2013-07-13, 17:35
Medlem
Jaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeGalloway
Nja, de har aldrig blivit sedda som lika stora som de spanska, italienska och engelska storklubbarna utomlands. Det är detta de vill ändra på nu.

Jo de har de verkligen.

Av någon anledning har de dock på senare år seglat upp som ett "sympatiskt köpelag". Av någon anledning anses det mycket mer ok att hålla på köpelaget Bayern om man jämför med Engelska och Spanska alternativ.
2013-07-13, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Jo de har de verkligen.

Av någon anledning har de dock på senare år seglat upp som ett "sympatiskt köpelag". Av någon anledning anses det mycket mer ok att hålla på köpelaget Bayern om man jämför med Engelska och Spanska alternativ.
Jag har inte märkt några som håller på Bayern, i alla fall inte i Sverige. Här håller alla på något av de engelska lagen. Bayern har troligtvis många fler inhemska spelare och egna produkter än något engelskt lag och Bayerns pengar kommer inte från en rik ägare utan på grund av många års hårt arbete.
2013-07-13, 18:00
Medlem
Jaxxxs avatar
Citat:
Jag har inte märkt några som håller på Bayern, i alla fall inte i Sverige. Här håller alla på något av de engelska lagen.

Har stött på en hel del som håller på Bayern, Nästan ännu vanligare är att folk har dem som 2:a lag, typ laget man håller på i CL (om ens egna lag inte är med eller har åkt ut).

Citat:
Bayern har troligtvis många fler inhemska spelare och egna produkter än något engelskt lag och Bayerns pengar kommer inte från en rik ägare utan på grund av många års hårt arbete.
Absolut.
Samtidigt urholkar man sin egna liga fullständigt genom att plocka alla spelare man vill ha från alla andra lag. + att alla andra spelare i alla andra tyska lag egentligen vill till Bayern (typ). Förvandlar ju ligan till ett skämt.
2013-07-13, 18:00
Medlem
Nahibos avatar
Citat:
Jag har inte märkt några som håller på Bayern, i alla fall inte i Sverige. Här håller alla på något av de engelska lagen. Bayern har troligtvis många fler inhemska spelare och egna produkter än något engelskt lag och Bayerns pengar kommer inte från en rik ägare utan på grund av många års hårt arbete.

Att det är fler svenskar som håller på ett engelskt lag sitter nog mer i att den engelska fotbollen är så mycket mer uppmärksammad från svensk media.
Om Tipsextra hade visat den tyska ligan istället för den engelska för en herrans massa år sedan så hade bundesligan garanterat varit större än vad den är idag i Sverige.

Vad svenskars favoritlag har med vilket lag som är störst i världen förstår jag dock inte.
Bayern Munchen är väl femte (eller nånting sånt) rikaste klubben i världen också?

Hur är man en stor internationell klubb i dina ögon? Är det vilken klubb som dina kompisar pratar om?
2013-07-13, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Har stött på en hel del som håller på Bayern, Nästan ännu vanligare är att folk har dem som 2:a lag, typ laget man håller på i CL (om ens egna lag inte är med eller har åkt ut).

Absolut.
Samtidigt urholkar man sin egna liga fullständigt genom att plocka alla spelare man vill ha från alla andra lag. + att alla andra spelare i alla andra tyska lag egentligen vill till Bayern (typ). Förvandlar ju ligan till ett skämt.
Du kan ju inte jämföra tyska ligan med den engelska, den engelska ligan är en helt global liga vilket gör att de engelska lagen har mycket pengar att röra sig med och det finns många rika ägare i England som inte existerar i Tyskland. Tyskland kan därför aldrig ha lika många bra lag som England kan ha av naturliga skäl. Det är inte Bayerns fel att Tyskland inte kan konkurrera med England när det kommer till klubbfotboll, Bayern är snarare de som gör att den tyska ligan är relevant i europeisk fotboll, utan Bayern hade Tyskland inte haft en enda klubb som skulle kunna konkurrera med de engelska klubbarna i Europa. Utan Bayern hade den tyska ligan blivit som den franska ligan, där alla de bästa spelarna lämnar ligan varje år till England.
Senast redigerad av GeorgeGalloway 2013-07-13 kl. 18:43.
2013-07-13, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nahibo
Att det är fler svenskar som håller på ett engelskt lag sitter nog mer i att den engelska fotbollen är så mycket mer uppmärksammad från svensk media.
Om Tipsextra hade visat den tyska ligan istället för den engelska för en herrans massa år sedan så hade bundesligan garanterat varit större än vad den är idag i Sverige.

Vad svenskars favoritlag har med vilket lag som är störst i världen förstår jag dock inte.
Bayern Munchen är väl femte (eller nånting sånt) rikaste klubben i världen också?

