2013-07-14, 18:34
Medlem
Man hör hela tiden om att pengar är oviktigt, och att det ger inte en lycka, men det är skitsnack kan jag rakt ut säga. Jag blev klar med min kandidatexamen för inte så länge sen, och har jobbat på en liten firma i stockholms innerstad i några månader. Jag har bytt ut min skitiga lägenhet i förorten mot en lyxig och stor lägenhet. Jag har bytt ut min trasiga cykel mot en vacker BMW. Jag slipper snåla med mat, äta nudlar varje dag i veckan och kan äta på de finaste restaurangerna. Jag har äntligen råd att köpa mer kläder. Jag kan resa utomlands vilket jag inte hade råd med förut. Jag kan leva. Jag förstår att pengarna i sig är meningslösa, men de pengar ger finns det ett värde i.

Nu när jag äntligen tjänar pengar och har ett välbetalt jobb så har jag råd med mer och mår bättre. Då vill jag veta - hur tänker ni som säger "pengar ger ingen lycka" egentligen?
Citera
2013-07-14, 18:39
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Slita hela livet och tjäna pengar eller jobba deltid/leva på bidrag och ha lite mindre och slippa stressen? De som säger att pengar inte ger lycka väljer nog alternativ två.
Citera
2013-07-14, 18:40
Medlem
8814s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamero
Man hör hela tiden om att pengar är oviktigt, och att det ger inte en lycka, men det är skitsnack kan jag rakt ut säga. Jag blev klar med min kandidatexamen för inte så länge sen, och har jobbat på en liten firma i stockholms innerstad i några månader. Jag har bytt ut min skitiga lägenhet i förorten mot en lyxig och stor lägenhet. Jag har bytt ut min trasiga cykel mot en vacker BMW. Jag slipper snåla med mat, äta nudlar varje dag i veckan och kan äta på de finaste restaurangerna. Jag har äntligen råd att köpa mer kläder. Jag kan resa utomlands vilket jag inte hade råd med förut. Jag kan leva. Jag förstår att pengarna i sig är meningslösa, men de pengar ger finns det ett värde i.

Nu när jag äntligen tjänar pengar och har ett välbetalt jobb så har jag råd med mer och mår bättre. Då vill jag veta - hur tänker ni som säger "pengar ger ingen lycka" egentligen?

Ett stabilt liv kan garanterat göra de flesta lyckliga, och pengar är en av pusselbitarna. Men livet är ack så fragilt och kan tas ifrån en närsomhelst, jag tror att pengar är nog de sista folk tänker på vid dödsbädden. Familjen kommer alltid först, i slutändan.
Citera
2013-07-14, 18:44
Medlem
svensvenglenns avatar
har jobbat i 2,5år, har en lön >50k. Är inte lycklig... de bästa sakerna i livet är gratis. Däremot är man ju såklart hellre olyckligt och har det gott ställt än olyckligt och har det knapert ställt. Så är det givetvis, men att man skulle bli lycklig håller jag inte med om. Bilar, lägenheter, dyra kläder och klockor fyller ju bara ett tomrum tillfälligt.
Citera
2013-07-14, 18:44
Medlem
OffensiveShits avatar
Har du en partner då?
Alltid roligare att dela kuk/fitta med pengar.
Citera
2013-07-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSureOptimisten
Slita hela livet och tjäna pengar eller jobba deltid/leva på bidrag och ha lite mindre och slippa stressen? De som säger att pengar inte ger lycka väljer nog alternativ två.
Fast finns det verkligen människor som skulle ta alternativ 2 om dom skulle klara av alternativ 1? Svar: Nej.

Det är bara människor som inte har vad som krävs för att lyckas i en större skala så dom intalar sig själva att dom har det bra.
Är det inte jobbigt med människor som säger "Nej jag är nöjd att vara/bo här" När dom inte har varit någon annanstans, en del människor har så instängda vyer.

Känner ett par människor som Aldrig har varit utomlands (20-24 år gamla) och jag brukar ofta fråga när jag vet att någon av dom har fått in en bonus elr har det bra ställt för stunden: "Ska du inte med till BLABLA då i 2 veckor?"
"Äsch, varför det? Jag har det bra här jag! Har ju snus under läppen och öl i handen, vad mer kan man begära?"

