2013-07-11, 08:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Multiversum är som ni säger en tes för att försöka finta bort det (för scientister) så obehagliga faktumet med finetuning. För att försöka kontra den så skapar de en ad-hoc tes som går ut på att försöka applicera evolutionsprincipen på hela kosmos. På så sätt hoppas man slippa förklara varför det är som det egentligen är.
Scientismen har nämligen fått för sig att evolutionsprincipen (med slumpade missbildningar och ett otroligt skarpt urval) inte behöver någon bakomliggande kraft eller annan faktor för att fungera. Genom att skala bort själva början på skapelser (både biologiska och kosmiska), och dessutom har den intellektuella oärligheten att inte ransaka sig själva med att evolutionsprincipen är en ofalcifierbar modell. Den kan appliceras på i princip allt.

Det är kul det där med arrogans och hur man måste dumförklara meningsmotståndare och den man inte håller med bara för att få en mental överhand så man lugnt kan fortsätta i sina egna gamla hjulspår och inte störa med obekväma tankar...

Du kritiserar för ad-hoc, att man får för sig, att man är intellektuellt oärliga och försöker kontra obehagliga "faktum" som "finetuning" (HAH!), men samtidigt sitter du och argumenterar för ex. känslor som analysmetod. Nej, du verkar fast i teistens objektivitetshandikapp. Det är ingen fara, det är en vanlig funktionsnedsättning. Jag ser den här på forumet varje dag.
Citera
2013-07-11, 08:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej det behöver inte vara Gud som gjort dem. Men det är ett faktum att det är en finstämt maskineri. Det talar för att det finns en bakomliggande kod/matris, eller vad man ska kalla det. Det är per definition en Gud. Egentligen är allt ett. Dvs det är en enda enhet. Vi upplever den som delad, men allt hänger ihop

Varför envisas du med att jämföra konstanterna med ett maskineri? Varför skulle det finnas en likhet och varför skulle kunskap om det ena innebära att vi vet hur det andra fungerar?
Att påstå att konstanterna skulle vara föränderliga på det sättet och något så enkelt som maskindelar eller inställningar är arrogant.
Citera
2013-07-11, 08:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är som sagt ett cirkelargument. "allt är som det är för att det är som det är"
Det är ingen förklaring, och det kan användas på allt utan att det går att säga emot. Precis som "Gud är allt".

Vad det är, är en observation. Vad du gör däremot är att påstå att det skulle kunna vara på något annat vis. Jag tycker det är upp till bevis som gäller då..
Citera
2013-07-11, 08:35
Medlem
baylifes avatar
nvm
Senast redigerad av baylife 2013-07-11 kl. 08:56. Anledning: skrev det i en annat inlägg ist
Citera
2013-07-11, 08:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Multiversum är ett begrepp som påstår att det finns oändligt många universum och att vi blev lyckligt lottade bland dessa oändligt många. Tänk dig att du har en ratt som du vrider för att ställa in 20 stycken konstanter. Har du de rätta värdena får du ett stabilt universum annars faller den samman. Enligt modellen har vårt universum alltså slumpats fram bland oändligt många, och vi har alltså blivit lyckligt lottade bland oändligt många. Riktigt bra tur måste vi ha haft, eller hur?

Riktigt bra tur måste du ha haft, med tanke på alla dessa förfäder som gjorde rätt sak vid rätt tillfälle för att träffa just den personen man träffade. Detta i tusentals generationer! Det finns ju oändligt många variabler och det är astronomiska odds att just du hade kommit till världen. Men någonting hade väl kommit oavsett, eller så hade det inte det. Det betyder inte att man ska hänga upp sig på sannolikheter.
Citera
2013-07-11, 08:44
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Precis men det är så frustrerande.
Vad dom gör är att dom ändrar i de kosmologiska konstanterna och lagarna så dom får ett alternativt universum och sedan använder dom det som ett argument mot det enda kända universum vi har idag. ett oärligt argument eftersom dom skapar ett problem som inte finns.

