2013-07-11, 22:08
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
För att du ska tro på Gud så vill du observera Gud... Okej, men den svåra frågan som jag ännu inte fått besvarad är hur du kan veta att detta är Gud?

På samma sätt som att jag vet att en häst är en häst när jag ser den. Ser jag gud ska det nog inte vara några problem för denna att göra så att jag förstår att det är gud.
Citera
2013-07-11, 22:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Mitt krav för att tro på Gud var att jag ville se Gud. Har mina krav gått i uppfyllelse? Ja, det har det. Jag tror inte på en Gud som jag inte har sett. Jag har sett Gud men inte med mina ögon, jag har sett honom med min insikt. Visionen för ögat är begränsad, visionen som insikten ger överskrider alla barriärer i tid och rum.
Vad övertygar dig om att visionen i insikten var Gud och inte något du intalade dig själv var Gud?
Citera
2013-07-11, 22:12
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För min del har jag vanligen inga problem med att förstå BJ.

Kanske samma som jag får ut av att läsa BJs inlägg: Informativ kommunikation.
Åh tack för detta upprättande.. dear.

Han gick hemskt hårt åt mig, for nothing, jag hade hade knappt några meningsbyggnadsfel denna omgången ens.

* där ser du Peckahuvud, du har att lära vad världsvan gentilitet betyder !
Citera
2013-07-11, 22:14
Medlem
Citat:
Mitt krav för att tro på Gud var att jag ville se Gud. Har mina krav gått i uppfyllelse? Ja, det har det. Jag tror inte på en Gud som jag inte har sett. Jag har sett Gud men inte med mina ögon, jag har sett honom med min insikt. Visionen för ögat är begränsad, visionen som insikten ger överskrider alla barriärer i tid och rum.

Vad fick dig att försöka finna insikt vad gav insikten om guds existens för glädje, nytta, användingsområde i ditt dagliga liv,? var det en lättnad? var det till hjälp? kan du beskriva insikten? känns dina framtida böner mer relevanta och lyhörda från gud.. och vad är gud/gudomligheten, går den att beskrivas?
Citera
2013-07-11, 22:16
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiter
Citat:
Helt korrekt, människan vänder sig till något övernaturligt i svåra tider. Varför gör människan det undrar man? Varför behöver människan helt plötsligt en Gud i detta ögonblick? En sjöfarare som är mitt i havet i en storm riktar sig helt plötsligt mot himmelen, varför gör han det? Detta bevisar en sak, att människan har i behov av något övernaturligt.
Kan du förklara för oss vad ett övernaturligt fenomen innebär, och ge oss ett bra exempel på något övernaturligt? Undrar också hur det kan komma sig att människor känner en dragning till att tro på något och varför "himmeln är så viktig? Kan det vara så att föräldra till varje ny generation väver in tron/tanken på att våra döda släktingar är i himmeln? Och att den kunskap vi får som barn har betydelse för hur vi ser på världen omkring oss?
Vi människor har behov av något övernaturligt, det finns hos varje människa. Detta behov blir starkare om man utsätts för en fara. Vet inte om du själv upplevt det, men många har känt detta behov. En sjöfarare som är mitt i havet i en storm känner plötsligt ett starkt behov av att bli räddad av något han känner existerar, men vet inte vad. Varför har människan ett sådant behov?
Citera
2013-07-11, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej Handfast! det var längesen

Jag håller delvis med dig. Jag behöver inte tro på en religiös skrift om jag vill kritisera skriften. Talande djur och flygande åsnor definierar inte vad Gud är. I religiös skrift har Gud definierats som en existens som inte är empirisk och kan således inte registreras med empiriska instrument. Jag behöver inte tro på att beskrivningen av Gud är korrekt, jag utgår från beskrivningen för att diskutera/kritisera fenomenet Gud. Så gör väl du också, eller hur?

Det stämmer. Detta gäller ju endast om denna varelse består av partiklar och av energi som kan registreras med våra moderna empiriska instrument.

För det andra, Om vi för diskussionens skull accepterar att närvaron av en varelse som finns över allt och till och med skapade detta allt går att mäta. Om vi (teoretiskt) skulle registrera partiklar och energiflöden jämt spritt över hela universum, hur vet vi med all säkerhet att det är Gud? Varför skulle detta vara Gud? Jag hoppas att du inser att det inte handlar om att bara ”detektera de minsta av partiklar och de svagaste av energiflöden”, det handlar om att resonera att det är Gud, vilket i detta fall är en omöjlighet. Tror du inte det ärade Handfast?

Må våra hjärtan fyllas av den oändliga kärleken så att vi må förstå och komma nära varandra, amen.

Hej på dej du!

Har verkligen alla dessa tusentals gudomligheter beskrivits som "icke empiriska"? Jag har hört människor hävda att Jesus var Gud och klarade man av att spika upp honom på ett kors så borde man även kunna mäta hans existens!

