2013-07-10, 13:23
Medlem
galenindivids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Behåll dina aktier, du får skatta bort mycket om du ska sälja utan att veta inköpskostnaden.

Sant, men jag behöver pengarna och har inte intresset för aktier så ser ingen anledning o behålla dem, det är så små pengar ändå så kommer ändå aldrig bli något stort.
2013-07-10, 13:38
Medlem
galenindivids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Behåll dina aktier, du får skatta bort mycket om du ska sälja utan att veta inköpskostnaden.

Inköpskostnaden får jag väl reda på när jag går dit?
2013-07-10, 13:38
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galenindivid
Sant, men jag behöver pengarna och har inte intresset för aktier så ser ingen anledning o behålla dem, det är så små pengar ändå så kommer ändå aldrig bli något stort.

Behöver du pengarna så.

Citat:
Ursprungligen postat av galenindivid
Inköpskostnaden får jag väl reda på när jag går dit?

Om du inte vet att du äger dem så har du nog inte köpt dem utan de är en gåva eller arv så då får du sannolikt inte reda på det. Men kolla.
Senast redigerad av 1979 2013-07-10 kl. 13:41.
2013-07-10, 17:39
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Två frågor:

1. Vilken aktie är billigast som samtidigt har utdelningar? (behöver ju inte vara den aboslut billigaste men vore kul att veta lite ungefär vart dom billigaste ligger)

2. Drömmen är ju att hitta ett bolag som är billigt som fan och sen blir ett monsterföretag där aktien stiger MYCKET! Kan ni skriva ut lite företag som verkligen lyckats med detta? Då menar jag inte att kursen rustat upp några 100% och sen har den gått ner igen. Utan långsiktiga investeringar där bolagen byggts upp stabilt under en lång tid. Ni kan lista era dröminvensteringar om ni fick slänga in kapital i några valfria bolag för sen ca 10-15 år sen.

1. http://www.borsdata.se/screener

Välj t.ex "large cap" och sedan klickar du på utdelning så får du en lista på dom 30 största företag i Sverige som delar ut bra med pengar.

2.Hade jag slängt in pengar på något för 15år sedan hade jag gjort det i t.ex apple och sålt på 700usd. Hade räckt med 150k vid 2003 det hade vid deras peak ca 700usd blivit 7,4miljoner.
Senast redigerad av KlopFer 2013-07-10 kl. 17:47.
2013-07-10, 19:13
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
1. http://www.borsdata.se/screener

Välj t.ex "large cap" och sedan klickar du på utdelning så får du en lista på dom 30 största företag i Sverige som delar ut bra med pengar.

2.Hade jag slängt in pengar på något för 15år sedan hade jag gjort det i t.ex apple och sålt på 700usd. Hade räckt med 150k vid 2003 det hade vid deras peak ca 700usd blivit 7,4miljoner.

Om man jämför med Avanza så ser man att Börsdata har Tele2 B aktien i sin screener, varför den och inte A?

Börsdata anger också P/E 10,6 och P/S 0,9 medan Avanza anger P/E 14,35 och P/S 1,20, varför är det så?

Börsdata anger utdelning/aktie på 35,10 medan Avanza skriver 5,25 som Ordinarie utdelning, och 28,00 som "Distribution av värdepapper". Slår man ihop dessa får man ju 33,25 kr/aktie.
Vad får man egentligen för utdelning? Vad innebär Distribution av värdepapper? Om det står med i en aktie, tillhör den summan utdelningen då också?

P/E och P/S ser ju bra ut för Tele2, dessutom hög utdelning. Är Tele2 ett köpvärt bolag, just nu?
Har bara köpt indexfonder hittills, men jag blir sugen på mitt första aktieköp nu av dessa siffror.
Ska man köpa A eller B, och hur vet man det? Många frågor men evigt tacksam för svar.
2013-07-11, 03:34
Medlem
Troll0lzs avatar
Hej!

Här har ni en helt grön snubbe som inte kan ett smack om aktiehandel, men som ändå är intresserad av att ge det en chans. Jag har läst en hel del om de olika metoderna och jag insåg att Swingtrading är nog det mest ideala för en person som mig (rätta mig gärna om jag har fel).

Som sagt så kan jag verkligen ingenting om aktier. Så om det finns någon vänlig själ här som skulle vilja berätta för mig hur jag ska gå tillväga för att komma igång, vad jag ska tänka på, risker och möjligheter, så skulle jag verkligen uppskatta det!

Kan även tillägga att jag har runt 5-10k att röra mig med.