Det är komiskt hur 526 hävisar till min så kallade bristande kunskap inom fysik när Drakes sannolikhets ekvation är ett mattematiskt problem. Låt oss säga att det är ett fysiskt problem och att man kan beräkna det med naturlagarna som nämnare, då hade sannolikheten varit att det fanns liv på varje planet i univerusm.
Som jag kan förstå det så påstår 526 att man kan räkna ut sannolikheten utan att veta vad Ω är. Lite kul om så vore fallet. Förstår jag fel?
Senast redigerad av baylife 2013-07-11 kl. 08:57.
Citera
2013-07-11, 09:37
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Som jag kan förstå det så påstår 526 att man kan räkna ut sannolikheten utan att veta vad Ω är. Lite kul om så vore fallet. Förstår jag fel?
Jag skulle vilja säga att 526 är ett "Ω" 526Ω för att vara exakt. För det är helt omöjligt att ta sig igenom, jag har inte kraft tillräckligt iaf känner jag.
Citera
2013-07-11, 09:42
Bannlyst
Jag har inte läst tråden, jag bara hoppar in för att jag såg att baylife svamlade om sannolikhet.
Man har gjort heroiska försök att få ihop the grand unifying theory, och det har lett till att vi har ungefär 10^500 olika teorier att välja bland. Antagligen den sämsta förutsägelse i fysikens historia. Därför måste man nu åberopa den antropiska principen för att förklara vårt universum, och även abiogenesis är numera underkastat den antroiska princien.
Allt detta goglar man upp på 5 min så det krävs inget snille för att begripa vilket dilemma detta är för kosmologi, teoretisk fysik och evolutionsbiologi.
Citera
2013-07-11, 10:13
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag har inte läst tråden, jag bara hoppar in för att jag såg att baylife svamlade om sannolikhet.
Man har gjort heroiska försök att få ihop the grand unifying theory, och det har lett till att vi har ungefär 10^500 olika teorier att välja bland. Antagligen den sämsta förutsägelse i fysikens historia. Därför måste man nu åberopa den antropiska principen för att förklara vårt universum, och även abiogenesis är numera underkastat den antroiska princien.
Allt detta goglar man upp på 5 min så det krävs inget snille för att begripa vilket dilemma detta är för kosmologi, teoretisk fysik och evolutionsbiologi.
Vad har evolutionsbiologi med Fysik och kosmologi att göra? att du ens nämner dessa tre i samma mening gör att din post tappar legitimitet.
vad man menar med en teori om allt är, en teori som omfattar de fyra fundamentala krafterna inget annat (starka, svaga,elektro och gravitation)
GUT är bara ett steg på vägen till TOE GUT är inte accepterad till motsättning till standardmodellen som kan testas och observersas och är i min mening det bästa vi har och beskriver hur tre fundemantala krafter samverkar och påverkar i naturen. andra konkurrenter till standard modellen är bland annat string theory men problemet med denna är att den inteheller kan testas eller observeras och därmed fungerar den enbart i abstrakt mattematik.

antropiska principen, är i min mening mer filosofi än fysik och den skapar ett problem som inte egentligen finns. den ifrågasätter ändringar i lagarna eller om lagarna hade samverkat annorlunda hur det då hade påverkat materia. Jag ser inte viktigheten i att diskutera det. Man kan implementera antropiska principen på vad som helst och du vill alltid få samma svar. Men det som stör mig mest med den är att den hintar till att universum styrs av slump något jag har svårt att acceptera, som väl är, är detta bara en ide och bygger på filosfiska antaganden och inte på fakta.
Citera
2013-07-11, 10:22
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Nej det behöver inte vara Gud som gjort dem. Men det är ett faktum att det är en finstämt maskineri. Det talar för att det finns en bakomliggande kod/matris, eller vad man ska kalla det. Det är per definition en Gud. Egentligen är allt ett. Dvs det är en enda enhet. Vi upplever den som delad, men allt hänger ihop

Att förklara så det logiska sinnet förstår är omöjligt för det dyker alltid upp en vägg nånstans :-).
Citera
2013-07-11, 10:32
Medlem
sannkunskaps avatar
[quote=BlackJewel|44255814]
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Ja med öppet sinne menas att hjärtat är med, dvs med känsla.. att öppna upp för improvisation och våga lyssna inåt för att känna efter vilka impulser man behöver och också för att orientera sig i den tillvaro där man hämtar inspiration ifrån.

Men det är personliga tolkningar, inga sanningar.. jazzmusiker vilka jammar nätterna igenom, kommer ju in i närmast transliknande former, som skulle kunna sägas vara "av religiös art" , eller att måla en stor tavla är att gå igenom flera processer där man behöver lägga vanlig rationalitet åt sidan, för att komma åt det mer innersta.. men man vet vilka komponenter och sinnesstämning som behöver vara där, man lyckas ju överföra det, det är gripbart och överförbart.

då menar jag att begreppet gud/gudsupplevelse är totalabstrakt, det är alltså i sig just ingenting, utan så flyktigt att recan upplevelse är flyktig; ingen.. har ens kommit en millesekund i närheten av att ens definiera Gud, som ju ändå är världens största kollektiva myt, att "ägna sig åt" (och många lycksökare där).

Det finns inre vetskap som är svårare att lära sig, talanger som inte direkt går att läsa sig till, som t.ex vänlighet, tålamod hjälpsamhet, social kompetens, smidighet och den där intuitionen som bygger på logik i botten men med ifrågasättandet av logik, vilken föder fram nya frågeställningar och med det utgör innovation, som driver mänskligheten framåt..

Viss är väl upplevelsen av en sol eller av ljuset i sig stort och mäktigt, men kan man inte ta till vara på det, för att GE, dvs översätta sina upplevelser och konkret GE och med det öka nytta och glädje av insikter, så är det ju ganska intetsägande att prata om en omnipotent allestädes närvarande gud, varför då inte lika gärna prata om det SOM REDAN ÄR, vilket är generösare ärligare, eftersom det faktiskt inte ens är meningen att långsökta förklaringar om livets källa, skulle göra människan varken klokare vänligare och därmed intelligentare med bättre förmåga att t.ex samsas, samarbeta, älska mer och stressa ner och uppleva större tillfredsställelse.

