Citat:
Ursprungligen postat av
Prora
Jag tolkar det hela som att den akuta krisen var löst när han väl låg avväpnad på marken. Det var det viktiga. Han kunde inte hota någon annan längre. Någon fjärrstyrd sprängladdning var inte att förvänta. Jag blev också förvånad över att inte handfängsel sattes på direkt. Som jag ser det var det viktiga att "oskadliggöra " en potentiell våldsverkare. När han låg på marken var läget under kontroll. Så länge han inte var stoppad kunde vad som helst hända.
Om han misstänktes vara kapabel att "spränga gatan" är det tjänstefel att inte sätta handfängsel. En liggande bombman är knappast ofarlig. Nu vet både du och jag att så inte var fallet, och det visste även poliskvinnan. Därför blir det löjligt när vissa här i forumet använder det som argument för att eskalera våldsanvändningen. För med det argumentet kan man även försvara poliskvinnan om hon satt en kula i pannan på honom.
Citat:
Ok, att han fick stryk, men det är ju de facto polisens uppgift. Jag undrar hur tongångarna hade gått om polisen släppt honom och han hade haft ihjäl någon annan i ett senare skede. Ja, vad skulle polishatarna
sagt då.
Det är inte polisens uppgift att utdela stryk. Om så vore fallet behöver vi ingen lagstiftning kring vilket våld en polisman får använda. Polisen får bara använda det våld som situationen kräver, och det kan vara ganska mycket. Men den avgörande punkten är att det även måste vara proportionerligt. Tar man bort proportionalitetsprincipen blir det helt plötsligt rätt av polisen att skjuta din 16-åriga dotter om hon snattar en Japp på grund av grupptryck. De som kritiserar poliskvinnans insats hävdar alltså att det inte var proportionerligt.
Av klippet att döma håller jag med i den synpunkten. Skulle polisen använda detta våld mot kaxiga fyllbultar på stan fredags- och lördagskvällar så skulle polisen inte få göra annat. Det kan du tycka är sexigt och korrekt enligt din bibel, men man måste då också acceptera de kostnader detta kommer medföra, både vad gäller vård men också allmänhetens respekt för polisväsendet. Polisen bör ha en pragmatisk och diplomatisk inställning. De ska inte provocera fram en våldsam och fientlig situation bara för att de kan och får. Jag skulle dessutom kunna räkna upp en handfull scenarion som denna situation skulle kunna spåra ut ännu mer efter att poliskvinnan släppte hunden.