2013-07-10, 16:29
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3rd
Fast det är ju som med allt annat när det gäller dofter, vad som är spektakulärt för en kan vara alldagligt för någon annan. Gillar man en doft ska man bära den oavsett vad någon annan tycker. Anser jag .

Höst/vinter-dofter är helt klart de roliga att köpa och äga. Nu vet jag såklart inte vilka dofter i din samling som är mer intressanta så jag har inga synpunkter på det. Men du får gärna ge förslag så kanske man får lite bra tips .
Ja smaken är ju som baken . Dock har jag t.ex. tre designerdofter som jag ofta väljer framför MR, nämligen Michael for Men, Fahrenheit Absolute (och då hatar jag Fahrenheit original, tål att påpekas igen ) och Bogart Pour Homme. Sedan har vi Aventus, Invasion Barbare, Clive Christian No 1, Guerlain Spiritueuse Double Vanille (som jag tyvärr inte har full flaska av), Back to Black (som jag förmodligen kommer köpa innan hösten anländer), Creed Royal Oud (äger inte full flaska av denna heller ), L'Occitane Vetyver (gillar inte vetiver, men denna är helt ok), Le Labo Patchouli 24 (har endast prov av denna, men funderar på full flaska någon gång i framtiden, doftar mer spännande/evokativt än "gott"). FM Portrait of a Lady (bästa FM-doften tillsammans med Une Rose, enligt mig, tyvärr bara samples av dessa). Sedan min nyaste favorit Miller Harris Feuilles de Tabac. Detta var några jag kom på just nu, men det finns säkert fler guldkorn som jag glömt bort just nu . Kom med tips ni andra också, alltid trevligt med input på dofter som man kanske själv inte har testat, som passar till hösten .
Citera
2013-07-10, 16:58
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Undantaget, antar jag. ;-)
Huvudsaken är att man själv gillar doften man bär, det är ju därför man bär en doft.
Alltid riskabelt att "blindköpa" någonting. I värsta fall betalar du för något du absolut inte gillar.

Det håller jag inte med om, det viktigaste för mig är utan tvekan att andra ska tycka jag luktar gott.
Citera
2013-07-10, 17:04
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Det håller jag inte med om, det viktigaste för mig är utan tvekan att andra ska tycka jag luktar gott.

Du menar att du skulle kunna gå runt med en doft du inte gillar pga att andra gillar den? Isf kan du väl blindköpa allt? Bara att kolla på t.ex fragrantica så andra verkar gilla den.
Citera
2013-07-10, 17:04
Medlem
Citat:

Hmmm...
Citera
2013-07-10, 17:08
Medlem
3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Ja smaken är ju som baken . Dock har jag t.ex. tre designerdofter som jag ofta väljer framför MR, nämligen Michael for Men, Fahrenheit Absolute (och då hatar jag Fahrenheit original, tål att påpekas igen ) och Bogart Pour Homme. Sedan har vi Aventus, Invasion Barbare, Clive Christian No 1, Guerlain Spiritueuse Double Vanille (som jag tyvärr inte har full flaska av), Back to Black (som jag förmodligen kommer köpa innan hösten anländer), Creed Royal Oud (äger inte full flaska av denna heller ), L'Occitane Vetyver (gillar inte vetiver, men denna är helt ok), Le Labo Patchouli 24 (har endast prov av denna, men funderar på full flaska någon gång i framtiden, doftar mer spännande/evokativt än "gott"). FM Portrait of a Lady (bästa FM-doften tillsammans med Une Rose, enligt mig, tyvärr bara samples av dessa). Sedan min nyaste favorit Miller Harris Feuilles de Tabac. Detta var några jag kom på just nu, men det finns säkert fler guldkorn som jag glömt bort just nu . Kom med tips ni andra också, alltid trevligt med input på dofter som man kanske själv inte har testat, som passar till hösten .
Just det, Portrait of a Lady måste ju också inhandlas . Och IB passar så klart utmärkt också. Kanske tom Chypre Palatin. Sen skulle det ju komma en ny MDCI lagom till hösten, vilket låter intressant. Aventus har tappat lite imo, kan inte sätta fingret på vad det är riktigt men gillar den inte alls lika mycket som tidigare. Däremot tycker jag GIT fungerar utmärkt på höst/vinter. Kommer även fortsätta med MFK Lumiere Noire en bit in på hösten. Tror MFK Oud kan passa bra också. Och vad har vi mer... Frapin 1270, Olfactive Studio Autoportrait, Narciso Rodriguez for Him, AdP Colonia Intensa och tidigare nämdna Back to Black passar nog alla bra till hösten
Citera
2013-07-10, 17:08
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Förhoppningsvis växer du upp också
Citera
2013-07-10, 17:11
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Du menar att du skulle kunna gå runt med en doft du inte gillar pga att andra gillar den? Isf kan du väl blindköpa allt? Bara att kolla på t.ex fragrantica så andra verkar gilla den.

