2013-07-10, 21:23
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Som vit heterosexuell man har jag aldrig blivit behandlad annorlunda för mitt kön min läggning eller min religion. Många av de vänner jag har som är av annorlunda hudfärg eller läggning har mött mycket hat genom sina dagar. Att jag fokuserar på hudfärg är väl ganska betingat då diskussionen kräver det?

Det skulle jag väl säga att de är ja

Jag har blivit diskriminerad pga mitt kön (kvinnodominerad arbetsplats), stött på hat från andra etniciteter, nästan dagligen får man höra / läsa om att jag som vit man våldtar kvinnor och är n-n-nazist.
Folk hatar, så är det bara, jag tycker varken det är mer eller mindre rätt att hata någon för att den är bög, neger eller nazist. Alla får stöta på hat i en form eller en annan och det är hatet som är problemet, inte varför någon råkar hata en viss grupp.
Citera
2013-07-10, 23:25
Medlem
Citat:
Vi kan börja med wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor
SCB,
http://www.scb.se/statistik/AM/AM9902/2004A01/AM9902_2004A01_BR_AM78ST0402.pdf

http://www.ingenjorskarriar.se/lon/article3653210.ece
Ok wikipedia-artikeln påstår att vi i sverige har en löne-skillnad mellan män och kvinnor på mellan 1 och 7% beroende på vilka saker man kompenserat för fast när man faktiskt dykt in och kontrollerat löner på 750 000 personer fans en omotiverad löneskillnad på 0.6% som dessutom justerades.

Scb's dokument står för den höga siffran i intervallet 1-7% efter justeringar och det deklareras inte att de t.ex inte justerat för produktivitet eller chefskap.

När det gäller ingengörer tyder det mesta på att de borde rätta till ingångslönerna omgående så får vi mäta resultatet om ett par år. Så på den punkten är jag med dig.

Detta lämnar oss fortfarande med att det inte finns ett bevisat lönegap beroende på diskriminering i Sverige.

Citat:
Jag har ingen aning vad du menar med denna mening...

Konstigt, jag trodde att du skulle göra det med tanke på att det var du som tog upp argumentet mot vita heterosexuella män, jag förstår inte vilken relevans det hade så jag tänkte att du kanske skulle förklara när det ställdes mot dig. Kan jag då anta att det var ett korkat argument och att vi är överens om att behandla alla former av brott med åsyftan på etnicitet, Sexualitet, religion eller livsåskådning som hatbrott oavsett vem det drabbar?
Citera
2013-07-10, 23:58
Medlem
Citat:
Nej, har jag sagt eller ens någonsin anspråkat på något liknande? Jag pratar om en överrepresentation. Vita män i Rinkeby/tensta/rosengård osv är väl knappast en representativ grupp för Sverige?
Det som är intressant i detta påstående är att du saknar kunskap i hur man läser statistik (för du har bevisligen en förkärlek till statistik). Statistik är inte bara siffror och kolonner utan man måste alltid sätta statistik i sitt sammanhang och man måste också se eventuella bakomliggande orsaker till resultatet. Ett fel du gör i att du säger att "vita män är underrepresenterade i att vara kränkta" är att du inte ser statistiken rakt igenom, och att det knappast ger en bild av verkligheten. Verkligheten är att du måste, för att kunna konstatera ett faktum, kunna se om det kan ligga eventuella sociologiska förklaringar till den överrepresentation du ser. Det kan, när allt kommer omkring, helt enkelt vara så att vita män inte är överrepresenterade i statistiken helt enkelt för att majoritetsbefolkningen inte är lika lätta att kränka, vilket i sig är en ganska given förklaring. En minoritet känner sig ofta mer sårbar bland majoriteter, vilket är p.g.a. att denne känner sig utanför. Därför noterar ofta minoriteten kränkningar p.g.a. dess ursprung oftare än vad en hos majoriteten gör. Det är ett scenario du kan fundera över när du läser statistik.

