2013-07-14, 00:34
Medlem
Nu kanske detta klassas som OT men jag hoppas inte det. Det är nämligen så att jag ska söka till trafikflygarutbildningen på scandinavian aviation academy nu i augusti. Jag har redan varit hos flygpsykologen och klarat de olika testerna som de kräver att man klarar för att kunna söka, så jag har väl kommit en liten bit på vägen. Förhoppningsvis blir jag kallad till den slutliga intervjun under hösten/vintern. Detta står på skolans hemsida:

''För att få påbörja den Integrerade Trafikflygarutbildningen måste samtliga förkunskapskrav vara uppfyllda. Efter sista ansökningsdag kommer de 40 sökande med högst gymnasiala betygssnitt* och godkänt anpassat flygpsykologiskt lämplighetstest att kallas till intervju hos SAA i Västerås. Under intervjun kommer de sökandes motivation, befälhavaregenskaper, sociala förmåga, personlighetsdisposition vad gäller centrala aspekter såsom t ex omdöme, adekvat självständighet och självförtroende, ansvarskänsla, mognad och utvecklingsförmåga att bedömas.

Av de 40 intervjuade kommer de 20 som bedöms ha de bästa förutsättningarna för att klara den Integrerade Trafikflygarutbildningen att erbjudas en utbildningsplats.''

Nu till frågan: Kan jag förbereda mig på något sätt inför intervjun, om det nu skulle vara så att jag blir kallad? tacksam för svar.
Citera
2013-07-14, 01:31
Medlem
Maximatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaSven
Antagen till Civ. Ing Maskinteknik på CTH, någon framtida klasskamrat som hänger här?

Yes, leta efter en brunhårig smålänning. Kommer att bli fett nice!
Citera
2013-07-14, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CopterN
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=61131&size=full

Har jag någon chans på dessa med dessa reservnummer?

Är antagen till Juristprogrammet vid Örebros Universitet. Någon som kan ge input kring kvalitén på utbildningen där och Örebro som universitetsstad?

Tackar på förhand!

1, Nej tyvärr.

2, Kan varken spekulera kring kvaliteten på utbildningen eller Örebro som studentstad, dock kan jag avslöja hur en delägare på en av de största affärsjuridiska byråerna personligen rankade juristprogrammen utifrån ett anställningsperspektiv.

1 - SU
2 - Uppsala
3 - Lund
4 - Gbg
5 - Örebro
6 - Umeå

Du bör nog inte hänga upp dig för mycket på rankningen dock, men tror mönstret ser ut ungefär så på de stora byråerna. Men jag menar vad har du för inklination, mål, hur het på gröten är du att börja nu i höst? Jag hade nog valt Örebro om jag var i din sits, det är ju inte direkt karriärsmässigt självmord.
Citera
2013-07-14, 09:18
Medlem
doughies avatar
På juristlinjen i Stockholm så var urval 1-intagningen på 1.50 i HP och den har de senaste åren sänkts med 0.05 eller 0.1 till urval 2. Jag har 1.45, tror ni jag kommer in?
Citera
2013-07-14, 09:42
Medlem
1'a valet blev jag struken(kom inte in)
2'a valet hammna jag på reservplats 25
3'e valet kom jag in på

Hur stor är risken att man kommer in på mitt andra val?

Kan jag tacka ja till min reservplats men ändå behålla min garanterad plats i mitt tredje val?
Citera
2013-07-14, 10:12
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
3'e valet kom jag in på

Kan jag tacka ja till min reservplats men ändå behålla min garanterad plats i mitt tredje val?
Någon risk alls är det nog inte tal om. Men för att avgöra hur stor chansen att du kommer in är måste vi veta vad du har sökt.
Citera
2013-07-14, 10:17
Medlem
sauronzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
3'e valet kom jag in på

Undrar det också, om man kan tacka ja till allt.
Om du kommer in med 25 i reservnummer beror helt på hur många som blev antagna.
Det brukar stå precis vid sidan om resernummret hur många som blev antagna.
Citera
2013-07-14, 10:18
Medlem
sauronzs avatar
Copy/Pastar in inlägget från förra tråden:

Tjena! Jag står som reserv på 2 utbildningar och blev antagen till en annan också.
Jag undrar, kan man tacka jag till allt?

Sedan, tror ni att jag kommer in på följande utbildningar som jag står i reserv på:
- Linköping Civil. Mjukvaruteknik - 4:e i kön av 2 antagna (BII)
- Linköping Civil. Datateknik - 1:a i kön av 7 antagna (BII)

Stort tack för hjälpen!
Citera
2013-07-14, 10:25
Medlem
Fått en plats på Civ. Automation och mekatronik @ Chalmers!!

Finns det några framtida klasskamrater här på FB?
Citera
2013-07-14, 11:34
Medlem
Kan någon förklara för mig hur det funkar med reservplatser? Hur många kan jag tacka jag till? Om jag tackar jag till t.ex. mitt första val och mitt tredje val och sen kommer in, kan jag välja då eller får jag mitt första val?
Citera
2013-07-14, 11:44
Medlem
Blev antagen till civilingenjör i KTS, Norrköpings campus.
Är det sant att på LiU börjar terminen dagen efter uppropet? Alltså 21 augusti?
Citera
2013-07-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Är reserv 15 till juristprogrammet i Lund i B2 där det är 10 antagna! Antar att jag är ganska körd att ens komma in som reserv...?

Minns dock att jag en gång var reserv till juristprogrammet i Stockholm och hade då reservplats 17 i B2 (12 antagna) efter andra urvalet och då kom jag in...så det kanske finns hopp för mig?

Lider med dig Jag är reserv 13 i den gruppen på samma program ): När var det där i Stockholm? Känns ju lite otroligt att alla som blivit antagna i b2-gruppen tackar nej, och fler därtill? Blev du uppringd av skolan då när terminen hade börjat och kom in som reserv för att de inte dykt upp? Får verkligen hoppas att det kan hända igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in