Hur är man en stor internationell klubb i dina ögon? Är det vilken klubb som dina kompisar pratar om?
Min poäng är att Bayern inte har haft samma status som övriga stora klubbar har då den tyska ligan är liten jämfört med England, Spanien och Italien.
2013-07-13, 18:49
Medlem
Nahibos avatar
Citat:
Min poäng är att Bayern inte har haft samma status som övriga stora klubbar har då den tyska ligan är liten jämfört med England, Spanien och Italien.

Bayern är ju däruppe med Real Madrid och Barcelona och slåss, eller menar du att klubbar som Napoli, Inter och Tottenham är större klubbar för att dom spelar i en bättre liga? :S
2013-07-13, 18:55
Bannlyst
Citat:
Bayern är ju däruppe med Real Madrid och Barcelona och slåss, eller menar du att klubbar som Napoli, Inter och Tottenham är större klubbar för att dom spelar i en bättre liga? :S
Men fatta poängen! När det kommer till framgångar är Bayern naturligtvis en storklubb, men Bayern har inte så många fans i andra länder och därmed inte samma status. I Sverige finns det få som anser att de är på samma nivå som engelska, spanska och italienska storklubbar av den anledningen. Ett engelskt lag som Tottenham har fler globala fans än Bayern har, därmed är Bayern ännu inte en storklubb sett till intresse.
2013-07-13, 19:03
Medlem
Nahibos avatar
Citat:
Men fatta poängen! När det kommer till framgångar är Bayern naturligtvis en storklubb, men Bayern har inte så många fans i andra länder och därmed inte samma status. I Sverige finns det få som anser att de är på samma nivå som engelska, spanska och italienska storklubbar av den anledningen. Ett engelskt lag som Tottenham har fler globala fans än Bayern har, därmed är Bayern ännu inte en storklubb sett till intresse.

Jag förstår hur du menar men jag tycker du har fel.

Bayern Munchen har:
Historian
Ekonomin
Faciliteterna
En bred supporterskara

och då menar jag inte "okej" utan riktigt jävla dyngbra. Att du sen har hängt upp dig på att dom inte skulle vara en storklubb pga du inte har träffat så många i sverige som hejar på bayern munchen är ju löjligt.

Jag har träffat minst lika många tottenhamsupportrar som jag har träffar bayernsupportrar.
2013-07-13, 19:05
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Öh,
Bundesliga har haft högst publiksiffror av alla ligor under många år. Dessutom är det den ligan vars klubbar tjänar mest pengar. Direkt liten är inte den tyska fotbollen, för fotbollsintresset är enormt, brukar vara ca 90% besatta platser på matcherna och flera lag ligger på snitt över 50 000. Bayern Münchens är redan utsålda inför nästa säsong, tog två dagar från att biljetterna släpptes. Det har varit likadant i över 10 år.

Säger som Nahibo;
Citat:

Och visst har Bayern fans i andra länder än Tyskland, kan lova dig att det är fler "utlänningar" på en Bayernmatch än en med Tottenham.
2013-07-13, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Öh,
Bundesliga har haft högst publiksiffror av alla ligor under många år. Dessutom är det den ligan vars klubbar tjänar mest pengar. Direkt liten är inte den tyska fotbollen, för fotbollsintresset är enormt, brukar vara ca 90% besatta platser på matcherna och flera lag ligger på snitt över 50 000. Bayern Münchens är redan utsålda inför nästa säsong, tog två dagar från att biljetterna släpptes. Det har varit likadant i över 10 år.

Säger som Nahibo;

Och visst har Bayern fans i andra länder än Tyskland, kan lova dig att det är fler "utlänningar" på en Bayernmatch än en med Tottenham.
Den tyska ligan är naturligtvis enormt stor i Tyskland, men det är inte en liga som är stor globalt eller i Sverige. Globalt har den samma intresse som den franska ligan ungefär. Detta kanske ökar i framtiden men just nu är det en liten liga ur ett globalt perspektiv.
2013-07-13, 19:10
Bannlyst
Citat:
Jag förstår hur du menar men jag tycker du har fel.

Bayern Munchen har:
Historian
Ekonomin
Faciliteterna
En bred supporterskara

och då menar jag inte "okej" utan riktigt jävla dyngbra. Att du sen har hängt upp dig på att dom inte skulle vara en storklubb pga du inte har träffat så många i sverige som hejar på bayern munchen är ju löjligt.

Jag har träffat minst lika många tottenhamsupportrar som jag har träffar bayernsupportrar.
I Sverige och i de flesta länder är inte Bayern på samma nivå som Arsenal, Man Utd, Chelsea, Real Madrid, Juventus, Milan, Barcelona osv helt enkelt för att intresset är lågt internationellt för dem. För att vara en riktig storklubb måate man vara sedd som det och folk har inte samma respekt för Bayern som de har för de riktigt stora klubbarna i Europa. Kolla bara reaktionen i Sverige när Pep blev klar för Bayern, ingen fattade varför han hellre gick till Bayern än till Chelsea och det är min poäng. Statusen är inte lika stor för Bayern som för de engelska klubbarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in