2016-04-30, 08:40
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Finns det några bra lager-öler?

Klart att det finns. Ayinger Celebrator kan du säkert hitta på hyllan på ditt lokala Bolag. Mycket bra.
Citera
2016-04-30, 10:25
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Mikkeller American Dream om du gillar mer humledrivna lager. Annars är nyss nämnda Ayinger Celebrator ett bra alternativ.
Citera
2016-04-30, 11:22
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Ja, de flesta butiker brukar ha Pistohead hemma. Rekommenderar helst den som anges något mer besk. Ekologisk dessutom.
En annan bra lageröl är Slottskällans... Kommer inte ihåg namnet just nu och orkar inte söka då jag ska äta. Den brukar iaf inte finnas hemma. Dock god.
Några få ex. Finns givetvis fler.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Skitsnack! Du prioriterar att bli full i stället för att dricka bra öl, svårare är det inte.

Stämmer ofta bra.
Till de som klagar på baksmälla, att de dricker för mycket, att det blir dyrt o.likn. brukar jag ge rådet "köp dyrare sprit". Då dricker man mindre. Blir godare också. Antagligen billigare dessutom. Skulle tro att jag lägger betydligt mindre på drycker nu än när jag var ung och dum, köpte billigt och apk var det viktigaste.
Senast redigerad av ganglere2 2016-04-30 kl. 11:29.
Citera
2016-05-04, 18:10
Medlem
lugna ner digs avatar
Ser fram emot 2016 års Bigfoot nästa släpp, viktigast.
Old ruffian kommer på 355 cl-flaska, kul men vad är det för horungar som prissatt den? 49 kr för en liten flaska. 2013 kostade 650 cl under 79 kr? 2014 kostade den 80,90 kr..
Det är segt att Bigfoot inte går för 29 kr längre men detta är löjligt.
Citera
2016-05-04, 21:07
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Fick äntlingen öppna Buxtons Trolltunga och den var som jag trodde; Fantastisk. Överlägset bästa surölen jag druckit tillsammans med Mikkellers Spontanfruitsalad.

Kul grejer som kommer på fredag förresten!
Citera
2016-05-05, 11:05
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Fick äntlingen öppna Buxtons Trolltunga och den var som jag trodde; Fantastisk. Överlägset bästa surölen jag druckit tillsammans med Mikkellers Spontanfruitsalad.

den är ganska stadig. men om den är den bästa så har du ju kul resa framför dig när du börjar grotta ner dig bland belgarna.
Citera
2016-05-05, 18:35
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious

Hade dock velat ha lite mer humletoner än vad det var eftersom det ändå är en IPA. Nu kändes den mer som en Sour ale och en riktigt bra sådan men som IPA var den lite av en besvikelse för mig..
Citera
2016-05-05, 18:39
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Ser fram emot 2016 års Bigfoot nästa släpp, viktigast.
Old ruffian kommer på 355 cl-flaska, kul men vad är det för horungar som prissatt den? 49 kr för en liten flaska. 2013 kostade 650 cl under 79 kr? 2014 kostade den 80,90 kr..
Det är segt att Bigfoot inte går för 29 kr längre men detta är löjligt.

En importfirma köper in ölen för ett visst pris, därefter lägger de på skatt och en summa för att täcka kostnader för löner osv på importfirman, därefter lägger Systembolaget på ytterligare kostnad för lite grejer. Alla kostnader som läggs på är nödvändiga för att allt ska kunna gå runt.

Så är ölen dyr att köpa in till Sverige med transport osv så lär den bli rätt dyr i butik.

EDIT: hittade en länk där man kan läsa hur det funkar med Systembolagets pålägg:
http://www.bkwine.com/sv/reportage/mer/systembolagets-prissattningsmodell-alkoholskattens-hojning/
Senast redigerad av Wutnoshit 2016-05-05 kl. 18:42.
Citera
2016-05-05, 19:01
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Samuel Adams!

Även om jag gillar deras Ale mer. Sen funkar ju Nils Oscar alltid. Eller Landsort Lager.

Edit; och hur kunde jag glömma Brooklyn lager, en av mina absoluta favoriter på Bolaget.
Senast redigerad av gato12 2016-05-05 kl. 19:24.
Citera
2016-05-05, 19:24
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wutnoshit
En importfirma köper in ölen för ett visst pris, därefter lägger de på skatt och en summa för att täcka kostnader för löner osv på importfirman, därefter lägger Systembolaget på ytterligare kostnad för lite grejer. Alla kostnader som läggs på är nödvändiga för att allt ska kunna gå runt.

Så är ölen dyr att köpa in till Sverige med transport osv så lär den bli rätt dyr i butik.

EDIT: hittade en länk där man kan läsa hur det funkar med Systembolagets pålägg:
http://www.bkwine.com/sv/reportage/mer/systembolagets-prissattningsmodell-alkoholskattens-hojning/
Jo jag vet det där. Jag undrar fortfarande hur någon tänkt.
Citera
2016-05-06, 20:14
Medlem
Feadogs avatar
Det blev för första gången på ett tag nu några godingar från släppet idag samt lite annat smått och gott. Bigfoot självklart (dock bara en flaska denna gång då jag inte har plats att lagra), Old Ruffian, Struise Blue Monk, Salty Kiss, Garage Project Death from Above (vem kan motstå den burken? Förmodligen snyggaste produktförpackningen jag sett i år) och To Øl Rødgrøn. Sket i dyr amerikansk saison och suröl denna gång. Hanssens Oude Gueuze har jag testat tidigare och den är riktigt bra, men nånting behövde prioriteras bort. Stateside Saison har jag inte testat, men jag betalar inte över 100:-/litern för saison. I min värld är saison en bondgårdsöl och ska vara prissatt därefter. Hade det varit en 75:a eller bomber för samma pris hade jag kanske slagit till.
Citera
2016-05-06, 20:58
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wutnoshit
Hade dock velat ha lite mer humletoner än vad det var eftersom det ändå är en IPA. Nu kändes den mer som en Sour ale och en riktigt bra sådan men som IPA var den lite av en besvikelse för mig..

Då kanske Rödgrön med flöde är nåt för dig om du inte testat den, surt och beskt om vartannat. Dock skär sig det sura och beskan i den ölen rejält, eller vad man ska säga. Smakar som ett misslyckat experiment där smakerna känns väldigt i obalans. Man har dumpat i allsköns bär (eller aromämnen?) och så laktos på det. Drack en tidigare. Blir väl fisig i magen i natt.

To ols sura med amarillo var bättre kombo av surt och humlebeska.
Senast redigerad av Ålen 2016-05-06 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in