För att kunna mäta Guds existens så måste man först ta reda på vad Gud består av, min Gud består av pasta och för att mäta den så använder jag en ypperlig måttmackapär som jag förvarar i mitt kök, det är som en sticka med olika sorters hål i!
Om du vill göra gällande att din Gud omöjligt kan mätas eller detekteras så är det upp till dig, för mig låter det dock otroligt långsökt att något/någon som skapat vårat universum och även verkar i det (enligt vissa) lyckas göra det helt osynligt. Det låter nästan som magi i mina öron, och sådant är jag inte så förtjust i.

Kärlek och kram på dig med.
Citera
2013-07-11, 22:24
Medlem
Motbeviset för den Kristna guden är att han sände sin enfödde son för att bli korsfäst på jorden, vilket bevisar att han var en dålig far, och om han existerar, borde man inte avguda honom, för att han utnyttjade sin son och skapade massa onödig smärta för honom.

Jämför det här med en bättre Gud, som Zeus, som älskade sin son Herkules så mycket att var redo att låta mänskligheten dö för att skydda honom. Men människor var viktiga för Herkules, så han riskerade hans liv för att rädda mänskligheten.
Senast redigerad av elsydeon 2013-07-11 kl. 22:33.
Citera
2013-07-11, 22:26
Medlem
Citat:
Vi människor har behov av något övernaturligt, det finns hos varje människa. Detta behov blir starkare om man utsätts för en fara. Vet inte om du själv upplevt det, men många har känt detta behov. En sjöfarare som är mitt i havet i en storm känner plötsligt ett starkt behov av att bli räddad av något han känner existerar, men vet inte vad. Varför har människan ett sådant behov?

För att i extrema situationer gör människan vad som helst för att rädda sig själv, att det skall krävas något så extremt som en skeppsförlisning för att man skall vända sig till Gud är givetvis inte ett tecken på att det är något som kommer naturligt, skeppsbrott hör ju knappast till vardagen, eller hur?

Om du på samma sjunkande skepp gick fram till kaptenen och med en övertygande röst förklarade att man kan bli räddad av den magiska skeppsängeln om man bara gnuggar gräddfil på ollonet och stoppar en död fisk i byxan, ja då är det nog inte helt otänkbart att vissa skulle prova denna mirakelkur, människan gör allt för att överleva!
Citera
2013-07-11, 22:29
Medlem
Citat:

Förutom vårat kulturella och religösa arv som påverkar våra handlingar och tankegångar.

Så får vi komma ihåg att människan är medveten om alla sina känslor, i en krissituation märker vi av rädslan och oron, vi vill ha hjälp, vi har alla våran förälder/partner med oss i tanken och det är trygg punkt som vi brukade vända oss till vid kris, finns ingen "mamma" som räddar oss så vill vi att turen är på vår sida, ibland kommer solen fram och havet blir lugnt, känslan är överväldigad och det känns nästan overkligt (övernaturligt) att det kunde vända så snabbt.. Så kortfattat blir att vi har behov av förklaringar på varför naturen fungerar som den gör, slumpmässiga händelser i naturen kombineras med att människan antingen är på rätt plats eller fel plats vid en händelse.
Senast redigerad av slaiter 2013-07-11 kl. 22:31.
Citera
2013-07-11, 22:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi människor har behov av något övernaturligt, det finns hos varje människa.

Nej.

Citat:
Detta behov blir starkare om man utsätts för en fara.

För vissa.

Citat:
Vet inte om du själv upplevt det, men många har känt detta behov.

Argumentum ad populum.

Citat:
En sjöfarare som är mitt i havet i en storm känner plötsligt ett starkt behov av att bli räddad av något han känner existerar, men vet inte vad. Varför har människan ett sådant behov?

Rädslan för det okända, rädslan för döden eller kulturellt förvärvade kneejerk-reflexer.
Citera
2013-07-11, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Men gubben dåå.. vad får DIG att spekulera i min person.. vi är på ett diskussionsforum, varför tar du isf inte hellre tag i din läsokunnighet, så du slipper attackera mig här, är du på stridshumör som vanligt?
Puss
Citera
2013-07-11, 22:39
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag tror det handlar om att komma åt den inre potential som man sällan står i kontakt med. Människan har ofta mycket styrka inkapslad, reserverad för just oförutsedda händelser, detta vecklar ut sig.

så vad som sker, är att det paniska tillståndet helt enkelt aktiveras - du har väl hört talas om styrka som förmår t.ex kvinnor ge sig rakt in i faror och ge sig på att lyfta saker de i icke-paniskt tillstånd aldrig skulle ha orkat ens med bästa viljekraft.

Det är alltså inte viljan som styr, det är hotet, inte människan utan förutsättningen : som anger vilken mobilisering som kroppen är beredd att ge ifrån sig (relativt och rörligt anpassningsbart)

tänkvärt : ...a smooth sea never made a skillful sailor...

eller denna : ... once you´re falling in love, it´s different .... (with selfconciousness and how to relate)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in