Citat:
Det är en observation. Jag har både sett och varit delaktig i hatet gentemot homosexuella, muslimer och svarta/araber, speciellt det sistnämnda i en väldigt stor utsträckning.
Och med det vill du mena att det är viktigare att upplysa om vad dessa utsätts för istället för att som helhet försöka sudda bort diskriminering i samhället? Bra, då kan vi lika bra sluta diskutera om hur Judarna utsattes för folkmord under 2:a Världskriget eftersom att majoriteten av de som utsattes för folkmord var Ryssar och Kineser, vilket bevisar att det argumentet inte fungerar. Men hur som haver är det samma sak här, läs statistiken rätt!

Citat:
Nu hycklar du lite väl mycket va?

Att judarna inte är en egen etnicitet spelar ingen roll även om jag verkligen kan se dig försöka rädda dig själv genom det.
Nej, jag hycklar inte utan sätter din världsbild i perspektiv av att det som du vill framföra egentligen är helt snedvridet eftersom att det i sådana fall skulle vara Judarna som var mest priviligierade till att få hjälp mot hatbrott, och inte muslimerna. Det som är roligt när man diskuterar kränkningar och hatbrott är att du inte heller visat några som helst tecken på att du förstått att det i annat fall också kan ha kulturella förklaringar. Ett exempel är att Kineser ofta blir utsatta för rasism, vilket kom upp under debatten kring Kinapuffar (Även om just Kinapuffar i sig knappast var en kränkning som sådan, läs Nima Dervish). Trots det verkar det enligt rapporter finnas färre fall av Kineser som faktiskt anmäler diskriminering. Det finns i det fallet många Sociologer som har förklarat det hela med att det i Kinesisk kultur anses vara skamligt att känna sig kränkt, eftersom att deras syn på individens heder utgår mycket från personlig styrka.

Citat:
Har jag aldrig skrivit, även om jag tycker det. Här har du ett axplock

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svarare-for-invandrare-att-fa-jobb/
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/jobb-svart-for-utbildade-invandrare/
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/extra-svart-for-invandrare-fa-jobb-i-malmo/

Vill du att jag även skall bifoga källor till att kvinnor tjänar mindre?
Eller att bögar ofta utsätts för hatbrott pga sin läggning?
Återigen ser du inte Sociologiska förklaringar till varför invandrare, speciellt nykomna sådana, har svårt att få jobb. Det handlar ofta om språket, det handlar också om att deras utbildning som de ofta har i sina hemländer måste kompletteras i Sverige, och att det därför är svårt för dessa att skaffa jobb. Om du vill ändra på det, sätt dig in i invandringspolitiken, och försök hitta lösningar på det som måste förbättras.
Citera
2013-07-11, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelastkingofscotland
Det som är intressant i detta påstående är att du saknar kunskap i hur man läser statistik (för du har bevisligen en förkärlek till statistik). Statistik är inte bara siffror och kolonner utan man måste alltid sätta statistik i sitt sammanhang och man måste också se eventuella bakomliggande orsaker till resultatet. Ett fel du gör i att du säger att "vita män är underrepresenterade i att vara kränkta" är att du inte ser statistiken rakt igenom, och att det knappast ger en bild av verkligheten. Verkligheten är att du måste, för att kunna konstatera ett faktum, kunna se om det kan ligga eventuella sociologiska förklaringar till den överrepresentation du ser. Det kan, när allt kommer omkring, helt enkelt vara så att vita män inte är överrepresenterade i statistiken helt enkelt för att majoritetsbefolkningen inte är lika lätta att kränka, vilket i sig är en ganska given förklaring. En minoritet känner sig ofta mer sårbar bland majoriteter, vilket är p.g.a. att denne känner sig utanför. Därför noterar ofta minoriteten kränkningar p.g.a. dess ursprung oftare än vad en hos majoriteten gör. Det är ett scenario du kan fundera över när du läser statistik.

Ojdå, det känns som att matten blev lite för svår för någon...

