det så enkelt att Sverige har blivit en lite fulare plats nu när E-M saknas.
Mvh
Roger(Moore)