Där Gud givits framfart har hagelenheten inte sett gränser.. så det har med råga kokats ner till en mild liten inre förhoppning om att överlämna sig, jag tror att det är för att dem vilka så gärna vill tro, känner sig så maktlösa och inte orkar kämpa, man har blivit naggad i kanten och förlorat kurage.. så man hoppas att tankar och känslor skulle göra skillnad (när har tankar och känslor gjort skillnad för någon, ärligt.. )

Nu är ju din fråga väldigt teoretiskt uppställd, eftersom den som sitter i en brunn troligtvis drivs och mobiliserar sina yttersta krafter att ta sig ur brunnen upp till ljuset.

Människan i paniskt läge, förmår mobilisera starkare tro än människa i ohotad situation, tro mig.. hjärnan går igenom hela registret och kommer plocka fram just det svar som gör det möjligt att kämpa sig upp, med precis vad som helst för vad som krävs, det går på autopilot, MEN... dock krävs vissa referensramar personlighet och meriter givetvis. Men.. vill du säga att enbart "känslan för ljusets styrka, skulle rädda människan upp" ?

Vilja men också styrka krävs, dvs konkret förankring och beredskapå att kämpa, med enbart känslan för ljus, dör människan där på botten av brunnen.. tänkande över hur vackert ljuset strilar, rakt mot den.. och känner sig träffat... men sen då? Vi träffas av ljus redan när vi lämnar skötet och genom reflexsystemet utvecklar sig vår perceptionsförmåga, ett system som noggrant utformas de första åren och systematiserar in precis allt, för just oförberedda lägen, att lösa ut fallskärmar ur ryggraden.. förmågor vi tror vi inte har, men som vi har lagrade : vad har det med gud att göra??

Människan är ett nervknippe uppirån och ner.. i förbindelse med omvärlden.. vi känner långt utanför vår hud.. så, vad har det med gud eller tro att göra?

Vi behöver ju inte ens tänka för att vara medvetandegjorda, vi sorterar på autopilotfunktion, per systematik, tack och lov

Mellan konstskapande och gudsupplevelse?

Ja för det första, konstutövaren går rationellt till väga, för att sinnen ska uppleva ett musikstycke som vackert, krävs en viss sortering och rangordning i det myller av impulser som når konstnären, att interpretera, via inre känslor överföra det till ett papper ett instrument eller i rörelser, så alla kan uppleva det han/hon upplever.. och inspireras.

en gudsupplevelse är ju väldigt INTROVERT och blir enbart långsökt så fort den kläs i ord.. det visar sig gång på gång att där ju enbart är tomhet och skrammel om saker som redan är uttolkade med namn på. Varför Gud, på riktigt är ett överflödigt fantasifoster att ha som ömsom slagpåse, ömsopm anklagare och försvarare.

Jag tycker uppriktigt lite synd om dem, vilka söker sig till tomhet/gud... det är ett genuint självbedrägeri, bestående att mentala avspeglingar och ett ideligen intrasslande i saker som är helt onödiga - livet är HÄR & NU.

Det är därför vi lever, för att vi betyder någonting, för varandra.. vi behöver inte ens mer än så, ändå vill man skapa behov så är så långsökta att det blir som mentala rubbningar till slut. Och mkt riktigt, har man fått överge religionernas självrättfärdigande plats överallt.. men vilken tid det har tagit, och oj så många platser som finns kvar, att sopa undan den där missunnsamma moralismen, över rätten att få leva i fred och ägna sig åt vad ens logik kommer fram till, istället för att slava myterier.

Förstår inte riktigt denna fråga.

Wow! Jag älskar dina små utsvävningar :-).

Vi vill gärna hitta en form, en struktur på det ogripbara. Det är just där det skiter sig. Jag vet hur mitt logiska sinne fungerar och jag blir rejält trött på det ibland.
Citera
2013-07-11, 10:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan förstå saker på två sätt. Det ena är genom logik, indelat i delar. Ett sk reduktionistiskt perspektiv. Delarna skapar helheten. Det andra sättet är det holistiska sättet. Man får en insikt om något. Utifrån detta kan man skapa delarna. Dvs helheten skapar delarna.
Direkt förståelse kan inte användas som bevis i den meningen att det är ett fysiskt eller logiskt verifierande. Men det är ändå en förståelse. Det man kallar känsla. Tex hur man smider järn, hur man spelar instrument, målar tavlor, justerar en bromsfjäder. Saker man måste uppleva för att hitta förståelsen. På samma/liknande sätt kan man förstå det kosmiska helheten. Informationen finns inom oss, inbyggd i själva systemet

Alltså ännu ett av dina försök på att smyg-legitimera induktiva 'argument'. Som vanligt utan substans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in