Jag har läst mer statistik än de flesta och handlar dagligen med tolkning av statistik. Det här är ingen statistik om kränkning i sig, det här är statistik om att kvinnor får mindre i lön. Bemöt mig med saklig kritik istället för att divergera till dina egna åsikter om kränkningar.

Att invandrarnamn blir förbisedda vid jobbansökning har en förklaring. Personen som sköter ansökningarna vill inte ha en invandrare. Förklara för mig, ge mig en enda anledning, till ett annat scenario?

Ja det finns sociologiska förklaringar, det är väl det ämnet vi pratar om? Den sociologiska förklaringen är: Vissa människor klarar inte av diversitet och därmed finns det en fobi eller hat för det som är annorlunda. Det har funnits sedan tidernas begynnelse och kommer troligen inte dö ut förrän det har orsakat det sista kriget.

Jag har gett dig fakta att kvinnor och invandrare blir kränkta, motbevisa mig eller erkänn att du har fel. Hyckleriet blomstrar alltmer för vart inlägg du skriver.

Citat:
Och med det vill du mena att det är viktigare att upplysa om vad dessa utsätts för istället för att som helhet försöka sudda bort diskriminering i samhället? Bra, då kan vi lika bra sluta diskutera om hur Judarna utsattes för folkmord under 2:a Världskriget eftersom att majoriteten av de som utsattes för folkmord var Ryssar och Kineser, vilket bevisar att det argumentet inte fungerar. Men hur som haver är det samma sak här, läs statistiken rätt!

Du har ingen grund i dina uttalanden. Bara för att en viss grupp är mer utsatt betyder det inte att det är mer synd om denna. Sluta försöka läsa mellan raderna, du misslyckas varenda gång.

Citat:
Nej, jag hycklar inte utan sätter din världsbild i perspektiv av att det som du vill framföra egentligen är helt snedvridet eftersom att det i sådana fall skulle vara Judarna som var mest priviligierade till att få hjälp mot hatbrott, och inte muslimerna. Det som är roligt när man diskuterar kränkningar och hatbrott är att du inte heller visat några som helst tecken på att du förstått att det i annat fall också kan ha kulturella förklaringar.

Ingen förtjänar mer hjälp än någon annan vid hatbrott men... Jag har aldrig sagt att muslimerna eller för den delen någon annan grupp förtjänar att bli kränkta mer än någon annan, oavsett om det är en minoritet eller majoritet. Jag har aldrig personligen sett en jude bli kränkt annat än på skämt och det var därför dom inte var inkluderade. Återigen, slutsatser som inte stämmer eftersom du är inkapabel till att hantera text.

Vilka kulturella förklaringar menar du? Att kvinnor i västländer skall få mindre betalt, alltså en kvinnohatande kultur? Att vår kultur är xenofobisk? Jag har kommit med källor, motbevisa dom inte med någon sketen länk som handlar om någon löjlig kinapuffslogo.

Citat:
Återigen ser du inte Sociologiska förklaringar till varför invandrare, speciellt nykomna sådana, har svårt att få jobb. Det handlar ofta om språket, det handlar också om att deras utbildning som de ofta har i sina hemländer måste kompletteras i Sverige, och att det därför är svårt för dessa att skaffa jobb. Om du vill ändra på det, sätt dig in i invandringspolitiken, och försök hitta lösningar på det som måste förbättras.

Du frågar efter källor och läser dom inte ens. Förstår du inte att du framstår som en idiot?

Jag har haft sakligare debatter med radikala feminister...
Citera
2013-07-11, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falaxard
Ok wikipedia-artikeln påstår att vi i sverige har en löne-skillnad mellan män och kvinnor på mellan 1 och 7% beroende på vilka saker man kompenserat för fast när man faktiskt dykt in och kontrollerat löner på 750 000 personer fans en omotiverad löneskillnad på 0.6% som dessutom justerades.

Scb's dokument står för den höga siffran i intervallet 1-7% efter justeringar och det deklareras inte att de t.ex inte justerat för produktivitet eller chefskap.

