Ja det här med mordvapnet (eller
vapnen, beroende på vad som kommer fram) är ganska oklart.
Polis- och vittnesuppgifter om mordvapnet/-en i HN.se (min fetstil):
På morgonen i BT-hallen, när klubbkompisarna hjälpte GM att packa väskan för att åka hem, borde de märkt om han hade en stor/medelstor kökskniv. Och de frågade retoriskt i HN-artikeln var kniven kom ifrån, de hade alltså inte sett den.
Från intervjun med första brottsoffret i HN.se (min fetstil):
GM kan ha hittat en vass plastskärva på morgonen eller hittat den under natten och haft den i någon byxficka. Men kan en aldrig så vass plastbit som skär över halsen ge skador som enligt artikeln krävde 30-talet invärtes stygn och ihoptejpning? När man plötsligt attackeras kanske man bara uppfattar knivhandtaget ("något vitt") och inte den smala eggen?
Så bytte GM vapen mellan attackerna? Eller var det vita föremålet från första attacken samma kökskniv som poliserna såg GM hålla på balkongen?
Tittar man videobilderna från polisingripandet där GM är beväpnad (rimligtvis med samma vapen som polisen såg på balkongen) kan man ana att knivhandtaget är vitt/ljust:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/17092112/660/normal/633abd439bbc7/varberg1.jpg
FistOfFury var inne på att GM tog kökskniven från BT-hallen just innan han sprang iväg, vilket jag tycker låter rimligt.
Det verkar finnas tre huvudscenarier:
- GM hittar kniven i BT-hallen på morgonen och får med den obemärkt när han lämnar hallen
- GM lämnar BT-hallen obeväpnad (möjligen med en upphittad plastbit) och "uppgraderar" från random upphittad vass plastbit till kökskniv mellan attackerna
- GM har redan kniven i sin ägo (hittar den kvällen innan i BT-hallen / ute på stan, eller har den med sig i packningen) och får med den obemärkt när han lämnar hallen
Det känns som om det skiljer en hel del i uppsåt, planering, sinnestillstånd, osv. mellan scenarierna. Men jag kan väldigt lite om sinnessjukdomar. Hamnar man i något sorts psykologiskt kristillstånd kanske man fortfarande kan dölja sina avsikter, göra förberedelser, agera som efter en plan, etc. Sen kan väl något som verkar avsiktligt/planlagt bero på rena tillfälligheter.