Inte en doft som jag inte gillar alls, jag skulle inte kleta på mig hundbajs om andra tyckte det var en god doft. Däremot är det definitivt viktigare vad andra tycker, eftersom det är de som kommer känna doften mest. När man själv vant sig vid en doft så spelar det ju inte så stor roll om den är god eller äcklig, då känner man den knappt iallafall.
Citera
2013-07-10, 17:12
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Förhoppningsvis växer du upp också

Den tiden kommer nog, och då kommer jag antagligen tänka som er.

Men ska man lyssna på vad andra tycker så verkar ju Bvlgari vara ett safe card. Sen får jag helt enkelt hålla tummarna för att jag inte ogillar den helt också!
Citera
2013-07-10, 17:16
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3rd
Just det, Portrait of a Lady måste ju också inhandlas . Och IB passar så klart utmärkt också. Kanske tom Chypre Palatin. Sen skulle det ju komma en ny MDCI lagom till hösten, vilket låter intressant. Aventus har tappat lite imo, kan inte sätta fingret på vad det är riktigt men gillar den inte alls lika mycket som tidigare. Däremot tycker jag GIT fungerar utmärkt på höst/vinter. Kommer även fortsätta med MFK Lumiere Noire en bit in på hösten. Tror MFK Oud kan passa bra också. Och vad har vi mer... Frapin 1270, Olfactive Studio Autoportrait, Narciso Rodriguez for Him, AdP Colonia Intensa och tidigare nämdna Back to Black passar nog alla bra till hösten
Just det Chypre Palatin och Ambre Topkapi tror jag båda passar bra till hösten. Spännande med den nya också! Aventus kommer du börja älska igen. Jag hade ett ganska långt uppehåll då jag tröttnat på den, men den kom igen . GIT är också bra, tycker den passar bättre höst och vinter än sommar/vår.
Citera
2013-07-10, 17:45
Medlem
NirvanAs avatar
Önskar Chypre Palatin inte kostade 2k, hade varit helt fantastiskt om den kostade 500-1000... mycket bättre än agarwoud, musc revangeur och dylika i samma genre (för dom är väl åt samma håll, i min bok är dom det iaf).

En annan jag kommer köpa förr eller senare är AdP Colonia, den är nog lättare att köpa för den kostar bara runt 500.

Hoppas jag får mina samples på: Original Santal, Millesime Imperial, Interlude Man, Royal Oud (sista chansen jag ger Oud parfym), och Ambre Narguile snart så jag kan hämma min nyfikenhet och "stryka" dom på listan som icke-önskvärd, eller i bästa fall, bli smått förälskad i någon
Citera
2013-07-10, 17:50
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Önskar Chypre Palatin inte kostade 2k, hade varit helt fantastiskt om den kostade 500-1000... mycket bättre än agarwoud, musc revangeur och dylika i samma genre (för dom är väl åt samma håll, i min bok är dom det iaf).
Tycker inte de alls är lika varandra på något plan . Chypre Palatin är en modern tolkning av en klassisk chypre, helt utan oud. Musc Ravageur är kryddig och på gränsen till gourmand, också denna utan oud. Agarwoud är en riktigt fräsch (jämfört med övriga ouddofter) ros- och ouddoft.
Citera
2013-07-10, 18:31
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tycker inte de alls är lika varandra på något plan . Chypre Palatin är en modern tolkning av en klassisk chypre, helt utan oud. Musc Ravageur är kryddig och på gränsen till gourmand, också denna utan oud. Agarwoud är en riktigt fräsch (jämfört med övriga ouddofter) ros- och ouddoft.
Samma typ av parfym i min bok även fast de inte liknar varandra eller har samma noter, det är en parfym som en 60årig kärring kan ha på sig lika gärna som en 40årig gubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in