Citat:
Ursprungligen postat av
sigurdV
Menar du att det där inte gäller de flesta?
Och hur är det relevant för tråden menar du? Här diskuterar vi kreationistisk evolutionskritik och intelligent design därför pratar jag om kreationister, var i mitt inlägg påstår jag att det inte kan gälla andra? Dessutom är det ju ytterst oklart vad du syftar på, menar du alla med extrema övertygeleser? då är det ju självklart att det är samma problem!? Menar du alla kreationister (vilket jag faktiskt pratar om trots att jag initialt utgick från Jularbros kommentar) eller menar du verkligen ALLA? Då måste jag genast motsätta mig. Normalt om en person förstått A och B kan den dra en korrekt logisk slutsats. Hos våra kreationister i tråden verkar dock denna "logik" bli förvrängd pga deras övertygelse. Jularbro är ju övertydlig i detta, medan stebe inte alls visar det tydligt.
Stebe verkar dessutom ha lärt sig väldigt mycket om varje steg och verkar förstå dessa när man pratar om dem individuellt. Men det blir ändå problem när slutsatsen om hela bilden ska dras. Stebes miss kanske egentligen är mer likt Impressionism om man väljer ut en ruta på 10% av hela bilden eller tittar för mycket på varje detalj/färgklick (individ) så kommer det se ut som randomiserade färgklickar, men då man backar och tittar på hela bilden (population) så kommer man se hur de randomiserade färgklickarna egentligen hör ihop och skapar ett sammanhang. Stebe verkar ha väldigt svårt att zooma ut från en individ och en DNA sträng och en mutation till populationer som tillsammans skapar ett mönster.
Man måste helt enkelt titta på populations nivå för att få ihop evolutionen just pga att den fungerar så. Vad som händer i varje individ är oviktigt så länge det skapar en variation av egenskaper i populationen som urvalet (som innefattar massor av saker, miljön, skadliga mutationer (de som dödar ett foster innan det kommit till tex eller bara sänker fitness, vem som överlever sjukdomar, håller sig undan rovdjur eller bara lyckas föröka sig, allt) kan "välja" på.
Urvalet har dessutom två huvudsakliga "egenskaper" skulle man kunna säga. En håller dåliga mutationer borta eller åtminstone på en väldigt låg nivå. Den andra främjar mutationer som ges större utrymme (mutation driven evolution kan innefattas i denna del). Men den stora massan, (de flesta individer med mutationer) passar helt enkelt bara in i nischen och lever vidare till nästa generation med ny variation som följd. Jag tog upp något exempel, som jag själv tyckte beskrev det ganska bra, där en dålig mutation finns och "väntar på en låg nivå) tills en neutral eller positiv mutation i kombination blir en "bra" mutation. Kombinera det exemplet med artikeln om oundvikliga positiva mutationer som (baylife?) länkade i någon tråd och man är snubblande nära att förstå hur mutationer i evolutionen fungerar. Med tiden blir vissa mutationer oundvikliga.