2013-07-08, 20:52
Medlem
Cineastens avatar
Testade just en Napa Smith Hopageddon Imperial IPA. Den var trevlig. Kan finnas kvar i vissa butiker.
Citera
2013-07-09, 00:56
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Trist med två ifrån Eskilstuna särskilt eftersom jag tycker dom gör ganska medioker öl med vissa undantag. Sedan är det också bökigt eftersom dom måste beställas. Bättre att köpa sådant som finns i de flesta butiker.

Jo skulle nog tagit en britt-bitter snarare än en red ale för att få lite märkesvariation då det är dåligt med bra red ales i standardsortimentet. Artos tog jag för jag hittade ingen bra lite mer humlad lager direkt. I övrigt så är det så att de allra flesta måste beställa flera flaskor oavsett. Alla bor inte vid en vinkällarbutik.

När det gäller just Eskilstuna tycker jag att de absolut är ett av Sveriges bästa bryggerier och de har verkligen förbättrats när Lucas tagit över mer av bryggningen och tweakat recepten.

Om du själv vill ha nån feedback på din provning så har du i princip helt missat sura öler (dvs en av de fem smakerna). Tycker det är helt ok att skippa salta öler då de är relativt ovanliga (för att inte tala om umami-orienterade öler) men surt är ändå något som många uppskattar. Sura drinkar säljer tex. väldigt bra. Sen är Rochefort 10 och Chimay Blå lite väl lika i mitt tycke och dessutom kommer Rochefort 10 som är så extremt komplex aldrig bli välförtjänt bra efter Rip Tide som smakar lite väl mycket. Sen är veteöl en genre som också är uppskattad och som många faktiskt älskar, särskilt nybörjare. Däremot är det inte så många man kan tro som uppskattar beska och humle och då blir det rätt många av dina öler som de direkt kommer ogilla. Även om stilarna har olika namn och för en insatt smakar helt olika kommer de ogillas av samma smakanledning.
Citera
2013-07-09, 11:14
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Jo skulle nog tagit en britt-bitter snarare än en red ale för att få lite märkesvariation då det är dåligt med bra red ales i standardsortimentet. Artos tog jag för jag hittade ingen bra lite mer humlad lager direkt. I övrigt så är det så att de allra flesta måste beställa flera flaskor oavsett. Alla bor inte vid en vinkällarbutik.

När det gäller just Eskilstuna tycker jag att de absolut är ett av Sveriges bästa bryggerier och de har verkligen förbättrats när Lucas tagit över mer av bryggningen och tweakat recepten.

Om du själv vill ha nån feedback på din provning så har du i princip helt missat sura öler (dvs en av de fem smakerna). Tycker det är helt ok att skippa salta öler då de är relativt ovanliga (för att inte tala om umami-orienterade öler) men surt är ändå något som många uppskattar. Sura drinkar säljer tex. väldigt bra. Sen är Rochefort 10 och Chimay Blå lite väl lika i mitt tycke och dessutom kommer Rochefort 10 som är så extremt komplex aldrig bli välförtjänt bra efter Rip Tide som smakar lite väl mycket. Sen är veteöl en genre som också är uppskattad och som många faktiskt älskar, särskilt nybörjare. Däremot är det inte så många man kan tro som uppskattar beska och humle och då blir det rätt många av dina öler som de direkt kommer ogilla. Även om stilarna har olika namn och för en insatt smakar helt olika kommer de ogillas av samma smakanledning.

Åsikterna går sannerligen isär. Jag tycker ju inte att Trappist Rochefort 10 och Chimay Blå är särskilt lika i smaken. Den förstnämnda är riktigt spritig första året medan Chimay är rund i smaken redan från start. Båda blir suveräna med lagring men jag tycker absolut bäst om Chimay Blå.
Citera
2013-07-09, 14:15
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Åsikterna går sannerligen isär. Jag tycker ju inte att Trappist Rochefort 10 och Chimay Blå är särskilt lika i smaken. Den förstnämnda är riktigt spritig första året medan Chimay är rund i smaken redan från start. Båda blir suveräna med lagring men jag tycker absolut bäst om Chimay Blå.

