2013-07-11, 23:05
Medlem
tgv23000s avatar
Jag placerar naturligtvis skribent nilosand på ignoreralistan.

Förövrigt on-topic så är det stekhett i Stockholm innerstad just nu, på bostadsmarknaden alltså, ingen bubbla här iallafall, folk har pengar, folk har jobb, samt stor puckel i befolkningspyramiden som ska sätta bo just nu. Acceptpriserna är nu de nya budstartpriserna, slutpriser i snitt 14% över annonserat acceptpris. 1or och mini-2or går för ca 70.000:-/m2 bara det inte är nåt som är skitdåligt, typ markplan, extrem insyn, eller avgift på 4000:-.
Pfhuuu!! tur man redan har bostad.
Senast redigerad av tgv23000 2013-07-11 kl. 23:10.
2013-07-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000

Förövrigt on-topic så är det stekhett i Stockholm innerstad just nu, på bostadsmarknaden alltså, ingen bubbla här iallafall, folk har pengar, folk har jobb, samt stor puckel i befolkningspyramiden som ska sätta bo just nu. Acceptpriserna är nu de nya budstartpriserna, slutpriser i snitt 14% över annonserat acceptpris. 1or och mini-2or går för ca 70.000:-/m2 bara det inte är nåt som är skitdåligt, typ markplan, extrem insyn, eller avgift på 4000:-.

Så du menar att sålänge priserna fortsätter att gå upp och folk är övertygade om att det kommer att fortsätta så för evigt så är det ett tecken på att det inte är en bubbla?

Pengar? Ja ni tjänar 10-15 % bättre än övriga landet men era lägenheter av jämförbar kvalitet är 5-10 ggr dyrare. Jag sägger inte att det är fel prissättning under rådande omständigheter men det är inte ett tecken på en frisk marknad.
2013-07-12, 09:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jo det blir jobbigt när du ska byta upp dig bara, om priserna bara stiger.
2013-07-12, 09:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Pengar? Ja ni tjänar 10-15 % bättre än övriga landet men era lägenheter av jämförbar kvalitet är 5-10 ggr dyrare. Jag sägger inte att det är fel prissättning under rådande omständigheter men det är inte ett tecken på en frisk marknad.

Det är ju inte 5-10 ggr dyrare att bo och det är nog förklaringen till prisnivån, plus alla som desperat letar bostad i sthlm. Man kan helt enkelt inte jämföra landsorten med sthlm.
2013-07-12, 11:14
Medlem
tgv23000s avatar
Dessa starka siffror presenterades alldeles nyss av Valueguard.

Stockholm BR
Senaste mån+1,4%
3 mån+2,4%
12 mån+10,5%
2013-07-12, 12:19
Medlem
Citat:
Dessa starka siffror presenterades alldeles nyss av Valueguard.

Stockholm BR
Senaste mån+1,4%
3 mån+2,4%
12 mån+10,5%

Det är bara att erkänna att mitt ihärdiga orerande inför bekanta att bostäder skulle vara en dålig investering har varit käpprätt åt helvete fel. Åtminstone om man ser hittils, och vad gäller storstäder. Flera har tjänat mer på att bo i 3-4 år och nyligen sälja av än vad de gjort på att jobba (även om man räknar med straffskatten från staten för att inte köpa ny bostad inom tid).

Min grundinställning som olyckskorp i ämnet kvarstår dock och jag frågar mig, hur länge kan detta fortgå? Vad är det som händer egentligen? Vad är fundamenta?
2013-07-12, 12:56
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Det är bara att erkänna att mitt ihärdiga orerande inför bekanta att bostäder skulle vara en dålig investering har varit käpprätt åt helvete fel. Åtminstone om man ser hittils, och vad gäller storstäder. Flera har tjänat mer på att bo i 3-4 år och nyligen sälja av än vad de gjort på att jobba (även om man räknar med straffskatten från staten för att inte köpa ny bostad inom tid).

Min grundinställning som olyckskorp i ämnet kvarstår dock och jag frågar mig, hur länge kan detta fortgå? Vad är det som händer egentligen? Vad är fundamenta?
Hade en arbetskompis, en kärring, värsta besserwissern, som gick omkring och ihärdigt orerade inför alla på jobbet att bostäder skulle vara en dålig investering och hon hade fan nollkoll på bostadsmarknaden och allt annat också förövrigt, herregud vad jag hatade henne, folk som går omkring o slänger ur sej åsikter utan o kunna något, eller ännu värre ger råd till andra, speciellt yngre, är vidriga männinskor. Man ska fanimej hålla käften om saker man ej kan något om, även kunniga ska vara försiktiga med att prata om framtiden för ingen kan se in i framtiden.
Senast redigerad av tgv23000 2013-07-12 kl. 13:02.
2013-07-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild

Ja, du har gjort misstaget att säga "dålig" investering, inte "högrisk". Det är pets.com.
Vad är fundamenta? Idag? Imorrn? Om 10 år? Hur ser man på andra frågor, ser nu att det bor en hel del barn här, men, 90% av lgh är 2r, så vi blir trångbodda.

