Citat:
Ordet konstrueras har jag nog aldrig använt. Däremot påstår jag att DNA innehåller information om hur en käke skall vara konstruerad och hur den skall se ut i standardutförande.
Mick.3 vänder sig främst mot att det skulle finnas information i DNA som styr och reglerar detta.
Produceras, byggas, monteras och växer fram är ju bara olika sätt att beskriva processerna och vad som sker när en organism produceras utifrån informationen i ett visst DNA.
Att bara beskriva de komplexa processerna som sker i cellerna som regleras så exakt som något som växer fram ungefär som en limpa jäser och grillas är mycket långt ifrån vad som händer i verkligheten. Produceras, byggs och monteras är mer passande ord för det som händer i cellerna och i våra kroppar.
stebe2
Mick.3 vänder sig främst mot att det skulle finnas information i DNA som styr och reglerar detta.
Produceras, byggas, monteras och växer fram är ju bara olika sätt att beskriva processerna och vad som sker när en organism produceras utifrån informationen i ett visst DNA.
Att bara beskriva de komplexa processerna som sker i cellerna som regleras så exakt som något som växer fram ungefär som en limpa jäser och grillas är mycket långt ifrån vad som händer i verkligheten. Produceras, byggs och monteras är mer passande ord för det som händer i cellerna och i våra kroppar.
stebe2
"Monteras" eller "byggas" passar rätt bra som metaforer om man syftar på hur ett protein formas, där ger jag dig rätt. Om vi däremot pratar om en käke eller en organism i stort så är växa fram ett mycket bättre ord. DNAt (till skillnad från en konstruktör) behöver inte "veta" exakt hur slutresultatet ska se ut, det har bara "lärt sig" att när det "bygger" vissa proteiner i vissa mängder i en viss ordning etc så överlever generna till nästa generation. Det är dock inte samma sak som en konstruktionsritning, och jag tror det är det Mick vill belysa. Sätter du en växt i skugga så kommer den inte att växa på samma sätt som om du sätter den i sol. I skuggan lägger den mer krut på stjälken (i hopp om att kunna nå en ljusare plats) och i starkt ljus lägger den mer krut på bladen, för att kunna tillgodogöra sig energin från solen. Fenotypen är ett resultat av att vissa tillväxtfaktorer regleras på ett visst sätt.
Jag tror inte du och Mick är så oense men du uttrycker dig på ett sätt som antyder att bildandet en viss organism är huvudsyftet och inte replikationen av DNAt.

snacka om att missförstå en analogi!