Citat:
Ursprungligen postat av
thelastkingofscotland
Det som är intressant i detta påstående är att du saknar kunskap i hur man läser statistik (för du har bevisligen en förkärlek till statistik). Statistik är inte bara siffror och kolonner utan man måste alltid sätta statistik i sitt sammanhang och man måste också se eventuella bakomliggande orsaker till resultatet. Ett fel du gör i att du säger att "vita män är underrepresenterade i att vara kränkta" är att du inte ser statistiken rakt igenom, och att det knappast ger en bild av verkligheten. Verkligheten är att du måste, för att kunna konstatera ett faktum, kunna se om det kan ligga eventuella sociologiska förklaringar till den överrepresentation du ser. Det kan, när allt kommer omkring, helt enkelt vara så att vita män inte är överrepresenterade i statistiken helt enkelt för att majoritetsbefolkningen inte är lika lätta att kränka, vilket i sig är en ganska given förklaring. En minoritet känner sig ofta mer sårbar bland majoriteter, vilket är p.g.a. att denne känner sig utanför. Därför noterar ofta minoriteten kränkningar p.g.a. dess ursprung oftare än vad en hos majoriteten gör. Det är ett scenario du kan fundera över när du läser statistik.
Ojdå, det känns som att matten blev lite för svår för någon...
Jag har läst mer statistik än de flesta och handlar dagligen med tolkning av statistik.
Det här är ingen statistik om kränkning i sig, det här är statistik om att kvinnor får mindre i lön. Bemöt mig med saklig kritik istället för att divergera till dina egna åsikter om kränkningar.
Att invandrarnamn blir förbisedda vid jobbansökning har en förklaring. Personen som sköter ansökningarna vill inte ha en invandrare. Förklara för mig, ge mig en enda anledning, till ett annat scenario?
Ja det finns sociologiska förklaringar, det är väl det ämnet vi pratar om? Den sociologiska förklaringen är: Vissa människor klarar inte av diversitet och därmed finns det en fobi eller hat för det som är annorlunda. Det har funnits sedan tidernas begynnelse och kommer troligen inte dö ut förrän det har orsakat det sista kriget.
Jag har gett dig fakta att kvinnor och invandrare blir kränkta, motbevisa mig eller erkänn att du har fel. Hyckleriet blomstrar alltmer för vart inlägg du skriver.
Citat:
Och med det vill du mena att det är viktigare att upplysa om vad dessa utsätts för istället för att som helhet försöka sudda bort diskriminering i samhället? Bra, då kan vi lika bra sluta diskutera om hur Judarna utsattes för folkmord under 2:a Världskriget eftersom att majoriteten av de som utsattes för folkmord var Ryssar och Kineser, vilket bevisar att det argumentet inte fungerar. Men hur som haver är det samma sak här, läs statistiken rätt!
Du har ingen grund i dina uttalanden. Bara för att en viss grupp är mer utsatt betyder det inte att det är mer synd om denna. Sluta försöka läsa mellan raderna, du misslyckas varenda gång.
Citat:
Nej, jag hycklar inte utan sätter din världsbild i perspektiv av att det som du vill framföra egentligen är helt snedvridet eftersom att det i sådana fall skulle vara Judarna som var mest priviligierade till att få hjälp mot hatbrott, och inte muslimerna. Det som är roligt när man diskuterar kränkningar och hatbrott är att du inte heller visat några som helst tecken på att du förstått att det i annat fall också kan ha kulturella förklaringar.
Ingen förtjänar mer hjälp än någon annan vid hatbrott men... Jag har aldrig sagt att muslimerna eller för den delen någon annan grupp förtjänar att bli kränkta mer än någon annan, oavsett om det är en minoritet eller majoritet. Jag har aldrig personligen sett en jude bli kränkt annat än på skämt och det var därför dom inte var inkluderade. Återigen, slutsatser som inte stämmer eftersom du är inkapabel till att hantera text.
Vilka kulturella förklaringar menar du? Att kvinnor i västländer skall få mindre betalt, alltså en kvinnohatande kultur? Att vår kultur är xenofobisk? Jag har kommit med källor, motbevisa dom inte med någon sketen länk som handlar om någon löjlig kinapuffslogo.
Citat:
Återigen ser du inte Sociologiska förklaringar till varför invandrare, speciellt nykomna sådana, har svårt att få jobb. Det handlar ofta om språket, det handlar också om att deras utbildning som de ofta har i sina hemländer måste kompletteras i Sverige, och att det därför är svårt för dessa att skaffa jobb. Om du vill ändra på det, sätt dig in i invandringspolitiken, och försök hitta lösningar på det som måste förbättras.
Du frågar efter källor och läser dom inte ens. Förstår du inte att du framstår som en idiot?
Jag har haft sakligare debatter med radikala feminister...