Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-02, 04:09
  #253
Medlem
X-faktums avatar
"Miljadären som försvann (Björkegren)" (1 dec 2018)
Citat:
I media har misstankar framförts mot hans ”butler”, som var den siste som såg honom i livet. Men polisen har i varje fall inte haft tillräckliga bevis för att det skulle räcka till ett åtal mot mannen. Det hela är ett fullständigt mysterium och många har spekulerat över hur han kan ha mördats.
Citat:
En tid ansågs han vara en av de rikaste i landet, god för kanske 2,5 miljarder kr, men i samband med fastighetskrisen i början av 1990-talet föll hans finansimperium samman och han försattes slutligen i personlig konkurs.
Citat:
Den 2 juni 1994 försvann Björkegren spårlöst från sin bostad i Viken bara timmar innan han enligt sin planering skulle flyga till Stockholm där han bokat rum på Grand Hôtel. Teorierna går isär huruvida han iscensatte sin egen flykt eller röjdes ur vägen av skumma affärsbekanta. Allt tyder på att han inte längre är i livet, trots att det då och då kommit rapporter om observationer av personer som liknar honom. Bland annat kom det tips om att han setts shoppa på NK i Stockholm, att han bodde på ett hotell i Oman, att han gick till en viss bank i Schweiz och han bodde i primadonnan Git Gays brors hus i Paraguay.
Citat:
Märkligt nog anmäldes han försvunnen av familjen först drygt två veckor efter försvinnandet. Björkegrens butler var den sista person som såg honom i livet och den som skulle ha kört honom till flygplatsen. Enligt butlerns vittnesmål var Björkegren hemma i sitt hus på förmiddagen den 2 juni 1994. Butlern uppgav till polisen att han under förmiddagen åkt hem till sin egen bostad för att under några timmar passa sitt barn. Då han återvände var både Björkegren och hans resväska redan borta.
Citat:
Det uppmärksammades senare att butlern betalat en privat skuld med en dyrbar Rolexklocka och en mycket värdefull tavla ur Björkegrens privata samling.
Citat:
År 2012 kom det ett uppslag från före detta chefen för rikskriminalen, Tommy Lindström, att Björkegren hade skulder i undre världen som hade samband med hans konstinköp.
Citat:
Mordutredningen på Carl-Eric Björkegren ligger fortfarande öppen men ingen jobbar aktivt med fallet.
[...]
I november 2005 dödförklarades Björkegren av Stockholms tingsrätt.
Citat:
Butlern har senare dömts för annan och mindre allvarlig brottslighet. Under i varje fall en tid var butlern försvunnen.
https://arwidson.wordpress.com/2018/...nn-bjorkegren/
Citera
2018-12-02, 06:51
  #254
Medlem
Soterns avatar
"Butlern har senare dömts för annan och mindre allvarlig brottslighet. Under i varje fall en tid var butlern försvunnen."

Intressant. Jag trodde butlern fortfarande är försvunnen.
Citera
2019-01-01, 18:41
  #255
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

http://29juli1965.blogspot.com/2019/...-sparlost.html

Citat:

"När ekonomin var på topp uppgick hans förmögenhet till 2,5 miljarder kronor. Senare skulle det visa sig att det mesta var uppbyggt som ett luftslott. Men, intresset för konsten verkar ha varit äkta.
I början av 90-talet - jag kommer väl ihåg den krisen - sprack luftslottet. Konstmarknaden föll också kraftigt.
Här började Carl-Eric ställa in sin betalningar, konstverken pantförskrevs och det mesta såldes. Han hade också personliga skulder på ungefär 220 miljoner. Till stor del var alla tillgångar belånade och han hade gått i personlig borgen för företagen.
1991 försattes han i personlig konkurs med skulder på 1,3 miljarder kronor.
Det här ändrade inte hans personliga vanor... Han bodde i sommarhuset i Viken med en personlig butler som skötte hushållet.
Kronofogden tog hans pension på 50 000 kronor, men han hade skrivit över huset i Viken på döttrarna, som också tog över lånen. Han hade också satt undan miljoner på ett bankkonto i Schweiz. Fanns det fler konton? - ingen vet..."
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-01 kl. 18:43.
Citera
2019-01-14, 23:19
  #256
Medlem
NiccoJs avatar
Att han hade en butler berodde på hans totala oförmåga att kunna bädda en säng eller koka potatis eller kaffe.
Detta borde visa att han blev mördad.
Citera
2019-01-15, 00:34
  #257
Medlem
Butlern dömdes alltså till villkorlig dom och utvisning från Danmark. I Sverige hade han fått dagsböter för bedrägeri.

