2013-07-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBerg
Kanske inte allt lika spännande som er som söker till de mer prestigefyllda högskolorna och universiteten, men jag har sökt Nätverksteknik med IT-säkerhet på Högskolan Väst. Söker med 18.10 och gränsen de senaste åren har legat någonstans mellan 15.50-16.50 så jag är inte oroad alls.

Någon mer som ska till HV, rent av kanske sökt samma som jag?

Personalvetarprogrammet på HV i höst. Dock har jag sedan i våras ändrat mig något och kommer troligen under hösten försöka byta studieort till Göteborg. Har 1.3 i HP, vilket var på gränsen för att bli antagen till GU men kom in utan problem på HV.
Citera
2013-07-14, 12:48
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algore
Jag anser att du bör kontakta UU och LiU. Urval 1 HT2013 PDF;en avslöjar tyvärr ingen data om överintag gällande UU och LiU (i alla fall programmen du syftar på).

Okej, tack för att du tog dig tid att kolla i alla fall. Jag får försöka få tag på dem på måndag!
Citera
2013-07-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Kan man se hur stort övertag en utbildning har? Står som reserv 6 till Civilingenjör IT i Uppsala, och reserv 7 till Civilingenjör IT i Linköping. Har hört att jag har goda chanser, men om överintaget är otroligt högt känns det ju nästan kört för min del.

För UUs del så var planeringstalen förra året 90 respektive 70 för urval 1 respektive 2. Efter svarsperioden på urval 1 var det 77 kvar, vilket i praktiken innebär att ingen som inte kom med i urval 1 senare kom med i urval 2. Hur det såg ut i Linköping känner jag inte till.

I slutändan handlar det om hur de som blir antagna i urval 1 väljer att svara, men så såg det ut förra året på UU som sagt. I år är planeringstalen 95 respektive 75 om det säger något.
Citera
2013-07-14, 13:16
Medlem
keften-madss avatar
Hej. Sökte Maskinteknik Civ.ing. och Elektro Civ.ing på Chalmers. Blev antagen till Elektro men står som 10:e reserv på HP till Maskin vilket var mitt förstahandsval. Tror ni det finns en chans att man blir antagen som reserv? Det är 55 stycken som kommer in på HP f.ö.
Citera
2013-07-14, 13:38
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
För UUs del så var planeringstalen förra året 90 respektive 70 för urval 1 respektive 2. Efter svarsperioden på urval 1 var det 77 kvar, vilket i praktiken innebär att ingen som inte kom med i urval 1 senare kom med i urval 2. Hur det såg ut i Linköping känner jag inte till.

I slutändan handlar det om hur de som blir antagna i urval 1 väljer att svara, men så såg det ut förra året på UU som sagt. I år är planeringstalen 95 respektive 75 om det säger något.

Okej, om jag förstår det rätt ser alltså mina chanser rätt dåliga ut till Uppsala. Får väl i sådana fall hoppas på att komma in i Linköping, annars stå ut med att jobba i ytterligare ett år.
Citera
2013-07-14, 14:10
Medlem
Lucky Lucianos avatar
Hej jag sökte 2st Beteendevetenskaps-program och kom in på det med inriktning Datavetenskap men ej det med inriktning Humanvetenskap. Vilket jag hellre skulle vilja gå på.

Det står följande på antagning.se

Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering(BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 146
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 37

samt

Högskoleprov(HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 6
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 47

Är det då 37+47 som blivit antagna totalt till programmet? Isåfall borde jag ha en liiiten chans att komma in iallafall?
Citera
2013-07-14, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jdai
Blev antagen till civilingenjör i KTS, Norrköpings campus.
Är det sant att på LiU börjar terminen dagen efter uppropet? Alltså 21 augusti?

Yes!

Pluggade HT08 där de 2 första veckorna endast bestod av introduktion, genomgång av gymnasiematten samt lite olika aktiviteter.
Citera
2013-07-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av precix
Teknisk Fysik I Lund Kamrater!
Vi ses!
Citera
2013-07-14, 15:10
Medlem
Typorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Luciano
Hej jag sökte 2st Beteendevetenskaps-program och kom in på det med inriktning Datavetenskap men ej det med inriktning Humanvetenskap. Vilket jag hellre skulle vilja gå på.

Det står följande på antagning.se

Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering(BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 146
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 37

samt

Högskoleprov(HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 6
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 47

Är det då 37+47 som blivit antagna totalt till programmet? Isåfall borde jag ha en liiiten chans att komma in iallafall?

Vilken skola talar vi om nu?

Sedan finns det olika urvalsgrupper till olika program/kurs beroende på vilken skola det handlar om.
Olika skolor har sina uppsättningar av urvalsgrupper men dessa är de mest användna.

PG = Platsgaranti
BI = Gymnasiebetyg utan komplettering (Urvalsgrunden Betyg)
BII = Gymnasiebetyg med komplettering (Urvalsgrunden Betyg)
BF = Studieomdöme från folkhögskola (Urvalsgrunden Betyg)
HP = Resultat från högskoleprov (Urvalsgrunden Högskoleprov)
ÖS = Övriga behöriga sökande
SA = Sen anmälan

Totalt antagna är summan av alla antagna i alla urvalsgrupper.

Jag tror inte att du behöver vara orolig, Hp -> 6 av 47 är rätt lugnt
Citera
2013-07-14, 15:14
Medlem
Lucky Lucianos avatar
Det är Mittuniversitetet. Jag vill helst läsa programmet med Humanvetenskaplig inriktning som jag är placerad 6e reserv till. Är väl bara hålla tummarna för att folk dissar.. Några garantier finns ju knappast
Citera
2013-07-14, 15:22
Medlem
Typorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Luciano
Det är Mittuniversitetet. Jag vill helst läsa programmet med Humanvetenskaplig inriktning som jag är placerad 6e reserv till. Är väl bara hålla tummarna för att folk dissar.. Några garantier finns ju knappast

Förra årets statistik

Antagna / Reserver
Urval 1: BI: 36/189 antagningspoäng 17.40
Urval 1: HP: 47/38 antagningspoäng 0.70

Urval 2: BI: 31/89 antagningspoäng Sänktes till 16.56
Urval 2: HP: 39/5 antagningspoäng (HP) sänktes till 0.50

Ingen kan garantera men det känns rätt säkert för din del.
Citera
2013-07-14, 15:54
Medlem
DIRs avatar
Reserv på Systemvetenskapliga programmet..mycket deprimerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in