2013-07-13, 13:10
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algifari
Det var ett brott fram till 1976, "fylleri".

Ett seriöst tillägg till diskussionen. Polisen hade ju all rätt att använda våld mot personen om hon hade beslutat att omhänderta eller till och med gripa honom (beroende på om han bara var full eller misstänkt för brott). Han uttrycker att han ska spränga gatan, vilket föranleder misstanke om grov allmänfarlig ödeläggelse. Den luttrade polismannen skulle dock förstå att detta bara var fyllesnack, och inte blivit så snabb att agera utan pratat omkull mannen.

Fast tar man hans "Jag ska spränga hela gatan" på allvar så drar man väl ändå pistolen? Inte fan börjar man banka okontrollerat, vilket ju i en allvarlig situation bara skulle trigga honom till att faktiskt "spränga hela gatan".
Citera
Medlem
GostaBerlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenouz
Jag uppskattar att du tycker den lösningen jag skrev är enkel i jämförelse med att ge snutar på käften. Jag tycker inte på något sätt att problematiken med förtroende och repressalier inom ordningsmakten är enkel, så där har vi lite gemensam mark.
Men okej, jag ska inte såga ditt anförande utan att ge det en chans.

Om du har ork och tid, får du gärna besvara mina prima facie funderingar:
1. Vad är syftet med att "ge igen" - alltså, vad är effekten man söker och vad hoppas man metodiskt uppnå? (utöver att bara vedergälla, givetvis).
2. Hur tror du rättssamhället kommer reagera på ökat våld MOT ordningsmakten - och hur tror du detta påverkar den effekten man försöker uppnå?

Jag har ingen politisk agenda. Om polisen mår dåligt så mår jag bra.

Jag antar att det räknas som vedergällning?
Citera
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Så mycket text, så otroligt lite kunskap.

Nej, mannen hotar inte med våld och någon handling som innebär fara för liv finns inte att avvärja. Det som eventuellt är tillämpligt är allmän ordning, och då ska det som sagt vara uppenbart att våld är den enda lösningen vilket det ju inte är.

Jag håller med dig, dock försöker jag alltid analysera hur en eventuell motpart kan argumentera
Citera
2013-07-13, 13:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikarhamilton
varför skriver du hela tiden "som kvinna", det spelar ingen roll, hon har konkurrerat ut en man till intagningen på phs och har samma lön som en man.

Knappast. När hon sökte till Polishögskolan var antagningskraven olika mellan män och kvinnor. Kvinnor hade mycket lägre krav än män. Då har hon ju inte konkurrerat ut någon man (på lika villkor) utan vi pratar snarare om kvotering.

Idag är antagningskraven lika för män och kvinnor, men för att inte hindra att tjejer kommer in så har man istället lägre krav än förut (dvs jämfört med männens forna krav):

Citat:
Polishögskolan: Nu söker alla på lika villkor
Nya antagningsregler gör ingen skillnad på män och kvinnor

http://www.aftonbladet.se/wendela/article14460715.ab

Fast väl inne på skolan verkar det som att man fortfarande skiljer på könen:

Citat:
Väl inne på polishögskolan testas studenternas fysiska
prestationsförmåga kontinuerligt, men där ställs olika krav på på män
och kvinnor.

– Testerna skiljer sig något åt mellan könen hos oss, det har att göra
med den faktiska fysiska skillnaden mellan män och kvinnor, säger Jan
Fredriksson som är gruppchef på polishögskolan i Solna.

Så man kan inte säga att hon konkurrerat ut en man. Skulle man haft de forna manliga kraven för Polishögskolan, oavsett kön, så hade hon förmodligen aldrig kommit in. Hon kom in eftersom hon hade lägre krav än sin manliga medsökande.
Citera
2013-07-13, 13:20
Medlem
Fyfan, vad vidrigt! Vad heter den här kvinnan? Hon ska hängas ut och förnedras var gång hon visar sig offentligt. ÄCKLIGA HORA!
Senast redigerad av GrekJanno 2013-07-13 kl. 13:22.
Citera
2013-07-13, 13:20
Medlem
Om hon trodde att han var så farlig, så hade hon inte knutit skon direkt efter attacken utan kontrollerat mannen - hon visste att det handlade om en berusad ofarlig person och tog tillfället i akt att misshandla honom.
Citera
2013-07-13, 13:24
Medlem
http://corruptiosweden.blogspot.se/2012/06/polis-petra-viklund-avlossade-sitt.html

är det bekräftat eller avfärdat att det är denna kvinna?
Citera
2013-07-13, 13:25
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knake
http://corruptiosweden.blogspot.se/2012/06/polis-petra-viklund-avlossade-sitt.html

Inget av alternativen, jag sätter ialf mina pengar på det
Citera
2013-07-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knake

kom igen bekräfta nån så att vi vet
Citera
2013-07-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrekJanno
Fyfan, vad vidrigt! Vad heter den här kvinnan? Hon ska hängas ut och förnedras var gång hon visar sig offentligt. ÄCKLIGA HORA!

japp
Citera
2013-07-13, 13:33
Medlem
Hegamons avatar
Ni som påstår att den kvinnliga polisen överdriver då hon rapporterar att "mannen ska spränga hela gatan". Mannen säger ju faktiskt den meningen. Undrar om polisens kommunikation går ut på att citera vad personer säger? Polisen ska alltså inte via radion kommunicera hur hon upplever situationen utan vad som faktiskt sägs?

Det kan vara många som missförstår hur kommunikationen över polisens radio fungerar?
Citera
2013-07-13, 13:41
Medlem
Kenty-59s avatar
Hade det varit en neger eller blatte hade hon aldrig vågat agera på det här viset, men nu var det en norrlänning som ev. tagit sig en pilsner för mkt, och då går det bra använda både hund och batong utan risk att få sin politiska korrekthet ifrågasatt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in