När det gäller ingengörer tyder det mesta på att de borde rätta till ingångslönerna omgående så får vi mäta resultatet om ett par år. Så på den punkten är jag med dig.

Detta lämnar oss fortfarande med att det inte finns ett bevisat lönegap beroende på diskriminering i Sverige.

Fast ett lönegap på 1-7% är ju fortfarande ett lönegap. Att du inte tror att kvinnor tjänar mindre än män finner jag fascinerande. Testa googla på det, du kommer hitta mycket.

Citat:
Konstigt, jag trodde att du skulle göra det med tanke på att det var du som tog upp argumentet mot vita heterosexuella män, jag förstår inte vilken relevans det hade så jag tänkte att du kanske skulle förklara när det ställdes mot dig. Kan jag då anta att det var ett korkat argument och att vi är överens om att behandla alla former av brott med åsyftan på etnicitet, Sexualitet, religion eller livsåskådning som hatbrott oavsett vem det drabbar?

Låt oss se på vad du skrev:
Citat:
Att homosexuella åker på stryk för sin läggning är ju ganska väl belagt men är de som blir utsatta för dessa hatbrott verkligen representativa för de homosexuella?

Så det du frågar är alltså om homosexuella som "åker på stryk" verkligen kan sägas vara homosexuella... Jag förstår ärligt talat inte vad du menar.
Citera
2013-07-11, 02:14
Medlem
Citat:
Fast ett lönegap på 1-7% är ju fortfarande ett lönegap. Att du inte tror att kvinnor tjänar mindre än män finner jag fascinerande. Testa googla på det, du kommer hitta mycket.

Låt oss se på vad du skrev:

Så det du frågar är alltså om homosexuella som "åker på stryk" verkligen kan sägas vara homosexuella... Jag förstår ärligt talat inte vad du menar.

1. 1-7% är lönegapet vi fortfarande inte förklarat med den modell SCB använde. En modell SCB i sin egen publikation säger inte har alla variabler inräknade, eftersom de listar de variabler de använde. Jagh har räknat upp 2 till som de inte tog med bland annat produktivitet. Detta betyder att det går att skala av de här 7% som finns i SCBs publikation och föra siffran närmre den där sista %enheten. till och med då kan det finnas andra oupptäckta anledningar än diskriminering till att ett lönegap existerar.
Målet är inte att alla ska ha samma lön för ALLA arbeten, samma yrke eller ens samma arbetstid, utan att det inte ska finnas ett lönegap baserat på diskriminering.

Frågan om de misshandlade homosexuella var en analogi med samma grund som ditt påstående med vita män som bor i rinkeby och liknande. Du ställde frågan om de var representativa för sverige, vilket inte har någon som helst bäring på om ett brott begånget mot dem är ett hatbrott eller inte.
Därför ställdes frågan om De homosexuella som misshandlas är representativa för den homosexuella gruppen i stort för att illustrera hur lite bäring det har på argumentet.
Senast redigerad av falaxard 2013-07-11 kl. 02:17.
Citera
2013-07-11, 07:59
Medlem
SnyggveLannerbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Har aldrig träffat på en svensk som uppriktigt sagt hatar muslimer, homosexuella eller svarta.

Eh, var bor du, under en sten?
Citera
2013-07-11, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falaxard
1. 1-7% är lönegapet vi fortfarande inte förklarat med den modell SCB använde. En modell SCB i sin egen publikation säger inte har alla variabler inräknade, eftersom de listar de variabler de använde. Jagh har räknat upp 2 till som de inte tog med bland annat produktivitet. Detta betyder att det går att skala av de här 7% som finns i SCBs publikation och föra siffran närmre den där sista %enheten. till och med då kan det finnas andra oupptäckta anledningar än diskriminering till att ett lönegap existerar.
Målet är inte att alla ska ha samma lön för ALLA arbeten, samma yrke eller ens samma arbetstid, utan att det inte ska finnas ett lönegap baserat på diskriminering.

Jag förstår inte hur du inte kan tro på det... Snart börjar jag länka regeringens och oppositionens jämställdhetspolitik.

