2013-07-13, 00:51
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Var en förbannat bra artikel som verkar trovärdig. Nu har vi iaf förhoppningsvis lite fakta att utgå från.

1 Lägenheten är avförd
2 Endast händerna saknas
3 Medhjälpare möjlig.
4 Fortsatta sök i terrängen

Ja, egentligen har det mesta antytts tidigare under fredagen, men nu blev mycket klargjort och det nästan i punktform.
Jag har tidigare satsat mina kort på lägenheten som brottsplats, men det fick revideras minsann.

Har du fått någon uppfattning om den senaste tidens sök har omfattat de områden du har pekat ut som intressanta?
Citera
2013-07-13, 00:52
Medlem
Flash-flashares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Inte törs? De som utreder fallet vill väl inte yppa något om det inte gagnar utredningen. Både polisen och många här på tråden är garvade i mänsklig nedrighet. Ta en titt på forum Mondo, Gore och Bizarre så ska du nog få somliga av dina illusioner justerade.

Nä hua... Där TÖRS ja inte titta
Tänkte mest på att dom utelämnar detaljer främst pga anhöriga till stackars VB men även av hänsyn till oss andra "känsliga" men de kanske inte funkar på de viset att man håller på fakta av hänsyn till alla som är nyfikna??? Jag vet inte hur de går till
Citera
2013-07-13, 00:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
"Men enligt åklagaren har polisen ännu inte hittat brottsplatsen där mordet har skett. Man tror fortfarande inte att bostaden är brottsplatsen, även om det gjorts DNA- och blodfynd i 22-åringens lägenhet.

– Vi har gjort en del sök i Boden och det ska fortgå någon vecka till. Sedan väntar vi på ytterligare resultat från SKL om inskickat material. Det är vissa personer som ska höras men vi börjar skönja slutet på utredningen, säger Ulrika Schönbeck.

Ny deadline för att väcka åtal är den 26 juli men åklagaren tror att utredningen kommer att ta längre tid".

http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-i-vatchareeya-fallet-kvar-i-haktet/

Några av dem som kommer att höras känner förmodligen på sig detta men för andra kommer det som en blixt från en klar himmel. Överraskningseffekten kan bli obehaglig för somliga.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-13 kl. 00:58.
Citera
2013-07-13, 00:56
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Ja, egentligen har det mesta antytts tidigare under fredagen, men nu blev mycket klargjort och det nästan i punktform.
Jag har tidigare satsat mina kort på lägenheten som brottsplats, men det fick revideras minsann.

Har du fått någon uppfattning om den senaste tidens sök har omfattat de områden du har pekat ut som intressanta?

Läste att de på slutet sökt i södra delarna av Boden, men området beskrevs inte närmare. Skjutfältet ligger söderut, men området är väldigt stort och om de sökt där eller inte vet jag inte.
Citera
2013-07-13, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och vilken slutledning gör du; vad ska man tro: 1) att samtliga likdelar flyttats till fp1 resp. fp2 den 19-20/5, 2) att endast benen flyttats till fp1 den 19-20/5, 3) att samtliga likdelar, alt. exkl. benen, transporterats till ödehuset med omnejd den 4-5/5?
Jag vet inte alls vad jag ska tro. Men om man antar att utsagan om hunden som var "uppspelt" den 20/5 men inte vid den dagliga ronden den 19/5, är sann, så leds tankarna till den observation som vi vet är faktum, nämligen att underbenen (mer ben?) hittades av MPS den 20/5, varpå vi kan sluta oss till att benen placerats i ödehuset så sent som inom intervallet 19--20/5. Givetvis kan det påtådda vittnesmålet om hunden vara båg...

Om påståendet om hunden är sant och vårt antagande om att det den reagerade på som "uppspelt" är likdoften, så måste kroppen eller större delen av kroppen ha legat någon annanstans innan den 19/5, t ex vid fyndplats #2, där ju också torson med huvudet och, som jag antar, även armarna minus händerna påträffades den 22/5.

Det är nog inte så troligt att liket baxats in och kanske styckats i ödehuset; knöligt och åbäkigt att baxa ut ur luckan (under antagandet att det endast fanns en fönsterlucka in/ut ur ödehuset tillgänglig), dessutom skulle det sannolikt lämna spår. Troligare är att benen placerats där och kanske inget annat.

Är det troligt att styckningen skett vid fyndplats #2? Det är så vitt jag kunnat förstå utifrån foton väldigt närbeläget en väg som jag antar är framkomlig med en vanlig bil; så från vägen vore det nog enkelt att släpa eller bära BO:s kropp, hel eller delad. Som många tidigare frågat undrar även jag varför benen placerats i ödehuset. Det verkar nog som att en process i efterarbetet avbröts oplanerat. Vad det sen är tecken på är inte lätt att veta. Rädsla? Bevakning? Irrationella beslut eller rent av förvirring? Demonstration?
Citera
2013-07-13, 00:58
Medlem
Theforeigners avatar
Är det värkligen någon som tror at KJ lämnat en plastpåse med VB's blod på i hans egen bil???
Om KJ vore mördaren, tror ni inte att han skaffatt bort ALT som var i bilen efter mordet.
KJ må vara annorlunda, kanske ha Asperger, men han är ju inte dumm i huvudet.

