2013-07-14, 14:21
Medlem
ReedMes avatar
Vad är det som händer här i tråden egentligen? Har blodbesudlingarna i bilen plötsligt blivit en besudling? Eller fattar jag fel?

http://bayimg.com/oanHHAaeD
Citera
2013-07-14, 14:27
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Enligt Expressen har det ju hittats en blodfläck i en bilmatta också.
http://www.expressen.se/nyheter/nytt-blodspar-starker-misstankarna-i-vatchareeya-fallet/

Den uppgiften kan du nog glömma.
Citera
2013-07-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag skrev inom en radie på 20 km. Det kan således handla om ett snävare område med utgångspunkt från fyndplatserna.

Varför inte längre ut i ödemarken ? Eventuellt nergrävd ? Gissar att gärningsmännen räknade med att likdelarna i så fall riskerade att grävas upp av djur och komma i dagen igen. Kanske tjälen just på mord/styckplatsen blev ett hinder. Min teori är att ödehuset var tänkt att brännas ner till grunden med likdelarna och annat indränkta med dieselolja/spillolja, dvs VB skulle gå upp i rök.
Allt är väl möjligt, men det låter irrationellt att stycka BO kanske åtskilliga kilometer från fyndplatserna, för att sedan flytta delarna och sedan bränna upp dem i ödehuset. Det om något skapar ju uppmärksamhet, riktar uppmärksamheten dit. Önskades uppmärksamhet? Skelettet kommer förmodligen inte att brinna upp men bli knepigt att identifiera. Tänderna skulle kunna vara bevarade. Det krävs förmodligen en hög värme med bensin eller dylikt bränsle för att skapa tillräcklig intensitet, eller tur med hur branden tar sig... Men det får brandingenjörer, kriminaltekniker eller kemister uttala sig om. Visste ni att diamanter kan brinna upp vid en vanlig lägenhetsbrand?

En förflyttning från en styckningsplats till fyndplatserna kan vara logisk, om styckningen skett inom tätorten, men knappast om det var på en ödsligare plats. Men allt är inte logiskt eller så följdes inte någon inarbetad plan eller så inträffade komplikationer.
Citera
2013-07-14, 14:35
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vad är det som händer här i tråden egentligen? Har blodbesudlingarna i bilen plötsligt blivit en besudling? Eller fattar jag fel?

Nu ägnar du dig åt ordklyveri. Det står inte blodbesudlingarna. Det står blodbesudlingar, vilket är ett allmänt vedertaget uttryck i såna här sammanhang, oavsett om det rör sig om en fläck eller 50.
Citera
2013-07-14, 14:36
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

Frågan är om bevisen presenterats i detalj till advokaten då?

I vilket fall så är inget bekräftat för oss annat än blodspåret på plastpåsen vad gäller bilen.
Senast redigerad av Beatas 2013-07-14 kl. 14:38.
Citera
2013-07-14, 14:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nu ägnar du dig åt ordklyveri. Det står inte blodbesudlingarna. Det står blodbesudlingar, vilket är ett allmänt vedertaget uttryck i såna här sammanhang, oavsett om det rör sig om en fläck eller 50.

Alltså, jag är säker på att advokaten med glädje hade skrivit en blodbesudling om han hade kunnat göra det.

Jag citerade inte direkt ur texten vilket måste ha framgått för en läskunnig. Jag skrev blodbesudlingarna i bestämd form plural. Blodbesudlingar är obestämd form plural. Det vet varenda människa som var närvarande vid grundskolans svensklektioner.
Citera
2013-07-14, 14:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Frågan är om bevisen presenterats i detalj till advokaten då?

I vilket fall så är inget bekräftat för oss annat än blodspåret på plastpåsen vad gäller bilen.

