Citat:
Ursprungligen postat av
Glenn Lauritz A
Som alla spelfilmer baserade på Ripper-fallen så är den rent skräp. Av Ripperkännare har den ansetts vara den som är minst sämst (vilket itne säger så mycket eftersom alla är så katastrofala) - och den är ganska ruggig i sin atmosfär på sina ställen - men i princip levererar filmen samma nonsens om frimurarna och kungahuset som i From Hell och Stephen Knights bok från 1976.
Enligt ingressen:
"”Jag är övertygad om att vi har svaret på gåtan!”, säger regissören David Wickes, som fick exklusivt tillträde att göra research i Scotland Yards hårt bevakade arkiv och kunde presentera tidigare topphemliga, förbluffande fakta."
Återigen rent trams och ren lögn. Det finns INGET - jag upprepar INGET - i arkiven som i någon mån stödjer eller ens indikerar ett sådant scenario.
Dessutom har jag aldrig sett Michael Caine spela så dåligt och överdrivet. Abberline i Caines tolkning är högröstad, våldsam och sadistisk (den totala motsatsen till den verklige Abberline, som var både tystlåten och vänlig). Rent överspel som man annars förknippas med oerfarna amatörskådespelare. En chockerande uppvisning.
Dessutom har filmen funnits på DVD i åratal - med DVD-släpp måste menas nysläpp för just det här bolaget. Jag har själv haft ett ex i tio år.
Inget nytt under solen, alltså.
Du anser att det är skräp alltså men det är ju ingen odiskutabel sanning, snarare en fråga om tycke och smak. Själv måste jag säga att just den här versionen är mycket bra. Huruvida den är 100% sanningsenlig eller inte kan jag förstås inte veta men det gör den inte till en dålig tv-serie. Välspelat, spännande och tidstrogna miljöer som effektivt skapar en läskig stämning.
Caine är ju riktigt bra i huvudrollen. Här kör han med samma bombastiska spelstil som exempelvis Al Pacino vilket fungerar alldeles utmärkt. På vilket sätt är Abberline en sadist i Caines tolkning?
Du skrev också nåt om Frimurarna. Var tar de upp Frimurarna i Jack the Ripper annat än när de i en mycket kort sekvens pratar löst om hemliga sällskap?
Jag vet att Frimurarna spelar en framträdande roll i den grafiskt mycket våldsamma
From Hell men i ovan nämnda tv-serie är det ju inget "stort inslag".