Citat:
Ursprungligen postat av
mypenisatrap
Min erfarenhet är att både logik & sannolikhet försvinner all världens väg när ett icke-planerat mord äger rum. Snarare är det följden av en serie omständigheter som leder fram till ett brott, som också avgör omständigheter och händelser efter brottet.
Di luttrade på forumen säger ofta "Inget förvånar mig längre". Men då och då dyker det (mot all logik) upp personer som tror sig veta bättre, lycka till med det.

Fast du ser det ur helt fel perspektiv som jag ser det. Du har givetvis rätt i att de allra flesta skulle handla på ett helt annat sätt vid ett planerat som vid ett icke-planerat mord. Men det betyder inte att det inte finns återkommande logiska typer av händelseförlopp för icke-planerade mord. Alltså att det finns gemensamma nämnare för folk som handlar i panik.
Man bör normalt kunna räkna med att det mesta som skett i detta fallet, har skett mer eller mindre i panik. Man är givetvis fullt medveten om att man lämnat blodspår efter sig i trappuppgången och att polisen skulle kunna vara på plats när som helst egentligen. Att man med den vetskapen skulle våga sig på att ge sig av någon längre sträcka, för att sedan återvända till området (Hunneberg) med bilen, känns nästan otänkbart. I det här skedet vill man så fort det bara är möjligt dumpa kroppen på en lämplig plats för att sedan köra bilen så lite det bara är möjligt, då den är både risig och avställd.
Givetvis kan folk få för sig att göra saker som strider mot all form av logik. Biltjuvar som kör just som biltjuvar är ett typexempel på extremt korkat beteende. Men utgångspunkten måste ändå vara en form av logiskt resonemang kring händelseförloppet, annars är det helt omöjligt att komma vidare i utredningen.