2013-07-14, 22:13
Medlem
soapmasters avatar
Att pengar inte ger lycka är bara något folk utan pengar säger.
Citera
2013-07-14, 22:16
Medlem
Läste ett bra råd på Quora. Det gick ut på att man inte skall köpa saker som folk tycker att man bör köpa, utan att köpa saker som underlättar vardagen. http://www.quora.com/Life-Lessons/What-life-lessons-are-counter-intuitive-or-go-against-common-sense-or-wisdom/answer/Yishan-Wong
Citera
2013-07-14, 22:19
Medlem
IGETMILKs avatar
Flera studier har visat att pengar visst ger lycka, jag kan luska fram dem om någon är intresserad av att läsa studierna.

Det man kom fram till var att man ex i USA blev lyckligare och lyckligare ju mer man tjänade och varje gång man gjorde löneökningar däremot gjorde man inte lika stora lyckoökningar efter att ha nått en lön av ca 80 000 dollar detta pga att man vid dessa löner egentligen har allt på det torra och kan köpa sig det mesta en vanlig dödlig behöver ex en fin bostad, resor, upplevelser ex.

Man blir alltså visst lycklig av pengar det är bevisat.
Citera
2013-07-14, 22:21
Medlem
Jag tror du känner en glädje av att ha lyckats ta dig dit. Belöningen är mer pengar. Vilket du i detta fall är värd. De som aldrig arbetat för att ta sig till toppen överhuvudtaget har inte samma känsla inom sig av att ha jobbat för något och därmed ger pengarna inte samma lycka.
Citera
2013-07-14, 22:22
Medlem
IGETMILKs avatar
Och varför talar alla om materiella ting när man pratar om pengar och lycka? Lägg ner.
Resor och upplevelser är inte materiella och dessa saker skapar välbefinnande och minnen för livet. För dessa aktiviteter behövs pengar!
Citera
2013-07-14, 22:24
Medlem
Nice, eftersom du är så lycklig kan du la köpa mig en ny macbook pro? Min är paj
Citera
2013-07-14, 22:29
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zettaflex
Det kommer du inte att upptäcka förrän pengarna har förverkligat alla dina drömmar och det inte finns något annat kvar att göra av överflödet än att köpa kokain.

När du ligger där och skakar och tänder av, då kommer du att förstå.

Man tänder inte av på kokain min färske vän. Det ät därför kola är så populärt och dyrt. Du har säkerligen blivit i lurad tjack och därför tror det varit kola när du tänt av.

OnT
Att ständigt gå och oroa sig för att pengarna inte skall räcka till gör självklart att den med pengar är lyckligare som slipper detta problemet
Citera
2013-07-14, 22:39
Medlem
messiasibids avatar
Pengar ger större valmöjligheter och bekvämare livsstil.
Man kan säkert bli lyckligare av pengar om man har vänner,fruga att få ta del av alla resor,exklusiviteten etcetera.
Att resa jorden runt i lyxjacht är säkert kul, första gången! Men 7 gången, nja (?)

Är man helt ensam utan familj,vänner så kommer nog inte pengar på kontot göra en lyckligare möjligtvis resultera i mindre tristess i ens liv.
Citera
2013-07-14, 22:42
Medlem
ojojros avatar
fick mig att tänka på ett citat "vissa är så fattiga att det ända dom har är pengar" något att tänka på kanske
Citera
2013-07-14, 22:44
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Pengar ger större valmöjligheter och bekvämare livsstil.
Man kan säkert bli lyckligare av pengar om man har vänner,fruga att få ta del av alla resor,exklusiviteten etcetera.
Att resa jorden runt i lyxjacht är säkert kul, första gången! Men 7 gången, nja (?)

Är man helt ensam utan familj,vänner så kommer nog inte pengar på kontot göra en lyckligare möjligtvis resultera i mindre tristess i ens liv.

Aldrig varit i Asien hör jag
Där behöver du varken familj eller vänner. Men pengar gör dig definitivt lyckligare där
Citera
2013-07-14, 22:45
Medlem
Big-smiles avatar
Sorry, men jag köper inte riktigt din story.

Om du har jobbat några månader låter det i mina öron som att du har lånat pengar till en lägenhet, lånat pengar till en bil, lånar pengar till resor och spenderar rubbet du tjänar på shopping och restaurangbesök mm.

Det kan nog vara så att du är lycklig idag, framförallt med kontrasten till livet som student, men jag har en känsla av att med din inställning till ekonomi kommer lyckan att vara kortvarig. Du spenderar bankens pengar och det låter som att banken äger din lägenhet.

Eller?
Citera
2013-07-14, 22:49
Medlem
waikikiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8814
Ett stabilt liv kan garanterat göra de flesta lyckliga, och pengar är en av pusselbitarna. Men livet är ack så fragilt och kan tas ifrån en närsomhelst, jag tror att pengar är nog de sista folk tänker på vid dödsbädden. Familjen kommer alltid först, i slutändan.
Vid dödsbädden ja, men det är ju inte relevant heller.

Att pengar inte kan ge än lycka är just som TS vill säga, skitsnack. Sedan att inte enbart en stor summa pengar ger människan direkt lycka är väl en annan sak, många faktorer som spelar in för vi ska gå runt glada men visst fan är pengar ett av behoven för nästan samtliga människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in