Citat:
Ursprungligen postat av
KlopFer
1.
http://www.borsdata.se/screener
Välj t.ex "large cap" och sedan klickar du på utdelning så får du en lista på dom 30 största företag i Sverige som delar ut bra med pengar.
2.Hade jag slängt in pengar på något för 15år sedan hade jag gjort det i t.ex apple och sålt på 700usd. Hade räckt med 150k vid 2003 det hade vid deras peak ca 700usd blivit 7,4miljoner.
Om man jämför med Avanza så ser man att Börsdata har Tele2 B aktien i sin screener, varför den och inte A?
Börsdata anger också P/E 10,6 och P/S 0,9 medan Avanza anger P/E 14,35 och P/S 1,20, varför är det så?
Börsdata anger utdelning/aktie på 35,10 medan Avanza skriver 5,25 som Ordinarie utdelning, och 28,00 som "Distribution av värdepapper". Slår man ihop dessa får man ju 33,25 kr/aktie.
Vad får man egentligen för utdelning? Vad innebär Distribution av värdepapper? Om det står med i en aktie, tillhör den summan utdelningen då också?
P/E och P/S ser ju bra ut för Tele2, dessutom hög utdelning. Är Tele2 ett köpvärt bolag, just nu?
Har bara köpt indexfonder hittills, men jag blir sugen på mitt första aktieköp nu av dessa siffror.
Ska man köpa A eller B, och hur vet man det? Många frågor men evigt tacksam för svar.