Citat:
Ursprungligen postat av
Costanza101
Är reserv på samtliga ansökningar förutom min lägst prioriterade, borde jag tacka ja till alla reserv platser nu eller vad borde jag tänka på?
Om du vill hellre vill plugga på dina högre val; ja. Du får ingen fördel av att tacka nej till några reservplatser. Varje reservplats är autonom och påverkas inte av hur du ligger till på andra utbildningar
Citat:
Ursprungligen postat av
krutklas
Om man fortfarande står som reserv efter urval 2 kan man ju bli inkallad efter att folk inte har registrerat sig/gått på upprop. Är det före nollningen? Det borde det väl vara?
Ska försöka bena ut det här.
1. Registrering och uppror är inte samma sak.
2. Nollningens början varierar från utbildning till utbildning.
Registrering är vid vissa skolor separat. Jag gjorde min registrering 1 vecka före upproret men förekommer även registrering en vecka efter uppropet.
Nollningen kan även börja före och efter uppropet men i regel så börjar det samma dag som uppropet.
Som reserv finns det ofta en risk att du missar första dagen av nollningen men brukar inte vara något socialt problem i det hela.
Citat:
Ursprungligen postat av
victor1987
Tja grabbar fick nyss reda på mit antagningsbesked, jag söker in på fastighet och finans på kth med 1,2 på hp hur ser min prognos ut enligt FB eliten?
Kompletteringsgruppen(BII)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 57
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 6
Högskoleprov(HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 25
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 20
Tror tyvärr inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bronzy
Om man har blivit antagen till en utbildning, kan man då samtidigt stå reserv på en annan samtidigt som man accepterat den man kommit in på? eller måste man lämna den man blivit antagen på ifall man står som reserv på andra ?
Ja, sålänge utbildningen är struken.
Dvs det du är antagen i urval 1 är du garanterat att få börja till höst. Däremot kan du även tacka ja till reservplatser men kommer du in på en utbildning i urval 2 som du var reserv på så stryks den utbildning du var antagen på vid urval 1.
Citat:
Ursprungligen postat av
elpistolero
Testar att bumpa. Någon som har en aning?
Vet ej hur ekonomiutbildningar brukar falla men gissar du kommer in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Huffpuffen
Som jag förstod det var antalet "Antagna" i urval 2 på sidan antalet personer som stått i reserv och fått en plats, men det kanske inte stämmer? I sådana fall kanske jag inte är lika säker som jag trodde.
Är själv på reservplats 6 på gymnasiebetygen till Civilingenjör Informationsteknologi i Uppsala.
Antal antagna i urval 2 = antal antagna till programmet totalt.
Dvs:
Urval 1
X personer antagna + Y personer pga överintag.
Antagna urval 1: X+Y
Vid urval 1 tackar Z personer nej
urval 2
X personer antagna + Y personer pga överintag - Z personer.
Antagna urval 2: X+Y-Z
Ex:
100 pers söker i en kvot.
Vid urval 1 så är 70 pers antagna varav 5 platser är överintag. 30 pers som reserv.
10 personer av dom 70 antagna tackar nej till sin plats. Alla 30 tackar ja till sin reservplatrs
Vid urval 2 så är 65 pers antagna varav sista antagna var reserv #5.
Dvs även om 10 pers tackar nej så kan bara 5 reserver bli antagna pga överintaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
nattraeven
Civ.ing maskin LTH
Reservplats 6
Antalet platser 61
Hur ser mina chanser ut inför urval 2?
HP-kvoten? Tror du kommer in.
Citat:
Ursprungligen postat av
MoneyBOT
Tekniskt basår på chalmers. Reserv nr. 56..
Antar att det är rätt kört för min del?

Tror det tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av
lighten-up
Såg just att någon blivit antagen med det kanske lägsta meritvärdet någonsin
http://oi44.tinypic.com/2b86ps.jpg
Kanske ska införa en minimikrav på betygsdelen för lärare o inte bara för HP.