Citat:
Ursprungligen postat av
Julinho
]För all del. Släng fram materialet som vi ska diskutera. Eller menar du att debatten ska hemfalla åt generaliseringar, typ: alla djurgårdare är födda inom en area som omfattar Norrtälje/Riala/Åkersberga? Då drar jag mig hellre ur.
Det diskussionsunderlaget finns tyvärr inte. Det hade varit intressant med en undersökning om andelen utsocknes födda på respektive läktare, eller den lagfärgsrandiga stockholmskartan från Innerstadspress (eller var det DN) som dyker upp ibland kompletterad med alla medlemmar i DIF-alliansens alla föreningar. Allt det är har tagits förr, det vet du som rutinerad bajen på webben, och är egentligen rätt trist.
Det som är det för många i DIF är att hela defend-prylen känns helt yrvaken. Ska ni komma nu liksom, när vi radat upp sm-guld och pangat rutor och varit hemma kring Gullmars sen 1955. Det hade känts ärligare, och mindre som den yttre fienden i kristid, om det alltid hade funnits den här mentaliteten från er sida. Faktum är ju att geografin i Stockholm aldrig har spelat huvudrollen (om än naturligtvis en biroll) för lagtillhörighet. Faktorerna har här, åtminstone i min generation, varit mer personliga. I den yngre generationen bajare som tagit plats bland era aktiva är situationen en annan av olika anledningar, varav en helt säkert är kulturen med slagsmål mellan högstadieskolorna på Söder i början av 00-talet, och en annan är bilden av Söder, som varje nyinflyttad folkpartist bidrar till att slå sönder. Vi kan se defend-grejen, vi kan förstå varför ni vill ha den, vi kan försöka prata om varför den uppkom, men för oss är det bara plast.