Nä, att en plastpåse funnits med VB's blod på, i KJ's bil, pekar efter min mening på att den rigtiga GM
har gjort KJ till scapegoat gjenom at placera bevis i KJ's bil etc.
Citera
2013-07-13, 01:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
<klipp>
Om påståendet om hunden är sant och vårt antagande om att det den reagerade på som "uppspelt" är likdoften, så måste kroppen eller större delen av kroppen ha legat någon annanstans innan den 19/5, t ex vid fyndplats #2, där ju också torson med huvudet och, som jag antar, även armarna minus händerna påträffades den 22/5.
<klipp>

Kan väl lika gärna vara att vinden låg åt olika håll den 19 jämfört med den 20e om nu jycken kan antas vara ett tillförlitligt redskap för att fastställa datum.
Citera
2013-07-13, 01:03
Medlem
hovrasps avatar
Citat:
Jag grundar mycket av detta på att KJ och VB knappast var alltför mycket i lägenheten den 4/5. KJ var med all säkerhet hel fokuserad på Fallen Angel som gick av stapeln lördagen efter på skjutfältet. För han som airsoftare så måste detta ha varit årets klo. Jag tror därför att han tog med VB till någon plats på just detta skjutfält. Sen gick det snett, mycket snett. Därför så dödade han henne någonstans i dessa omgivningar. Sen ser jag det som mest praktiskt att han även styckade henne där, men visst han kan även ha fört kroppen direkt efter mordet till Mjösjöberget och styckat där också.

Eftersom jag tror han var rätt förvirrad och ev psykotisk när han placerade kroppen på fp2 så blev kroppen kvar där ett tag. Sedan i samband med att han omgrupperade till föräldrahemmet så hade han möjlighet att tyst och stilla besöka fp2. Väl där så insåg han av någon anledning att hon inte kunde ligga kvar där och försökte flytta allt till fp1. Eftersom jag tror han täckt gropen där huvud och torso var placerat med benen ovanför tillsammans med kanske ris, grenar och ev en presenning. När han väl tog bort riset och grenar så möttes han av en makaber syn. Rent mentalt så klarade han bara av att flytta benen till fp1. Detta var då kanske den 19:e eller rent utav den 20:e som han flyttade delarna.
Tidigt i tråden såg jag en konversation på face bok mellan killar i softairgänget. Det stod ungefär:
"vad hände med Rob*n..... vi låter det ligga där det ligger. Någon annan som minns?
Hoppas polisen har fått veta vad dessa ord syftade på. Jag har följt tråden och detta har jag snöat fast vid
Citera
2013-07-13, 01:05
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hovrasp
Tidigt i tråden såg jag en konversation på face bok mellan killar i softairgänget. Det stod ungefär:
"vad hände med Rob*n..... vi låter det ligga där det ligger. Någon annan som minns?
Hoppas polisen har fått veta vad dessa ord syftade på. Jag har följt tråden och detta har jag snöat fast vid

Tror det gällde en spade. En spade har Bodenforever hittat av lite märklig sort när hen var och sökte.
Citera
2013-07-13, 01:06
Medlem
Ahhh NU slog det mig vad jag hakade upp mig på för de senaste fingeravtryck-bevisen. Det är BULLSHIT! De har vetat om dessa fingeravtryck vääldigt länge, men väljer att släppa infon nu. Shit, tänk efter själva. Det tar 10 minuter att hitta och slå fast ett fingeravtryck.
Säg att de jobbar vääldigt långsamt, och inte har haft tid att kolla dem de första dagarna... Så säg att redan den 27-29 maj så visste de om att dessa fingeravtryck tillhörde KJ.

Vi går som en flock får och bara lyssnar på deras orkester de dirigerar helt och hållet ENBART för att behålla KJ i häktet.
Eller finns det några andra skäl egentligen till att hålla på bevis? Advokaten måste bara fatta detta och protestera vilt, gör han inte det, så är han inte värdig detta uppdrag.

1. Bilarna togs in för analys
2. Det första de ser i bakluckan är en påse
3. De skickar de på analys. Dna, fingeravtryck och blodspår.
4. De hittar vbs blod, kjs fingeravtryck.
5. De går ut med detta två månader senare som en nyhet.

Är det ok?
Citera
2013-07-13, 01:08
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Är det värkligen någon som tror at KJ lämnat en plastpåse med VB's blod på i hans egen bil???
Om KJ vore mördaren, tror ni inte att han skaffatt bort ALT som var i bilen efter mordet.
KJ må vara annorlunda, kanske ha Asperger, men han är ju inte dumm i huvudet.

Nä, att en plastpåse funnits med VB's blod på, i KJ's bil, pekar efter min mening på att den rigtiga GM
har gjort KJ till scapegoat gjenom at placera bevis i KJ's bil etc.

Nä, det tror inte jag heller.
Dessutom kan blodet på påsen kommit från blodfläcken som fanns i bilen redan innan.
Tycker det tar lång tid med att få fram svaren på proverna de skickar titt som tätt. Detta är ju ett fall där det brinner lite i knutarna. Jag tror inte dom har så mycket på honom som de vill att det ska framstå som.
Denna sista omhäktningen kändes lite skum, nästan som att de sparat på sitt heta "pås-bevis" för att kunna gå på semester.
Citera
2013-07-13, 01:14
Medlem
Citat:
Var en förbannat bra artikel som verkar trovärdig. Nu har vi iaf förhoppningsvis lite fakta att utgå från.

1 Lägenheten är avförd
2 Endast händerna saknas
3 Medhjälpare möjlig.
4 Fortsatta sök i terrängen
Onekligen en klargörande artikel, som vi inte är bortskämda med... Men lite förbryllande att båda åklagarna går på semester; jag tycker det är bedrövligt. Visst måste åklagare ha semester ibland som alla andra, men också att kanske skjuta upp det eller ta hjälp av den dubbla åklagarsidan. Vad ske de med redundandans eller parhäst om de inte kan jobba redundant eller parallellt? Åklagare i stand by-läge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in