Tacksam för svar!
2013-07-11, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Två frågor:

1. Vilken aktie är billigast som samtidigt har utdelningar? (behöver ju inte vara den aboslut billigaste men vore kul att veta lite ungefär vart dom billigaste ligger)

2. Drömmen är ju att hitta ett bolag som är billigt som fan och sen blir ett monsterföretag där aktien stiger MYCKET! Kan ni skriva ut lite företag som verkligen lyckats med detta? Då menar jag inte att kursen rustat upp några 100% och sen har den gått ner igen. Utan långsiktiga investeringar där bolagen byggts upp stabilt under en lång tid. Ni kan lista era dröminvensteringar om ni fick slänga in kapital i några valfria bolag för sen ca 10-15 år sen.

Fingerprint Cards är nog det bolaget jag har lyckats bäst med. Köpte dom förra året för 4:- och idag är dom uppe på 54 :- en ökning på nästan 1000%
2013-07-11, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Om man jämför med Avanza så ser man att Börsdata har Tele2 B aktien i sin screener, varför den och inte A?

Börsdata anger också P/E 10,6 och P/S 0,9 medan Avanza anger P/E 14,35 och P/S 1,20, varför är det så?

Börsdata anger utdelning/aktie på 35,10 medan Avanza skriver 5,25 som Ordinarie utdelning, och 28,00 som "Distribution av värdepapper". Slår man ihop dessa får man ju 33,25 kr/aktie.
Vad får man egentligen för utdelning? Vad innebär Distribution av värdepapper? Om det står med i en aktie, tillhör den summan utdelningen då också?

P/E och P/S ser ju bra ut för Tele2, dessutom hög utdelning. Är Tele2 ett köpvärt bolag, just nu?
Har bara köpt indexfonder hittills, men jag blir sugen på mitt första aktieköp nu av dessa siffror.
Ska man köpa A eller B, och hur vet man det? Många frågor men evigt tacksam för svar.

Kollar på http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Borstabeller/ där finns allt automatiskt uträknat
och väldigt enkel sökfunktion osv osv
2013-07-11, 20:07
Medlem
2 stycken frågor.

1) Hur långt är ett "candlestick"? Alltså, vad avgör när ena stängs, och ett annat öppnar?
Så som jag förstått det, så är tex en candlestick 5 minuter lång, om du är inne i ett 5 minutes chart.
och ett candlestick är 1 timme långt om du är inne på ett 1h chart. Är jag ute och cyklar?

2) Valuta. Jag vet att man ska köpa när de ligger lågt, och sälja när det ligger högt. Men hur säljer man när man inte redan äger något?
jag såg ett Youtube-klipp där en snubbe sa att forex var att föredra över aktier för att det bland annat är öppet 24h, men också för att du kan gå med vinst även om marknaden går nedåt. Han sa att om valutan stod högt, kunde man sälja (tex euron) när den gått ner.
hur är det med det där? Man kan väl inte gå in och sälja när man inte har något i valutan sedan tidigare`?

Han i klippet menade alltså, om du vaknade en dag, satte på datorn och såg att EUR/USD låg högt, och var påväg ner.. så kunde du sälja, sätta din stoploss högt och take profit lågt och gå med vinst.
Men som sagt, hur går det till när du inte redan har köpt just den/det valutaparet? Hoppas ni fattar vad jag menar.
2013-07-11, 20:44
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NMT
hur går det till när du inte redan har köpt just den/det valutaparet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blankning

Man lånar.
2013-07-11, 21:56
Medlem
Är nybörjare men har börjat leka lite med TA och OMXS30 och hittils har det gått över förväntan bra men inser väldigt snabbt att courtaget äter upp stora delar av de slantar jag slitit för att få ihop. Min tanke är att man kanske kan fattigmans-swingtrada över 2-4veckorsperioder med avanza zero vid uppgång och lägga slantarna i typ spiltan räntefond (0,1% avg) på nedgång. Är medveten om att stop/loss köp/sälj måste läggas i god tid innan motstånd och stöd eftersom det är fonder. Undviker helst tjurar och björnar ett tag till tills jag lär mig mer. Vill fortsätta med ISK så avanza mini är uteslutet.

Tänker jag galet? Finns det bättre alternativ till räntefonder? Synpunkter? (TA-skeptiker behöver ju inte bemöda sig om att dissa den delen)

Nån som har erfarenhet av liknande upplägg?
2013-07-12, 00:18
Medlem
tant-astrids avatar
En fråga
Skulle köpa mina första aktier nu och fastande vid värde? Kursen på aktien jag är intresserad ligger på 2 sek st måste jag fylla i dagens värde eller går det bra att pruta? Och skriva att jag vill köpa dom för 0.50 öre st :-)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in