Som jag ser det kommer demokratin att lösa frågan, väldigt dåligt men du kan inte vinna utan att muta. Så köp aktier i bolagen som bygger alla dessa underjordgrejer, t-banelinjer, vägar etc.
Det är enorma pengar.
2013-07-12, 13:26
Medlem
Citat:
Hade en arbetskompis, en kärring, värsta besserwissern, som gick omkring och ihärdigt orerade inför alla på jobbet att bostäder skulle vara en dålig investering och hon hade fan nollkoll på bostadsmarknaden och allt annat också förövrigt, herregud vad jag hatade henne, folk som går omkring o slänger ur sej åsikter utan o kunna något, eller ännu värre ger råd till andra, speciellt yngre, är vidriga männinskor. Man ska fanimej hålla käften om saker man ej kan något om, även kunniga ska vara försiktiga med att prata om framtiden för ingen kan se in i framtiden.
Nja, men de kunniga har svårt att veta hur säkra deras prognoser är. År 2000 lyssnade jag på Jonung. Jag sa att han bara dravlade. Idag kan vi se att jag hade rätt och han fel.
Idag är det däremot mkt mkt svårt. Räntevapnet är ett gummisvärd från Leklandet. Skulderna, speciellt globalt men även här, är enorma. Många stater går på knäna. Men samtidgt så finns det städer som suger ut. Tex, om Ryssland skulle kasta ut Moskva och St Peterburg..
2013-07-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Ja, du har gjort misstaget att säga "dålig" investering, inte "högrisk". Det är pets.com.
Vad är fundamenta? Idag? Imorrn? Om 10 år? Hur ser man på andra frågor, ser nu att det bor en hel del barn här, men, 90% av lgh är 2r, så vi blir trångbodda.

Som jag ser det kommer demokratin att lösa frågan, väldigt dåligt men du kan inte vinna utan att muta. Så köp aktier i bolagen som bygger alla dessa underjordgrejer, t-banelinjer, vägar etc.
Det är enorma pengar.

Aeh jag skrev fel i inlägget bara. Har faktiskt främst framhållit att det skulle vara en väldig högriskinvestering, och inte direkt orerat sekteristiskt heller, bara framhållit min synpunkt tydligt när frågan kommit upp.

Intressant kan också vara att gemensamt för alla jag känner - inklusive undertecknad - som har haft liknande synpunkter om bostadsmarknaden är att vi är naturvetenskapligt bildade. Det är alltså en tankefälla om att samhällsfenomen inklusive tillgångspriser och ekonomi skulle vara strikt logiska, eller något i den stilen. Sveriges största ekonomibloggare Cornucopia är ytterligare ett exempel på denna kategori som hittils haft galet fel.

Det man glömmer är att statlig makt ytterst sätter spelreglerna för vad en bunt sedlar egentligen ska vara värd.
Senast redigerad av Loser Gone Wild 2013-07-12 kl. 13:42.
2013-07-12, 23:01
Bannlyst
Citat:
Hade en arbetskompis, en kärring, värsta besserwissern...gick omkring och ihärdigt orerade...att bostäder skulle vara en dålig investering...hon hade fan nollkoll på bostadsmarknaden...

Den springande punkten torde vara räntehöjningarna i faggorna och det handlar ingenting om vad folk vill. Tornadon torde vara på väg och det verkar kunna börja i USA, det största huset på jorden byggt av papp istället för med tegel. Det är nyligen som Bernanke bjöd på skrämselhicka. Denna har förstås lagt sig igen, så är det jämt, men av gamla vanliga irrationella anledningar.

Receptet på "giftig cocktail" stavas ökad inflation (den ljugs om där som här), dyrare import därav och obligationer som ingen vill investera i. Allt det där pockar på räntehöjningar. "Har man inte råd" som stat med räntehöjningar så är alternativet att stoppa en del betalningar. Då sticker räntorna av den anledningen, överallt utomlands inte minst. Bostadsobligationer kommer att hänga med, banker vill inte sitta med skräp...nya inkomstkällor kommer att sökas efter....

"Kärringen" ifråga, var inte fel ute.
2013-07-12, 23:15
Medlem
nilosands avatar
Det som får bostadspriserna att stiga är bostadsbristen, samma gäller i USA, fast bara fram till 2007, sedan försvann bostadsbristen och priserna kraschade därför. Bostadsbrist ger inflation, inte nya pengar som många verkar tro.

Youtube är förmodligen deras källa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in