Åh nej.. "det finns bakomliggande sociala anledningar till att halva sverige befolkning tjänar bättre än den andra halvan". Tag nästa länk då..

http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/skillnaden12.pdf // Kvinnor har en vägd skillnad på 6.1 och en ovägd skillnad på 13.9.

Citat:
Frågan om de misshandlade homosexuella var en analogi med samma grund som ditt påstående med vita män som bor i rinkeby och liknande. Du ställde frågan om de var representativa för sverige, vilket inte har någon som helst bäring på om ett brott begånget mot dem är ett hatbrott eller inte.
Därför ställdes frågan om De homosexuella som misshandlas är representativa för den homosexuella gruppen i stort för att illustrera hur lite bäring det har på argumentet.

Fast det är dom väl? Säg mig en homosexuell man som gick igenom ens grundskola, gymnasiet och det unga livet utan trakasserier? Du vet väl att ett hatbrott inte nödvändigtvis innebär misshandel?

Även om denna punkt har blivit otroligt mycket bättre så existerar det fortfarande.
Citera
2013-07-11, 12:00
Medlem
Give-Em-Alls avatar
Citat:
Fast det är dom väl? Säg mig en homosexuell man som gick igenom ens grundskola, gymnasiet och det unga livet utan trakasserier? Du vet väl att ett hatbrott inte nödvändigtvis innebär misshandel?

Även om denna punkt har blivit otroligt mycket bättre så existerar det fortfarande.
Säg mig en heterosexuell man som gick igenom ens grundskola, gymnasiet och det unga livet utan trakasserier? Jag blev utsatt för trakasserier, mina kompisar lika så, många av mina tjejkompisar, många av mina kollegor, många av mina kusiner, etc. Så om du vidgar dina vyer istället för att ha skygglappar så skulle du nog se att det kanske inte är så speciellt unikt att man blivit trakasserad under sina unga år.
Citera
2013-07-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ojdå, det känns som att matten blev lite för svår för någon...

Jag har läst mer statistik än de flesta och handlar dagligen med tolkning av statistik. Det här är ingen statistik om kränkning i sig, det här är statistik om att kvinnor får mindre i lön. Bemöt mig med saklig kritik istället för att divergera till dina egna åsikter om kränkningar.

Att invandrarnamn blir förbisedda vid jobbansökning har en förklaring. Personen som sköter ansökningarna vill inte ha en invandrare. Förklara för mig, ge mig en enda anledning, till ett annat scenario?

Ja det finns sociologiska förklaringar, det är väl det ämnet vi pratar om? Den sociologiska förklaringen är: Vissa människor klarar inte av diversitet och därmed finns det en fobi eller hat för det som är annorlunda. Det har funnits sedan tidernas begynnelse och kommer troligen inte dö ut förrän det har orsakat det sista kriget.

Jag har gett dig fakta att kvinnor och invandrare blir kränkta, motbevisa mig eller erkänn att du har fel. Hyckleriet blomstrar alltmer för vart inlägg du skriver.

För det första blir man inte kränkt av att inte bli kallad till en intervju, möjligtvis diskriminerad. Att kränka någon är att begå en aktiv handling gentemot någon.