Likheten i det här fallet är ju såklart relativ. På en belgoprovning på 10 öl hade jag nog inte haft något emot att köra båda för de är tillräckligt olika, men om du ska ha ett brett smaksprektra för att hitta din smak bland alla världens "finöl" så är dom för nära enligt mig. Du kommer extremt sällan hata den ena och älska den andra. Rochefort 10 kanske inte är den bästa nybörjarölen som så, men jag brukar slänga med den för att det är kul att snacka om att de fått dricka en top 10 öl i världen. Man blir väl lite skadad och vill instinktivt ha med vissa märken och öler bara för det finns så många schyssta historier om dom. Sen om man får svaret att den är för spritig, stark eller "kryddig" så vet man i alla fall direkt vad man kan rekommendera om den i övrigt är god.
Citera
2013-07-09, 22:32
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Var ute i källaren idag och skulle hämta några öl och fick se att två flaskor med Rochefort10 som står på lagring har exploderat.
Är någon mer som varit ute för detta?
Citera
2013-07-09, 23:12
Medlem
Snyggs avatar
Bara jag som tycker Carlsberg Sort Guld är en fin referensram för en öl? Har hört mycket ont om denna öl, men den är fan ruggit god asså.
Citera
2013-07-10, 08:11
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Bara jag som tycker Carlsberg Sort Guld är en fin referensram för en öl? Har hört mycket ont om denna öl, men den är fan ruggit god asså.

Det är nog bara du ja. Nej den är inte ruggigt god. Det är en högst medioker lager.
Citera
2013-07-10, 08:13
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg

Ja, det är bara du. Du har hamnat i fel tråd med den typen av öl. Läs rubriken.
Citera
2013-07-10, 10:37
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Var ute i källaren idag och skulle hämta några öl och fick se att två flaskor med Rochefort10 som står på lagring har exploderat.
Är någon mer som varit ute för detta?
Surt! Sånt händer ibland, har själv råkat ut för det med Chimay Blå.
Citera
2013-07-10, 16:39
Medlem
IgorTks avatar
Jag dricker en Epic Armageddon IPA ( Nya Zeeland)

Jag vart lite skeptisk i början, men efter att ha testat, så vart jag positivt överasskad. En bra IPA helt enkelt, samt att det var lite kul att den kom från Nya Zeeland.

Jag läste lite på öltorget innan ja vågade köpa den och ångrar inte det. Det är fin beska på ölet och ja tycks känna en viss grapefruktsmak i ölet.

Fan att detta är min första inlägg i denna tråden, fast än jag har druckit en del roliga öl Ja får skärpa mig och börja leverera i denna tråden.

Fan ta er som hade bokat upp alla Westvleteren, de tog slut så fort när de fanns inne! Någon som har koll på vart man kan dricka det i Stockholm?
Citera
2013-07-10, 16:48
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgorTk
Fan ta er som hade bokat upp alla Westvleteren, de tog slut så fort när de fanns inne! Någon som har koll på vart man kan dricka det i Stockholm?
Den har iaf funnits på Akkurat och det skulle inte förvåna mig om den finns på OT, Monks Café och en och annan bishops.

Du får nog vara beredd att betala för det dock, den är inte helt gratis. I ärlighetens namn är den inte så fantastisk heller (den är god, men inte bättre än andra trappister). Vill man ha ett alternativ som är betydligt billigare kan man prova St. Bernardus som från början ska ha varit den kommersiella varianten av Westvleeteren, numera skiljer det lite grann, men är nog fortfarande rätt nära varann.
Citera
2013-07-10, 16:57
Medlem
IgorTks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Den har iaf funnits på Akkurat och det skulle inte förvåna mig om den finns på OT, Monks Café och en och annan bishops.

Du får nog vara beredd att betala för det dock, den är inte helt gratis. I ärlighetens namn är den inte så fantastisk heller (den är god, men inte bättre än andra trappister). Vill man ha ett alternativ som är betydligt billigare kan man prova St. Bernardus som från början ska ha varit den kommersiella varianten av Westvleeteren, numera skiljer det lite grann, men är nog fortfarande rätt nära varann.

Ok tack för svaret. Den kändes så exklusiv och kul, men jag förstår samtidigt att det är lite överdrivet.

St bernardus har jag inte testat. Den trappisten som ja håller mest kär är ju Rochefort 10.

Ja ska nog ta o beställa något kul. Du rekommenderar St bernardus 12an då? Har du testat någon utav westmalle ? Vill ta o köpa 2 sorter och kan tänka mig att st bernardus och westmalle kommer var fin fint.
Senast redigerad av IgorTk 2013-07-10 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in