2012-11-06, 13:07
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Satt "butlern" Pierre Beckman någonsin anhållen för misstanke kring försvinnandet?? Om inte så kan man undra varför.. Den som var den siste att se ett BO brukar ofta få det hett om öronen.

Tror inte det, men krävs väl lite mer på fötterna för att anhålla någon än att han var den sista som såg honom? Speciellt eftersom det handlar om ett försvinnande och inte mord. Människorov i såna fall men då måste väl polisen ha stark misstanke om att Björkegren faktiskt rövats bort.

Det var lite före min tid men enligt vad jag uppfattat trodde många vid tidpunkten att Björkegren flytt självmant ifrån skulderna.
Senast redigerad av wonderland 2012-11-06 kl. 13:10.
Citera
2012-11-06, 13:44
Medlem
LaScalas avatar
Idag tog man upp fallet i "Efter tio" i TV4.
Björkegrens son var i studion ocn berättade om sin far, om hur ovissheten påverkat familjen och om alla spekulationer.
Citera
2013-07-06, 20:12
Medlem
Någon som känner till pälshandlaren Chanow, den bordell det sägs han skulle ha bedrivit i övervåningen i Gamla Stan på sent 1970-tal med många politiker som besökare, hans koppling till Sandhamnsligan och den ärevördiga Dr Dangoor?
Citera
2013-07-11, 01:09
Medlem
http://www.expressen.se/kvp/han-hade-skulder-i-undre-varlden/

Har svårt att få ihop det.

Snuten påstår ju att CEB blev mördad kvällen/natten innan butlern var där.
Varför skulle i så fall butlern ljuga om att han varit där dagen efter träffat CEB stuckit iväg och passat dottern för att senare komma tillbaka och då är CEB borta?

Det enda sättet det kan gå ihop på är att butlern är en av indrivarna och att det helt enkelt spårade ur.
Butlern blir förmodligen senare själv mördad förmodligen för att truten går.

Hur var det förövrigt med fillipinske snubben?
Vem är detta?
Vad gör han idag?

Mycket intressant fall.
Citera
2013-07-11, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GranneMedGud
Någon som känner till pälshandlaren Chanow, den bordell det sägs han skulle ha bedrivit i övervåningen i Gamla Stan på sent 1970-tal med många politiker som besökare, hans koppling till Sandhamnsligan och den ärevördiga Dr Dangoor?

Så du reggade dig augusti 2011 och väntade alltså två år med att skriva ditt första inlägg?
Nånting säger mig att du har info om detta fall.

Finns förövrigt en del matnyttigt om detta fall på svenska mord.

http://www.svenskamord.se/index.php?topic=8036.0
Citera
2013-07-31, 18:21
Medlem
Nej, jag har inget mer att tillägga just i detta fall mer än att jag på tidigt 1980-tal kom i indirekt kontakt med Dangoor och i direkt kontakt med hans hantlangare Chanow. Det jag då fick veta om dessa mystiska herrar har väckt min nyfikenhet. Så mycket kan jag säga att den "utrikesintelligenta" och den undre världens respekt för denna i även den finare societeten accepterade Gudfader var ofantligt stor och jag är övertygad om att denne inte stillatigande lät sig bli dragen vid näsan av en nasal konst- och fastighetsskojare. Särskilt som mycket av de pengar Dr D på olika mer eller mindre ädla sätt inbringade gick till för honom "ädlare" ändamål.
Citera
2013-11-02, 21:42
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GranneMedGud
Nej, jag har inget mer att tillägga just i detta fall mer än att jag på tidigt 1980-tal kom i indirekt kontakt med Dangoor och i direkt kontakt med hans hantlangare Chanow. Det jag då fick veta om dessa mystiska herrar har väckt min nyfikenhet. Så mycket kan jag säga att den "utrikesintelligenta" och den undre världens respekt för denna i även den finare societeten accepterade Gudfader var ofantligt stor och jag är övertygad om att denne inte stillatigande lät sig bli dragen vid näsan av en nasal konst- och fastighetsskojare. Särskilt som mycket av de pengar Dr D på olika mer eller mindre ädla sätt inbringade gick till för honom "ädlare" ändamål.
Någon som vet vad Selim Dangoor gör idag? Lever han ens?

Han köpte väl i alla fall huset i Diplomatstaden av CEB men något gick fel om jag minns rätt. Dangoor betalade köpeskillingen men blev inte ägare till huset av p.g.a. av formella skäl av något slag. Och köpeskillingen gick inte att få tillbaka. De spontana teorierna bland hyfsat insatta då, var att denna affär blev CEBs bane.
Citera
2013-11-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Någon som vet vad Selim Dangoor gör idag? Lever han ens?

Han köpte väl i alla fall huset i Diplomatstaden av CEB men något gick fel om jag minns rätt. Dangoor betalade köpeskillingen men blev inte ägare till huset av p.g.a. av formella skäl av något slag. Och köpeskillingen gick inte att få tillbaka. De spontana teorierna bland hyfsat insatta då, var att denna affär blev CEBs bane.

Varför gick inte köpeskillingen att få tillbaka; CEB "ville" inte...!?
Citera
2013-11-02, 23:17
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gruvjagarn
Varför gick inte köpeskillingen att få tillbaka; CEB "ville" inte...!?
Den ingick nog i "den allmänna konkursen". Samtliga fordringsägare fick i så fall vara med och dela på de pengarna och det betydde i praktiken att allt gick till staten eller bankerna.
Citera
2013-11-04, 07:42
Medlem
Nej Salim Dangoor är död sedan 15 år tillbaka. Hans barn lever dock. En av dem David Dangoor är svensk generalkonsul i New York. Det lär finnas intressanta kopplingar mellan familjerna Dangoor och Lundin. Är det någon som vet något mer om detta?
Citera
2013-12-30, 09:54
Medlem
HerrVesslas avatar
Sitter och lyssnar på dokumentären om Björkegren.

Jag tror inte ett dugg på att Björkegren gömt sig eller mördats pga sina skulder eller skumma affärer. Ingen tjänar något på att ta livet av en gäldenär. Det troligaste är väl att butlern hamnat i konflikt med Björkegren i Björkegrens hem och det slutade med mord. Kanske Björkegren konfronterade butlern med att något försvunnit, kanske utlovade pengar/lön som uteblivit. En alternativ teori är väl att han fått besök av indrivare som gått för långt av misstag, men oklarheterna kring butlerns förehavanden gör att den teorin är svag.
Senast redigerad av HerrVessla 2013-12-30 kl. 09:58.
Citera
2014-01-01, 13:24
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Sitter och lyssnar på dokumentären om Björkegren.

Jag tror inte ett dugg på att Björkegren gömt sig eller mördats pga sina skulder eller skumma affärer. Ingen tjänar något på att ta livet av en gäldenär. Det troligaste är väl att butlern hamnat i konflikt med Björkegren i Björkegrens hem och det slutade med mord. Kanske Björkegren konfronterade butlern med att något försvunnit, kanske utlovade pengar/lön som uteblivit. En alternativ teori är väl att han fått besök av indrivare som gått för långt av misstag, men oklarheterna kring butlerns förehavanden gör att den teorin är svag.
Lön som uteblivit!? Samtidigt skriver du att ingen tjänar på att ta livet av en gäldenär. Och det stämmer kanske när det gäller lönesummor. Men knappast när det gäller blåsningen av Dangoor. Denne hade en oprioriterad fordran på CEB i storleksordningen 80 miljoner. CEB hade skulder på 1,5 miljarder kr, varav nästan allt var säkrat genom olika panter. Dangoor hade knappast något att förlora på att döda CEB om han nu gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in