Fast man är väl kanske olika dock.
Citera
2013-07-14, 18:46
Medlem
Det ena utesluter inte det andra. Man kan fortfarande ha det bra ställt med ekonomin, men fortfarande ha en familj, vänner och allt annat som pengar inte kan köpa. Jag skulle hellre ta fattig och ha familj/vänner, än rik och ensam.

Jag har en familj som jag älskar, en flickvän och goda vänner.
Citera
2013-07-14, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yamero

idiot felet ligger inte på pengar utan på människan.
Citera
2013-07-14, 18:52
Medlem
Cerises avatar
Grattis, ingen bryr sig.
Citera
2013-07-14, 18:55
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenfond123
Fast finns det verkligen människor som skulle ta alternativ 2 om dom skulle klara av alternativ 1? Svar: Nej.

Det är bara människor som inte har vad som krävs för att lyckas i en större skala så dom intalar sig själva att dom har det bra.
Är det inte jobbigt med människor som säger "Nej jag är nöjd att vara/bo här" När dom inte har varit någon annanstans, en del människor har så instängda vyer.

Känner ett par människor som Aldrig har varit utomlands (20-24 år gamla) och jag brukar ofta fråga när jag vet att någon av dom har fått in en bonus elr har det bra ställt för stunden: "Ska du inte med till BLABLA då i 2 veckor?"
"Äsch, varför det? Jag har det bra här jag! Har ju snus under läppen och öl i handen, vad mer kan man begära?"

Fast man är väl kanske olika dock.
Vissa människor har det ju faktiskt bra utan en massa pengar. Jag tycker t.ex. att det finns mer här i livet än att ha fin bostad och bil. Försöker göra så gott jag kan för att hjälpa andra, skänker pengar till röda korset, t.ex.

Ser ingen större mening med att åka till något annat land heller, när jag mycket väl kan spara pengarna och slappa hemma.
Citera
2013-07-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSureOptimisten
Vissa människor har det ju faktiskt bra utan en massa pengar. Jag tycker t.ex. att det finns mer här i livet än att ha fin bostad och bil. Försöker göra så gott jag kan för att hjälpa andra, skänker pengar till röda korset, t.ex.

Ser ingen större mening med att åka till något annat land heller, när jag mycket väl kan spara pengarna och slappa hemma.
Din kommentar går ju liksom inte ihop. Du säger att vissa har det bra utan massa pengar(antar att du är en av dom då?) du skänker pengar till röda korset. Men även att du väljer att spara dina pengar, istället för att resa, försöka fixa en schysst bil eller hem.

Och vad tusan sparar man pengar till då?

Snacka om att låta livet passera en helt.
Citera
2013-07-14, 19:14
Medlem
Dr_Dollars avatar
Pengar, pengar och dessa förbannade pengar!
Bara ordet i sig börjar nästan att äckla mig.

Pengar ger dig inte lycka, men det kan öppna en hel del nya dörrar...det argumentet köper jag, men att det skulle göra människan lyckligare det synar jag.

More Money more problems.
Personligen skulle jag aldrig vilja vinna superjackpoten på Lottot exempelvis, jag menar 270 miljoner?!
Vad fan ska jag med så mycket pengar till?!
Pengar gör dig inte lycklig men till stor del kanske den gör dig lyckligare...för stunden.

Människan är girig av naturen, och vi bara konsumerar mer och mer...vi ska alltid ha det senaste teknikprylarna, dom största TV-apparaterna, större bilar och större hus.
Varför?
När är nog...nog?
När har du tillräckligt med pengar?
Finns det ens nån siffra på det..?

Behovet människan har;
Vatten, mat och husrum...och möjligtvis kläder på kroppen.

Jag tror mer att upplevelser ger dig mer än att just äga en jävla massa prylar, kläder eller vad det nu än må vara.
Resa, se sportevenemang, sola, bada, skydiving, mountingbike i Amazonas regnskog...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in