Varför kan det inte förklaras med en enklare, troligare förklaring? En ansökningsansvarig har kort tid på sig att fylla ut en tjänst som företaget som betalar lönen har behov av. En gallringsprocess sker redan vid ansökningarna. Att man hellre tar en svensk på en svensk arbetsplats kan ha med språk, kultur och samarbetsskäl att göra. Naturligtvis får företag själva välja hur dem vill anställa, vi lever inte i en kommunistisk diktatur. Hade mångkulturalism varit ekonomiskt framgångsrikare på företag hade naturligtvis invandrare gått före i kön, tror du att privata företag är mer intresserade av att föra en kulturideologisk kamp än att maximera vinsten? Din slutsats är din egen och långt från någon sanning om verkligheten. Vänstersocionomflams om du frågar mig.
Citera
2013-07-11, 12:19
Medlem
Give-Em-Alls avatar
Ganska komisk figur den där GoMute
Citera
2013-07-11, 12:24
Medlem
Citat:
Du frågar efter källor och läser dom inte ens. Förstår du inte att du framstår som en idiot?
Läs detta:
Citat:
Hur tänker du egentligen när du säger nåt så korkat? Först och främst: "Det vita heterosexuella mannen", är alltså alla inom denna kategori priviligierade enligt dig? Har dessa inte drabbats hårt av arbetslösheten, nedskärningarna i välfärden och den klart försämrade sjukvården? Är det bara muslimer och homosexuella som blir hårt utsatta? Eller ska du köra argumentet "Titta på alla som är rika och förmögna i Sverige, dessa är ju vita heterosexuella män". Det argumentet är totalt verklighetsfrånvarande och saknar totalt relevans i sammanhanget. Bara för att en man som råkar ha samma hudfärg, läggning och kön som mig så betyder det att det är en tröst för mig, om jag nu skulle sitta arbetslös?

Dessutom blir jag ganska mörkrädd när jag märker hur mycket folk börjar tänka på etnicitet i första hand framför individer. Du är en av de som bidrar till rasismen i vårt land!

Citat:
Och hur tror du att en vit man som bor i t.ex. Rinkeby blivit behandlad? Ska vi se det som okey eftersom att han, i landet Sverige, inte är en minoritet eller ska vi fördöma det p.g.a. att han faktiskt blir dåligt behandlad? Och det där med att "du känner en massa" är egentligen ingenting jag tar seriöst i en diskussion som har lite klass. Du vet mycket väl vad du själv har för inställning till vilka det är som blir dåligt behandlade och inte. Ska vi prata om vilka som får utstå väldigt många kränkningar så kan det vara bra att konstatera att en av de värst utsatta folkgrupperna i Sverige är Judarna, vars samfund ständigt utsätts för hot. Och dessa hot brukar inte ofta tas upp i Svensk TV, eftersom att den absolut största minoriteten i Sverige är just muslimer, och det är dessa som ofta utsätter Judar för hot, p.g.a. dess hat mot Israel.
http://www.youtube.com/watch?v=a6JHJxnQhpI

Jag tycker att hela diskussionen blir enormt löjlig när man ska prata om vilka det är mest synd om. Oavsett om du är en Svensk, muslim eller Kines så ska man aldrig tolerera kränkningar, oavsett om dessa är etniskt motiverade eller inte. Därför ser jag inte dig som speciellt seriös då du påpekar att "vita heterosexuella män har det lättare".

Citat:

Nej, jag hycklar inte utan sätter din världsbild i perspektiv av att det som du vill framföra egentligen är helt snedvridet eftersom att det i sådana fall skulle vara Judarna som var mest priviligierade till att få hjälp mot hatbrott, och inte muslimerna. Det som är roligt när man diskuterar kränkningar och hatbrott är att du inte heller visat några som helst tecken på att du förstått att det i annat fall också kan ha kulturella förklaringar. Ett exempel är att Kineser ofta blir utsatta för rasism, vilket kom upp under debatten kring Kinapuffar (Även om just Kinapuffar i sig knappast var en kränkning som sådan, läs Nima Dervish). Trots det verkar det enligt rapporter finnas färre fall av Kineser som faktiskt anmäler diskriminering. Det finns i det fallet många Sociologer som har förklarat det hela med att det i Kinesisk kultur anses vara skamligt att känna sig kränkt, eftersom att deras syn på individens heder utgår mycket från personlig styrka.

Det är ganska intressant det här eftersom att hela ditt svar till mig behandlade kvinnornas löner, när jag inte ens nämnt ett enda ord om det i hela debatten. Sedan försöker du slänga på mig en massa allmänna omdömen om att jag är dålig på mattematik, att jag inte läser dina källor och att jag är en idiot, vilket enligt mig, bevisligen med detta sagt, säger mer om dig än om mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in