Ja, det stämmer.
Citera
2013-07-14, 15:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Allt är väl möjligt, men det låter irrationellt att stycka BO kanske åtskilliga kilometer från fyndplatserna, för att sedan flytta delarna och sedan bränna upp dem i ödehuset. Det om något skapar ju uppmärksamhet, riktar uppmärksamheten dit. Önskades uppmärksamhet? Skelettet kommer förmodligen inte att brinna upp men bli knepigt att identifiera. Tänderna skulle kunna vara bevarade. Det krävs förmodligen en hög värme med bensin eller dylikt bränsle för att skapa tillräcklig intensitet, eller tur med hur branden tar sig... Men det får brandingenjörer, kriminaltekniker eller kemister uttala sig om. Visste ni att diamanter kan brinna upp vid en vanlig lägenhetsbrand?

En förflyttning från en styckningsplats till fyndplatserna kan vara logisk, om styckningen skett inom tätorten, men knappast om det var på en ödsligare plats. Men allt är inte logiskt eller så följdes inte någon inarbetad plan eller så inträffade komplikationer.

Ganska naturligt då diamant är kol.

Skulle tro att ordentligt med dieselolja och brandstart med en jeepdunk bensin gör att det gamla ödehuset brinner med tillräcklig intensitet att skelett och kranium inklusive tänder blir aska.
Citera
2013-07-14, 15:37
Medlem
Om det var planerat att bränna ner ödehuset med offret i borde planeringen
inkluderat brännvätska av något slag, bensin eller diesel t.ex.
Finns det kanske någon bensinmack i Boden som sålt på dunk runt den 4/5?
Eller så blev det som planerats inte som han tänkt sig och därav två fyndplatser
och tanken på brand kom i ett senare skede.
Om KJ haft span på sig från tidigt förstår jag inte att polisen inte hade koll på
han nattetid också. Det logiska är väl att en misstänkt fixar och donar i skydd av
mörkret?
Minns inte ordagrant, men vad menades med uttalandet om att han inte betett
sig som en vanlig misstänkt egentligen? Vad betyder det egentligen?
Citera
2013-07-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Inte säkert att KJ:s bil transporterat likdelar, det kan vara annat blodbesudlat han kört i bagageluckan på sin bil. Jag tror på en mord/styckplats längs en svårframkomlig väg i en skogsglänta som lysts upp med en 4WD pickup med extraljus. Kanske med en 20l vattendunk på flaket för att tvätta av sig. Noga förberett är min teori, två pesos ..
"Lysts upp med en 4WD pickup med extraljus" i midnattssolens land, även om Boden ligger ett antal mil nedanför polcirkeln, så är dina fantasier h.o.s.l att det skulle ha hänt den 4 maj eller efter detta datum.
Citera
2013-07-14, 16:05
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
...Minns inte ordagrant, men vad menades med uttalandet om att han inte betett sig som en vanlig misstänkt egentligen? Vad betyder det egentligen?..

KJ ansågs lida av en allvarlig psykisk störning också vid tiden för brottet han misstänks för, vilket framgår av p7:an, den lilla sinnesundersökningen. Tidigare i tråden diskuterades detta livligt och jag tipsade då om en intressant rapport som bl a visar att flera av dem som haft en APS och samtidigt begått brott, ofta saknar ett, som det heter, forensiskt medvetande. Om du orkar läsa finns länken till rapporten i nedanstående inlägg.

https://www.flashback.org/sp44037137
Citera
2013-07-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Snälla, kan någon visa källa på att de funnit blod på 2 ställen i bilen.
Jag tror detta är en trådsanning.
Blodet på plastkassen är bekräftat. Blod någon annanstans är tidningsankor. Jag tror att de tidiga spekulationerna om blod i den häktades bil handlade om blodet på plastkassen egentligen.
Vill gärna bli rättad om jag har fel.

Ok ber om ursäkt. Trodde det var på två olika ställen i bilen eftersom det var längesedan man hörde om den första. Har blivit lite lurad av media också. Inte min mening att bygga på så kallade trådsanningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in