2013-07-09, 15:24
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectDesign
Hej,
Under vt-2012 pluggade jag en kurs på 30 hp och tog 100% studiemedel.
I februari nångång fick jag jobb, som var tänkt att vara högst tillfälligt.
Så blev det dock inte, jag fick fast heltid på det här jobbet i april och tog emot sista csn utbetalningen i maj.

Jag har alltså tjänat en bra bit över fribeloppet, inte tagit några poäng och inte anmält ändringarna till csn.

Jag inser ju att jag snart kommer få hem ett återkrav på hela beloppet men börjar noja över att dom kanske även polisanmäler mig för bidragsfusk ( något som absolut inte var min mening!)

Någon som har erfarenhet av detta?
Ju snabbare du kontaktar csn, ju lägre riska att du blir anmäld.
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
har inte fått mitt studiemedel sen December, det är bra det, men nu vill de att jag ska betala 2 546 kr, vad fan? har till den 15 Juli att betala den, idag fick jag ett nytt brev där jag måste betala 600 kr till?
Inte lust att berätta vad som står i de olika breven?
2013-07-09, 15:26
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Inte lust att berätta vad som står i de olika breven?
Kan säga att den med 2500 kr är från försäkringskassan.

"Beslut"
Försäkringskassan beslutrar att du ska betala tillbaka 2 546 kronor som du har fått för mycket i förlängt underhållsstöd för tiden december 2012- Januari 2013.

Underhåll har jag alltid trott var för folk som har barn?
Senast redigerad av Dimak 2013-07-09 kl. 15:32.
2013-07-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ju snabbare du kontaktar csn, ju lägre riska att du blir anmäld.

Vad kan hända om jag blir anmäld, på riktigt alltså? Jag vill ju ändå betala tillbaka skiten, kan ju inte va nån åklagare som vill ta i det tramset?
2013-07-09, 15:37
Medlem
Antts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectDesign
Vad kan hända om jag blir anmäld, på riktigt alltså? Jag vill ju ändå betala tillbaka skiten, kan ju inte va nån åklagare som vill ta i det tramset?
Ring och fråga dem istället för att ställa frågan här.
Det är smartare att kontakta dem snabbt och få ren fakta än kvalificerade gissningar på flashback. Du får gärna återkomma om du fick svar från dem, kan vara intressant för andra att veta vad som gäller.
2013-07-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Kan säga att den med 2500 kr är från försäkringskassan.

"Beslut"
Försäkringskassan beslutrar att du ska betala tillbaka 2 546 kronor som du har fått för mycket i förlängt underhållsstöd för tiden december 2012- Januari 2013.

Underhåll har jag alltid trott var för folk som har barn?

Du är barn, iaf så länge du går på gymnasiet. Du har förmodligen skolkat så mycket att CSN dragit in sitt bidrag. Du har inte längre rätt till det förlängda underhållsstöd som du fått för de månader du med facit i hand inte hade rätt till CSN.
2013-07-09, 17:51
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Du är barn, iaf så länge du går på gymnasiet. Du har förmodligen skolkat så mycket att CSN dragit in sitt bidrag. Du har inte längre rätt till det förlängda underhållsstöd som du fått för de månader du med facit i hand inte hade rätt till CSN.
jaja är vuxen sen ett år tillbaks, får betala , svider som fan i plånboken. Jag vill vara barn igen
2013-07-10, 05:48
Medlem
zorzes avatar
felpost
2013-07-10, 10:31
Bannlyst
Jag har sökt till teknisk basår KTH och förhoppningsvis så läser jag programmet till höst. I gymnasiet så läste jag en samhällsvetenskaplig linje och det är som ni vet mycket text och inte mycket matematik. Jag har aldrig läst Kemi eller Fysik förutom högstadiet och fick väl VG på båda kurserna då. Matematik har jag endast läst Matte A till C och godkänd på alla 3 kurser. Jag ser både fram emot att läsa basåret men samtidigt lite nervös. Jag har alltid varit lite medioker på matte men har jag duktiga pedagogiska lärare som förklarar steg för steg hur man ska göra få att lösa talet så ska det inte vara några problem. Jag är väldigt intresserad av att läsa samhällsbyggnad alt maskinteknik (lutar dock mest åt samhällsbyggnad). Vad tror ni, kommer jag ha en bra chans att klara av basåret? Jag har läst strökurser på högskolan tidigare och har klarat alla utan problem så allt kommer inte vara nytt för mig, har dessutom ett bra flexibelt extraknäck på helgerna där jag förhoppningsvis kan jobba utan att ta lån.

Ni som har läst basåret på KTH, vad tycker ni? Jag ser fram emot att läsa basåret till höst och letar redan efter studiematerial. Jag vet att denna fråga har säkert varit upp 100 gånger tidigare isf ber jag om ursäkt, alltid kul att diskutera lite.

Ha det gott.
2013-07-10, 10:47
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Kan du ge några råd till kommande basår studenter?
Även om du formellt sett inte har någon nollning, programtillhörighet m m och är lite utstött jämfört med de övriga riktiga programmen på universitetet så ska du nog gå in med inställningen att detta är ditt första universitetsår. Det är inga problem att klara sig, men vill du göra bra ifrån dig och kunna välja vilket program som helst med garantiplatsen så kommer du långt med en seriös inställning. Givetvis ska du räkna den sommarmatte som skickas ut och givetvis lägger du ner 8 timmar per dag oavsett (det finns alltid mer att göra om du skulle bli klar med uppgifterna, du kan ju t ex kolla in lite ingenjörsmatte redan då).
2013-07-10, 11:22
Medlem
sigurts avatar
Två frågor:

1. Vilken aktie är billigast som samtidigt har utdelningar? (behöver ju inte vara den aboslut billigaste men vore kul att veta lite ungefär vart dom billigaste ligger)

2. Drömmen är ju att hitta ett bolag som är billigt som fan och sen blir ett monsterföretag där aktien stiger MYCKET! Kan ni skriva ut lite företag som verkligen lyckats med detta? Då menar jag inte att kursen rustat upp några 100% och sen har den gått ner igen. Utan långsiktiga investeringar där bolagen byggts upp stabilt under en lång tid. Ni kan lista era dröminvensteringar om ni fick slänga in kapital i några valfria bolag för sen ca 10-15 år sen.
2013-07-10, 13:08
Medlem
galenindivids avatar
Hej!

Jag bytte bank från Swedbank till SEB för ett par år sedan. Får varje år en utdelning från Ericsson B från swedbank. Har inget minne alls att jag har aktier därifrån, deras (mitt) VP konto, men det står att jag har 180 antal ericsson B aktier där. Sjukt att jag inte vet om det, är det möjligt att inte äga aktier o ändå få hem en check (utdelning) på ca 350 sek varje år? Ska jag gå till Swedbanks kontor o sälja av dem eller vad är det som händer?

Tacksam för snabba svar!
2013-07-10, 13:20
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galenindivid
Hej!

Jag bytte bank från Swedbank till SEB för ett par år sedan. Får varje år en utdelning från Ericsson B från swedbank. Har inget minne alls att jag har aktier därifrån, deras (mitt) VP konto, men det står att jag har 180 antal ericsson B aktier där. Sjukt att jag inte vet om det, är det möjligt att inte äga aktier o ändå få hem en check (utdelning) på ca 350 sek varje år? Ska jag gå till Swedbanks kontor o sälja av dem eller vad är det som händer?

Tacksam för snabba svar!

Behåll dina aktier, du får skatta bort mycket om du ska sälja utan att veta inköpskostnaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in