Går det verkligen inte att få fram något mer om butlern idag?
Citera
2019-01-15, 23:06
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seismologen
Butlern dömdes alltså till villkorlig dom och utvisning från Danmark. I Sverige hade han fått dagsböter för bedrägeri.

Går det verkligen inte att få fram något mer om butlern idag?

Han lär ju enligt tidningarna vara försvunnen.
Citera
2019-01-16, 14:30
  #259
Medlem
Skaraborg2s avatar
Butlern idag?

Citat:
Ursprungligen postat av seismologen
Butlern dömdes alltså till villkorlig dom och utvisning från Danmark. I Sverige hade han fått dagsböter för bedrägeri.

Går det verkligen inte att få fram något mer om butlern idag?

Det blir säkerligen mycket svårt att få reda på var butlern befinner sig och vad han gör idag.

Han kan mycket väl ha bytt namn. Om han ens är i livet längre?
Citera
2019-01-16, 16:31
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det blir säkerligen mycket svårt att få reda på var butlern befinner sig och vad han gör idag.

Han kan mycket väl ha bytt namn. Om han ens är i livet längre?

Jag tror inte hans namn är offentliggjort, i tråden, i vart fall.
Citera
2019-01-16, 16:50
  #261
Medlem
Skaraborg2s avatar
Butlerns namn?

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag tror inte hans namn är offentliggjort, i tråden, i vart fall.

Troligtvis inte.

Jag tror aldrig att jag har sett butlerns namn i den här tråden? Fast jag har ett svagt minne av att ha läst detta någonstans för länge sedan.
Citera
2019-01-16, 19:30
  #262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Troligtvis inte.

Jag tror aldrig att jag har sett butlerns namn i den här tråden? Fast jag har ett svagt minne av att ha läst detta någonstans för länge sedan.

Namnet finns utskrivet i inlägg nr 61. OM det sedan är en korrekt uppgift, vete sjutton.

Det är ju lätt att kolla om det existerar någon med det namnet i svensk folkbokföring. Men jag har dessutom för mig, att han hade bott i Tyskland.

Skulle han inte återfinnas i varken svensk eller tysk folkbokföring, kan han ju dock ha emigrerat till vilket annat land som helst, eller vara avliden sedan ett antal år.
Citera
2019-01-16, 19:40
  #263
Medlem
Skaraborg2s avatar
De omtalade butlern.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Namnet finns utskrivet i inlägg nr 61. OM det sedan är en korrekt uppgift, vete sjutton.

Det är ju lätt att kolla om det existerar någon med det namnet i svensk folkbokföring. Men jag har dessutom för mig, att han hade bott i Tyskland.

Skulle han inte återfinnas i varken svensk eller tysk folkbokföring, kan han ju dock ha emigrerat till vilket annat land som helst, eller vara avliden sedan ett antal år.

Tack för den uppgiften!

Det var alltså i inlägg #61 jag hade sett hans namn. Vet förstås inte heller om det är det riktiga.

(FB) Finansmannen Carl-Eric Björkegren försvunnen sen 1994

Har också sett uppgifter om att butlern skulle ha bott i Tyskland fast han skulle numera kunna bo i stort sett precis var som helst. Kanske med ett nytt namn? Om butlern nu ens är i livet?
Citera
2019-01-16, 22:37
  #264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den uppgiften!

Det var alltså i inlägg #61 jag hade sett hans namn. Vet förstås inte heller om det är det riktiga.

(FB) Finansmannen Carl-Eric Björkegren försvunnen sen 1994

Har också sett uppgifter om att butlern skulle ha bott i Tyskland fast han skulle numera kunna bo i stort sett precis var som helst. Kanske med ett nytt namn? Om butlern nu ens är i livet?

Inlägg 169-70 ger en del uppgifter om butlern, som ska vara avregistrerad från svensk folkbokföring sedan 2001. Han ska dessutom ha två barn, som idag är vuxna.

Inlägg 244 anger att en person med samma namn finns i Tyskland, men det behöver ju inte vara den personen vi talar om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback